• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122419658
  • خبرنگار : 50088

آتش و انفجار جای نمادهای صلح و دوستی در چهارشنبه‌سوری را گرفته است

آتش و انفجار جای نمادهای صلح و دوستی در چهارشنبه‌سوری را گرفته است
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و محقق تاریخ محلی در شهرستان تربت‌ حیدریه گفت: سال‌ها پیش مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در روزهای پایانی سال چشم‌انتظار فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال بودند تا آیین‌های سنتی در هر منطقه برگزار شود و دوستان و اقوام شبی را دور هم به خوشی بگذرانند.

آرزو علومی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رفته‌رفته این آداب و رسوم میان شهرها کمرنگ شد و امروز اکثر مردم از روزهای پایانی سال وحشت دارند؛ روزهایی که شاهد قربانی شدن بسیاری از کودکان و نوجوانان در آن هستیم.

وی افزود: مراسم چهارشنبه‌سوری سنتی دیرینه است که مردم با برپا کردن آتش و پریدن از روی آن به نوعی از سختی‌های یک سال گذشته گذر و خود را برای سالی نو آماده می‌کردند اما این سنت زیبا و پسندیده  کم‌کم جای خود را به آتش و انفجار مواد محترقه داده و امروز تنها در برخی از روستاهای اطراف می‌توان نشانی از آن آیین سنتی و دیرین را مشاهده کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: آیین زیبای ملاقه‌زنی یکی از رسوم سنتی و بخشی از مراسم چهارشنبه‌سوری در این شهرستان بود که در گذشته مردم به ویژه کودکان و نوجوانان یک سال چشم‌انتظار آن بودند ولی با گذر زمان از این آیین خبری نیست و تنها رد پای آن را می‌توان در برخی از روستاهای اطراف پیدا کرد.

وی رسم ملاقه‌زنی را باعث انس و الفت بچه‌ها و پیوند بیشترشان با بزرگترها بیان کرد و یادآور شد: در شب چهارشنبه آخر سال جوانان و نوجوانان صورت خود را با پارچه‌ای که به آن چادرشب می‌گفتند، پوشانده و برای گرفتن عیدی از همسایه‌ها ملاقه‌زنی می‌کردند و همسایه‌ها هم به احترام آن‌ها ملاقه را خالی نمی‌گذاشتند و با پر کردن آن از کشمش، نقل و شیرینی به بچه‌ها عیدی می‌دادند. این عمل برای بچه‌های محله شیرینی، شور و نشاط به همراه داشت.
 
علومی بایگی اظهار کرد: فال گرفتن و پخت آش رشته هم از دیگر مراسم چهارشنبه‌ آخر سال بود که همه دور هم می‌نشستند و آش پایان سال را بعد از پریدن از روی آتش می‌خوردند و با تفال به حافظ از خداوند طلب روزگاری خوش و خرم همراه با تحقق آرزوهای دور و دراز می‌کردند.

وی با اشاره به نیت مردم برای بر پا کردن آتش در ایام گذشته گفت: در این آیین مردم شاخه‌های خشک را جمع می‌کردند و با برپایی آتش و پریدن از روی آن که یک تفریح سالم و مورد علاقه جوانان در این شب بود، با خواندن شعر «زردی من از تو سرخی تو از من» همراه می‌شد.

وی ادامه داد: متاسفانه این سنت زیبا و حسنه امروز تبدیل به میدان جنگ و انفجار شده که هیچ شباهتی با آن سنت و رسم دیرینه این منطقه ندارد.

این پژوهشگر و محقق تاریخ محلی در تربت‌ حیدریه گفت: رسمی که تمام لطافت و زیبایی آن به همراهی، همدلی، دوستی، محبت و در کنار هم بودن همه از دوست و آشنا، فامیل و همسایه و دور ریختن زشتی‌ها و بدی‌ها، پذیرش گرمی و زیبایی و مهر بود، امروز به صحنه جنگ و خشونت و انفجار بمب و نارنجک دستی و کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر تبدیل شده است.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha