• سه‌شنبه / ۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401010903685
  • خبرنگار : 71402

با تاکید بر آتش‌بس؛

اردوغان: جنگ، برنده ندارد و درگیری اوکراین به نفع هیچکس نیست

اردوغان: جنگ، برنده ندارد و درگیری اوکراین به نفع هیچکس نیست

رئیس جمهوری ترکیه امروز (سه‌شنبه) در آستانه آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول، خواستار برقراری آتش‌بس شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دور تازه مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین قرار است تا ساعاتی دیگر به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شود و پیش از آن، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار آتش‌بس در اوکراین شد.

اردوغان همچنین گفت زمان آن فرا رسیده تا مذاکرات مسکو - کی‌یف نتایجی به بار آورد. او افزود: در ترکیه، ما عمیقا چنین چیزی را تمایل داریم و آماده کمک هستیم. ادامه این درگیری در اوکراین به نفع هیچکس نیست. هیچ برنده‌ای در جنگ وجود ندارد. مذاکرات میان مسکو و کی‌یف می‌تواند به نشست میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین منجر شود و استانبول باز هم آمادگی دارد تا میزبان چنین نشستی باشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت: این به طرفین بستگی دارد که این تراژدی را متوقف کنند. دستیابی به آتش‌بس و صلح در سریعترین زمان ممکن به نفع همگان است. گمان می‌کنیم ما اکنون وارد دوره‌ای شده‌ایم که نتایج مستحکم از این مذاکرات نیاز باشد. این مذاکرات که شما تحت دستوران رهبرانتان انجام می‌دهید، امیدها برای صلح را افزایش داده است.

اوکراین و آمریکا ابراز امیدواری اندکی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات دارند؛ مذاکراتی که در بیش از دو هفته گذشته اولین گفت‌وگوی مستقیم بین دو طرف محسوب می‌شود.

هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده است. این هیات را اُلکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می‌کنند. این گروه می‌گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش‌بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد.

رجب طیب اردوغان میزبان این نشست است. نشست طرف‌ها قرار است در ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح به وقت گرینویچ) شروع شود.

روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درخصوص دور جدید مذاکرات گفت: ما روی مردم، سرزمین و حاکمیت تجارت نمی‌کنیم. حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۹ ۱۲:۱۵

داش اغلو یادت باشه ایندفعه خواستی شبونه جایی فرار کنی لباس زیرات رو هم بردار خانوم بچه ها رو هم جا نزاری

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۰۴:۰۴

این چرندیات رو اون موقعه کردن تو کله ی تو و اگه حقیقت داشت هیچوقت از سمت ایران بخاطر این شایعه پراکنی ها عذر خواهی نمیشد حالا بشین سرجات اردوغان کارشو از اونی که این حرفای مفت رو انداخت تو کلت بهتر بلده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۱ ۰۴:۵۸

اردوغان خودشو صلح طلب نشون میده ولی خودش جنگ قره باغ و جنگهای بسیاری در سوریه و لیبی و سایر جاها براه انداخته

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۱ ۱۴:۴۸

البته تلاش ترکیه برای صلح خوبه در حالی که آمریکا وانگلیس که مسببان اصلی این وضعیت تاسفبار هستند همچنان خواهان تشدید جنگ هستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۹ ۱۵:۰۳

با سلام جناب مش رجب اگر جنگ برنده ای ندارد پس چرا به پسر گاو شیرده نمیگویی که یمن را بمباران نکند.ترکیه هم از اخور میخورد و هم از توبره .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۰۱

چه ربطی داره این به اون ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۲

اگر از توبره و آخور نخوره ملتش مجبور میشه از سطل آشغالها دنبال غذا بگرده ترکیه سیاستی در پیش گرفته که با همه دنیا در ارتباط است.اینو در نظر داشته باشیم ترکیه بدون داشتن منابع انرژی که نقش مهمی در اقتصاد کشورها بازی می کند جز ۲۰ کشور اقتصادی دنیا قرار دارد .پس الکی حرف نزن و به یه ملت بزرگ توهین نکن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۱ ۰۶:۳۹

شما مثل اینکه نمیخوای سر عقل بیایی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۹ ۲۰:۱۱

جنگ در هیچ کجای دنیا خوب نیست به نفع هیچ کسی هم نیست چه اوکراین باشه یا افغانستان ،یمن،سوریه یا..........

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۸

آقای اردوغان یکی به میخ میکوبدیکی به سندان خوب حرف خودت رابایدلااقل قبول داشته باشی شمال سوریه راتخلیه کن آنجا دنبال چی هستی نسبت به خاک همسایگانت نظر شوم داری نداری بگو پس حرف مفت نزن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۱ ۰۸:۵۰

پس چرا حرام......... نیرو تروریست به اوکراین می فرستی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۱ ۲۱:۳۵

بازنده ما هستیم که طرفدار روسیه اشغال گر شدیم