• جمعه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401011205168
  • خبرنگار : 71553

یک کارشناس کشاورزی:

با مدیران پشت میزنشین نمی‌توان الگوی کشت را اجرایی کرد

با مدیران پشت میزنشین نمی‌توان الگوی کشت را اجرایی کرد

یک کارشناس کشاورزی گفت: تا زمانی که مدیران بخش کشاورزی با لباس اتو کرده پشت میز بنشینند بخش کشاورزی ما توفیقی نخواهد داشت. مدیر به کسی گفته می شود که علم روز را به کشاورز سر مزرعه انتقال دهد. ولی در حال حاضر کشاورز برای دیدن مدیر بخش مربوطه باید هفت خان رستم را رد کند و به طور کل ارزشی برای کشاورز قائل نمی شوند.

فرزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اساس و پایه پیشرفت در بخش کشاورزی اجرای الگوی کشت به صورت کامل است، گفت: الگوی کشت زیرساخت و زیربنای توسعه در بخش کشاورزی است و  اجرای ناقص آن از اجرا نشدن به مراتب بدتر است.

وی ادامه داد: در کشور یکسال همه مردم یک محصول را می‌کارند، محصول روی دستشان می ماند و دچار زیان می‌شوند. از آن طرف صادراتی هم نیست و قیمت‌ها به شدت شکسته می شود و کشاورز طی یکی دوسال گرفتار شده و دچار ضرر می‌شود. ضرری که قابل جبران هم نیست.

 دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد:باید برنامه‌ریزی برای کاشت را روستا به روستا و حتی دهستان به دهستان شروع کنیم. اینکه عده‌ای ‍پشت میز بنشینند و بدون آگاهی از شرایط موجود برای کشاورز تصمیم بگیرند الگوی کشت اجرایی نمی شود. اجرای این طرح بدون ارائه خدمات حمایت، تسهیلات و کمک های مالی در کشور امکان پذیر نیست.

امیری با اشاره به اینکه تاکنون در کشور چیزی به عنوان الگوی کشت واقعی نداشته ایم و اجرای آن در حد شعار باقی مانده است، افزود: زیرا اجباری به این قضیه نبوده است و مسئولان اهتمامی جدی برای اجرای الگوی کشت حتی به صورت منطقه ای هم نداشتند. برای مثال امسال سیب زمینی بیشتر تولید می شود همه آن را می‌کارند. سال آینده با انبوه  تولید آن مواجه می شویم و چون صنایع تبدیلی نداریم و بازار صادرات هم باز نیست با مازاد محصول مواجه می شویم.

وی در ‍پاسخ به این سوال که کشاورزان چقدر دولت را در اجرای طرح الگوی کشت همراهی خواهند کرد، گفت: دولت زمانی می تواند بر کشاورز تاثیر گذار باشد که برای کشاورز خدمات حمایتی تعریف کند. اگر در منطقه‌ای مثلا نخود کاشت می شود و دولت دستور کاشت کلزا می دهد باید کاشت کلزا را آموزش دهد، بذر رایگان در اختیار کشاورز قرار دهد، نهاده های کشاورزی در اختیار آن قرار دهد و ادوات برداشت هم برای کشاورز موجود باشد. دولت باید در قبال الگوی کشت به کشاورزان خدمات دهد و کمک کند. اینکه گفته شود  فلان چیز را بکار و کاری به آن نداشته باشند، امکانپذیر نیست. 

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد:از اینکه کشاورز نمی تواند راهنمایی درستی از بخش دولتی بگیرد نگرانی وجود دارد. تاکنون آموزش درستی به کشاورزان داده نشده و حمایتی هم نبوده است.

به گفته وی امنیت غذایی کشور به دست تولیدکنندگان و کشاورزان است ولی این اقشار در حاشیه ناامنی معیشتی قرار گرفتند و دولت نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی در عمل ندارد.

امیری در پایان گفت:تا به امروز تصمیمات برای بخش کشاورزی پشت درهای بسته گرفته شده است در حالی که باید از نظرات کشاورزان و فعالان این بخش استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha