• جمعه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401011205411
  • منبع : نمایندگی اردبیل

هشدارهای دامپزشکی اردبیل در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

هشدارهای دامپزشکی اردبیل در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

ایسنا/اردبیل دامپزشکی اردبیل در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هشدارهایی داد.

بهلول تکلوی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به استمرار هوای سرد در استان و تداوم زمستان گذرانی پرندگان وحشی و مهاجر و قرارگرفتن منطقه در مسیر و کریدوراین  پرندگان به عنوان ناقلان خاموش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛ دامپزشکی  نسبت به احتمال بالای بروز و شیوع این بیماری در طیور صنعتی و بومی  هشدار دمی دهد.

وی به تمامی فعالان صنعت طیورو پرورش دهندگان طیور بومی و روستایی توصیه کرد ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و افزایش لایه های حفاظتی و امنیت زیستی از سهل انگاری و عادی انگاری بیماری اجتناب کرده و از هرگونه تردد غیر ضروری خودداری نمایند.

وی افزود: فعالان این عرصه ضمن محصور کردن محل نگهداری طیور و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز هرگونه تلفات غیر متعارف، کاهش مصرف آب و دان و کاهش تولید در واحدهای پرورش خود را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی و در روستاها به خانه های بهداشت  اطلاع داده تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی  استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به سردی مکرر هوا ویروس این بیماری در حال چرخش و مترصد بیماریزایی در منطقه است و تجربیات کارشناسان  دامپزشکی  نشان می دهد دلیل اصلی شیوع بیماری و گسترش آن در سنوات گذشته انتشار سریع ویروس و ازهمه مهمتر پنهان کاری برخی از صاحبان فارمها بوده است بنابراین لازم است روستائیان و مرغداران صادقانه و با شفافیت وارد عرصه شده و یاریگرعوامل دامپزشکی باشند و از هرگونه پنهان کاری به عنوان رفتار مخاطره آمیز خودداری نمایند. 

تکلوی گفت: با توجه به ممنوعیت فروش طیور بومی به صورت دوره گرد به شهروندان توصیه شده است از خرید هرگونه ماکیان و طیور بومی از فروشندگان دوره گرد اکیدا خودداری نمایند و با توجه به فرا رسیدن 13 فروردین و روز طبیعت از دستکاری لاشه احتمالی پرندگان وحشی در طبیعت خودداری نموده و در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به دامپزشکی و محیط زیست گزارش نمایند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در استان و آماده باش دامپزشکی به شهروندان توصیه می کنیم مرغ مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تحت نظارت این اداره کل تهیه و با اطمینان کامل مصرف نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha