به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی امروز در دومین نشست از سلسله نشستهای «کاشتن برای آینده» با موضوع «مقاله: مشارکت در پیشبرد علم یا ابزار ارتقا؟» ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید، در خصوص نقش مقاله؛ توضیح داد: طبیعی است که در جریان تحقیقات، ما همواره به دنبال نتایج حاصل از تحقیقات هستیم و هیچ تحقیقی شروع نمیشود، مگر زمانی که یک هدفی برای آن در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه اهداف تحقیق در حوزه سلامت مشخص است، ادامه داد: گاهی میخواهیم سوالی پاسخ دهیم و یا به یک پروتکل یا روش درمانی یا تشخیصی برسیم. همچنین گاهی نتایج میتواند فناورانه و یک محصول باشد.
مقاله زبان گفتگوی پژوهشگران است
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما باید مقاله را به عنوان زبان گفتگوی پژوهشگران بشناسیم، گفت: نتایج تحقیقات را باید در معرض دید و ارزیابی دیگران قرار داد و حتماً باید نتایج این کار، با یک فرمت باشد تا استفادهکننده بتواند به راحتی استفاده کند و این همان مقاله است. نمیشود پژوهشگر باشیم و مقاله نداشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی میگویند ما در سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین با مقاله مخالف هستیم. این اشتباه است و این موضوعات با یکدیگر در تناقض نیستند، تشریح کرد: اگر بخواهیم تولید داشته باشیم و اشتغال آفرین باشیم و کاری را با بنیان علمی انجام دهیم، مراحلی دارد. این کار از ایده شروع میشود و باید در محافل علمی تبدیل به دانش شود. این دانش باید در اختیار بقیه قرار بگیرد و مورد ارزیابی قرار گیرد و تبدیل به محصول و تجاریسازی شود. این سیر، یک سیر مقبول است.
مقالهای برای ما خوب است که منجر به محصول شود
پناهی ضمن تاکید بر اینکه جایگاه مقاله در محافل علمی، یک وسیله است، گفت: مسیری که باید طی کنیم، از مقاله میگذرد؛ ولی به مقاله منتهی نمیشود. مقاله هدف نهایی نیست، بلکه وسیله ماست. ما باید مقاله داشته باشیم و مقالهای برای ما خوب است که مسیر آن منجر به محصول شود؛ مقالهای که حل مسئله کند، تولید محصول کند و برای خواننده پیام داشته باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزایر بهداشت، در بخش دوم صحبتهای خود، به متفاوت بودن اهداف مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها، به دلیل زیر ساختهای مختلف و توانایی علمی آنها اشاره و خاطر نشان کرد: مقالات باید با اهداف مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و تخصص هیئتعلمی آن در یک راستا باشد.
وی افزود: تولید علم و دانش و مرجعیت، نماد قدرت است و این علم، باید مورد استفاده دیگران قرار گیرد. با مقاله میتوانیم مرجعیت علمی داشته باشیم و دنیا به ما ارجاع کند. خواسته ما تولید دانش و مرجعیت علمی است.
دانشگاه نباید مصرف کننده باشد
پناهی با بیان اینکه دانشگاهها و محققین ما باید در راستای نیاز جامعه کار کنند، گفت: به نظر میرسد در حوزه سلامت، نیاز جامعه بحث اقتصاد است. دانشگاهها نباید مصرفکننده باشند و در مرحله بلوغ باید تولید و سرمایهآفرینی داشته باشند.
وی ادامه داد: در سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین، از طریق تولید مقالات کاربردی و پاسخگو و حل مشکل، در راستای تولید و ثروتآفرینی میتوانیم ایجاد اشتغال کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با اشاره به توانمند بودن دانشگاهها در بعد آموزش، توضیح داد: یکی از نشانههای این توانمندی این است که هر کسی که از دانشگاههای ما فارغالتحصیل میشود، در کشورهای پیشرفته جذب میشود. این نشان دهنده آن است که دانشگاههای ما از نظر آموزشی به بلوغ رسیدهاند.
وی ادامه داد: البته بلوغ دانشگاههای ما در بخش پژوهش به اندازه بخش آموزش نیست. بخشی از پژوهشهایی که انجام میشوند، حل مسئله نمیکنند. البته مورد توجه نشریات و ... قرار میگیرند، ولی به اولویتهای ما نمیپردازند. اولویت ما اقتصاد و اشتغال است و ما باید با ایجاد شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی با توانایی تولید محصول، بتوانیم نخبگان و جوانان را کار بگیریم.
پناهی ضمن تاکید بر اینکه الزامات تحقق شعار سال در دست ما قرار دارد، گفت: ما باید ریسک کنیم. ممکن است چند نفر کار انجام دهند و یکی به محصول برسد. البته نباید برای رونمایی عجله کنیم و باید کمی حساب شده عمل کنیم.
وی افزود: در دنیا دانش در دست یک نفر، یک گروه و یک کشور نیست. باید امکان انجام کارهای جمعی بین دانشگاههای کشور و همچنین دنیا را فراهم کنیم و با استفاده از دیپلماسی، شعار سال را از طریق مقالات برتر و پاسخگو تحقق بخشیم.
انتهای پیام
نظرات