دکتر سعدالله نصیری قیداری در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به برنامههای دانشگاه شهید بهشتی در راستای تحقق شعار سال اشاره کرد و اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با پرهیز از سطحی نگری و ظاهر سازی، به دو نقش مهم تاکید دارد که اولی نقش آموزش دانشگاهی در اشتغالآفرینی است. در واقع با فرض مهیا بودن شرایط کسب و کار در کشور از جمله امید، آرامش و امنیت، سرمایهگذاری، و فناوری، آموزش دانشگاهی از روشهایی میتواند در اشتغالآفرینی نقش موثری ایفا کند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تمرکز بر رشتههای پایهای و مورد نیاز حال و آینده کشور و توقف سرمایهگذاری روی رشتههای نامرتبط، بازنگری و به روزرسانی برنامههای درسی متناسب با بازار کار، افزایش کیفیت آموزشی و تاکید بر یادگیری درست و کامل برنامه درسی و تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی به منظور اجرای کامل دروس عملی از روش های مهم تحقق شعار سال در حوزه آموزش است.
دکتر نصیری قیداری ادامه داد: جذب و حفظ و ارتقای آن دسته از اعضای هیات علمی که در این زمینه میتوانند موثر واقع شوند، تداوم اجرای طرح تواتمندسازی و اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی (توانش)، ارتباط بیشتر دانشجو با محیط کار در دوره تحصیل از طریق اجرای درست و کامل دورههای کارآموزی و کارورزی و تقویت مراکز نوآوری در دانشکده ها و پژوهشکده ها از دیگر روشهایی است که میشود در عرصه آموزش به تحقق شعار سال منجر شود.
وی در خصوص نقش پارک علم و فناوری در تقویت ساختار اکوسیستم دانش بنیان نیز تاکید کرد: در پارک برای توسعه شرکتهای دانش بنیان همراه با اشتغالزایی مواردی برنامهریزی شده است که با توجه به وجود آزمایشگاههای تخصصی و پتانسیل بالای علمی در آنها، تاسیس شرکتهای ارایه خدمات دانش بنیان با رعایت استانداردهای بینالمللی مانند ایزو ۱۷۰۲۵ مورد توجه جدی است.
به گفته رییس دانشگاه شهید بهشتی، توسعه شرکتهای با موضوع علوم انسانی که دانشگاه ظرفیت لازم برای آن را دارد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که شرکتهای این مورد مانند فنی مهندسی رشد نداشته است توسعه و تقویت این شرکتها در برنامه امسال قرار دارد.
رییس دانشگاه شهید بهشتی درخصوص توسعه هدفمند موضوعی شرکتها با برنامهریزی از طریق فعالیتهای بین رشتهای، گفت: مثال این گونه شرکتها در دانشگاه شهید بهشتی مرکز گوهرشناسی است. این مرکز از توان سایر بخشها استفاده میکند و از واحدهای مختلف از جنبههای متفاوت به یک موضوع میپردازند.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک پارک دانشگاهی، در این مورد به عنوان نمونه رتبهبندی صنایع غذایی کشور با همکاری واحدهای دانشگاه و عملی کردن آنها توسط شرکتها را در دستور کار خود دارد. مانند رتبهبندی عسل و یا آبهای معدنی که توسط شرکتها در حال انجام است.
نصیری قیداری افزایش ارتباط موضوعی واحدهای مختلف دانشگاه با صنعت و جامعه برای رفع مشکلات توسط شرکتهای دانش بنیان را ضروری عنوان کرد و افزود: همزمان با اجرای برنامههای یاد شده اکوسیستم جدید نوآوری فناوری و اشتغالزایی با ویژگیهای خاص پارکهای دانشگاهی و پتانسیلهای دانشگاه تدوین خواهد شد. ضمن اینکه در جهت روانسازی فعالیت شرکتهای دانش بنیان از طریق تصحیح فرایندهای اداری واستفاده از تسهیلات غیر مالی مانند شفاف سازی معافیتهای مالیاتی اقدام خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات