• یکشنبه / ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400122922562
  • خبرنگار : 71402

وانگ یی: چین درباره اوکراین، در طرف درست تاریخ ایستاده است

وانگ یی: چین درباره اوکراین، در طرف درست تاریخ ایستاده است

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه پکن بر سر بحران اوکراین در طرف درست تاریخ ایستاده است، گفت که تاریخ آن را اثبات خواهد کرد و مواضع پکن مطابق با تمایلات اکثر کشورهاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین عصر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: چین هرگز هیچ گونه اجبار و فشار خارجی را نمی‌پذیرد و با هرگونه اتهام و سوء ظن بی‌اساس علیه چین مخالف است.

اظهارات وانگ یی به دنبال رایزنی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و چین در روز جمعه و تهدید بایدن درباره اینکه اگر پکن حمایت مادی از حمله روسیه به اوکراین به عمل آورد با "تبعاتی" مواجه می‌شود، مطرح شد.

در جریان این تماس ویدیویی، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به بایدن گفت که جنگ در اوکراین باید در سریعترین زمان ممکن خاتمه یابد و از کشورهای عضو ناتو خواست تا با مسکو وارد گفت‌وگو شوند. با این حال، طبق بیانیه‌های پکن در خصوص این تماس، او روسیه را سرزنش نکرد.

در همین حال وانگ یی گفت که مهمترین پیام شی این بود که چین همواره نیروی حفظ صلح در جهان بوده است.

وانگ یی با تکرار اینکه چین "قضاوت‌های مستقلی" خواهد داشت، گفت: ما همیشه از حفظ صلح و مخالفت با جنگ، دفاع کرده‌ایم. موضع چین عینی و منصفانه است و با خواست اکثر کشورها مطابقت دارد. گذشت زمان ثابت خواهد کرد که ادعاهای چین در طرف درست تاریخ قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۱:۳۳

مثل روز روشنه، نیاز به توضیح نداره! چین طرف متجاوز ایستاده.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۵:۳۲

متجاوز چیه دادش، ناتو تا خرخره روس اومده، اون دلغک اوکراینی را جلو انداخت با تحرکات و کشتار مردم روس تبار حالا کنار ایستاده و داره بنزین رو آتیش میریزه. بیدار شو.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۱:۳۵

الان شرقگداهای وطنی میریزن توی این خبر و زنده باد چین و روسیه مینویسن.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۲۲:۳۳

کار اینا از شرق گدایی گذشته به شرق ذلیل رسیدن دیگه.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۲۳:۵۹

زنده باد چین و روسیه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۰۲:۲۱

ما شرق گرا نیستیم، واقعگرا هستیم تمام کشورهای اروپایی که الان روسیه را تحریم کردند، چند سال بعد برای عقد قراردادهای مختلف با پوتین از هم سبقت میگیرند. مثل کشورهای عربی که با بشار اسد و سوریه دشمنی کردند، و الان هفته ای نیست که هیئت‌های سیاسی اعراب و سوریه به کشورهای همدیگر سفر نکنند تاریخ قضاوت خواهد کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۱۶:۳۰

روند نگرش ما به شرق در طول چند سال گذشته: شرق ستیزی، عدم نگاه به شرق و غرب، و بعدش: شرق نگاهی، شرق گرایی، شرق پذیری، شرق گدایی، شرق ذلیلی. و افق نگاه آینده ما به شرق: شرق پرستی، شرق الهی، و شرق بردگی. و آخر رابطه با شرق رو نمیدونیم چی میشه!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۵:۵۸

برای اینکه ببینیم چه کشور هایی در طرف درست تاریخ ایستاده اند، کافیست فرض کنیم مقررات ویزا در کل جهان برداشته شود. بعد باید دید چند درصد جمعیت جهان برای زندگی به چین، روسیه و یا غرب مهاجرت می کنند. در صمن اخیرا در رای گیری مجمع عمومی ۱۴۱ به ۴ روسیه رو متجاوز تشخیص دادند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۸:۱۲

اره همیشه نادرستی شما ...فقط یه مریضی دیگه نیارین بندازین تو تاریخ مثل کرونا ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۸:۳۳

اوکراین اعلام کرده جنگجو میپذیرد عزیزان غربگرا بسم الله .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۱:۳۱

اتفاقا روسیه هم مسلمونای چچنو برده ، قبلا هم که در جنگ سوریه از شماها استفاده کرده بود برو شربت شهادت منتظرته

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۲۱:۲۲

این چرا خودشو انداخته.وسط بشین سر جات "دخالت نکن وقتی میکن کاری نداشته باش دیگه ساکت ... همین چین آخرش جنگ سومو راه میندازه ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۲۲:۰۸

حکومت چین یک دیکتاتوری مثل حکومت روسیه و پوتین ! اگر چین از تجاوز و کشتار مردم بیگناه اوکراین حمایت نکند ، کدام کشور حمایت کند ! چین در اولین فرصت به تایوان حمله نظامی کند !

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۲۳:۰۲

سلام امروز عید ما ایرانیهاست ولی قلب 💓 فکر من پیش مردم شریف اکراین که در حال جنگ با روسیه پوتین اشغال هستند من به فکر شما مردم اکراین هست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۰۰:۰۲

ای کاش خدا این چین و بر میداشت با این ویروسی که ساختن .... الاهی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۰۲:۱۴

تمام کشورها و کسانی که الان از اوکراین حمایت، و پوتین را محکوم می‌کنند، یک زمانی از مخالفان سوریه حمایت و بشار اسد را محکوم می‌کردند. تاریخ قضاوت خواهد کرد. همانگونه که در سوریه قضاوت کرد. تمام کشورهای عربی که پول و سلاح به دشمنان اسد می‌دادند، الان میزبان همان بشار اسد شده اند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۰۷:۰۵

مرگ برآمریکا و دارو دستش.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۰۸:۴۹

چین همان موضعی را گرفت، که ایران اتخاذ کرد: جنگ باید متوقف شود؛ اما ریشه‌ی جنگ نیز باید از بین برود.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۱۵:۴۷

چین کشور بی آزاریست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۱۶:۱۱

من کاری به سیاست ندارم ولی یه سوال برام مجهوله اینا که بخاطر بازی نکردن ورزشکاران ما با اسراییل ورزش رزمی مارو تحریم کردن و گفتن ورزش از سیاست جداست چرا این ورزشکاران بدبخت روسیه رو تحریم کردن مگه نمیگفتن سیاست از ورزش جداست 🤔 یاد گفته ای از مولا علی افتادم، آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۱:۲۷

احمق ! علتش اینه که روسیه الان در حال بمباران شهرهای اوکراین و کشتار مردم اوکراینه و رسما به یک کشور حمله نظامی کرده ! الان اسرائیل به شما چکار داره آخه نفهم ؟ فلسطین هرگز کشور نبوده نادان ، الانم نه اسرائیل بهش حمله کرده و نه شهرهاشو بمباران میکنه و نه جنگی اونجا وجود داره ! منطقه فلسطین ، و نه کشور فلسطین ، قبل از جنگ اول جهانی بخشی از امپراطوری عثمانی بود که بعد از شکست عثمانی بدست بریتانیا افتاد! فرقشو‌ واقعا نمیتونی بفهمی؟ روسیه یک سوم خاک ایرانو جدا کرد ،مجلسو به توپ بست ، حرم امام رضا رو به توپ بست .خجالت نمیکشین شدین جیره خور و مستعمره روسیه آخه حماقت تاکجا؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۱ ۱۶:۳۶

جهت اطلاع غرب گداها: اوکراین ازتون نیروی داوطلب خواسته!!شرم آوره!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۲ ۰۱:۱۴

چين بايد به خانواده شش ميليون انسان بي گناهى كه با ويروس ازمايشگاهى كشته جواب بده لعنت به چين لعنت به چين