• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400122419550
  • خبرنگار : 30054

نکات مهم استفاده از تایمر آبیاری قطره ای

نکات مهم استفاده از تایمر آبیاری قطره ای
انواع تایمرهای آبیاری

آبیاری انواع محصولات کشاورزی و گل و گیاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی و پرورش انواع گل‌ها است. تمام گیاهان موجود روی زمین برای رشد به آب نیاز دارند و چنانچه آب کافی در زمان معین به آنها نرسد، پژمرده شده و از بین می‌روند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام آب نیرو، برای رفع مشکلات آبیاری انواع گیاهان ابزارهایی به نام تایمر آبیاری قطره ای تولید و استفاده می‌شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد این نوع تایمرهای آبیاری در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. تایمر آبیاری قطره ای یکی از مهم‌ترین اجزای آبیاری قطره ای است. با استفاده از این تایمر زمان و مقدار آبرسانی به گیاهان مشخص می‌شود.

آبیاری قطره ای چیست؟

هر یک از محصولات کشاورزی و گیاهان برای رشد به میزان مشخصی از آب نیاز دارند. به عبارتی دیگر برخی از گیاهان به آب بیشتری نیاز داشته و در مقابل برخی از آنها به آب کمتری نیاز دارند؛ بنابراین میزان آبرسانی به هر گیاه با دیگری متفاوت است.

آبیاری قطره ای، روشی نوین برای آبیاری انواع مختلف گیاهان است که در آن از تایمر آبیاری قطره ای استفاده می‌شود. این روش که روش حساس و دقیق برای آبیاری است، آب را توسط قطره‌چکان‌هایی به ریشه گیاهان می‌رساند. در این روش آب به صورت مستقیم به ریشه گیاه و در مدت زمان معین تزریق می‌شود و بدین ترتیب گیاه پژمرده نشده و آب مورد نیاز خود را از قطره‌چکان‌های آبیاری تأمین می‌کند. استفاده از آبیاری قطره ای مزیت‌هایی بی‌شماری دارد. آبرسانی به ریشه گیاه به طور مکرر، افزایش رشد گیاهان، جلوگیری از خشک شدن گیاه و جلوگیری از هدررفت آب از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از آبیاری قطره ای هستند.

یکی از دغدغه‌هایی که در آبیاری قطره ای افراد با آن سروکار دارند، زمان آبیاری است. به همین دلیل نیز از ابزاری به نام تایمر آبیاری قطره ای استفاده می‌شود.

تایمر آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری انواع مختلف گیاهان باید به صورت منظم انجام شود. تحقیقات دانشمندان نشان‌دهنده این است که گیاهانی که به طور منظم آبیاری می‌شوند، رشد سریع‌تری دارند و از طراوت و شادابی بالایی برخوردار هستند. به‌عنوان‌مثال چنانچه گیاهی در ساعات معین روز، نیاز به آبیاری داشته باشد، باید در همان ساعات به گیاه آبرسانی شود و اگر برنامه آبیاری آن منظم نباشد، ممکن است گیاه شادابی و طراوت خود را از دست داده و پژمرده شود. تایمر آبیاری قطره ای یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ابزارهای آبیاری است که می‌توان با استفاده از آن و برنامه ریزی آن، گیاهان را در ساعات معینی آبیاری کرد.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار موجود در تایمرهای آبیاری، کنترلر و شیر برقی است. در واقع، با استفاده از شیر برقی و کنترلر، آبیاری قطره ای به صورت منظم و با برنامه انجام می‌شود و از ایجاد تنش‌های گیاهی جلوگیری می‌شود. در استفاده از تایمر آبیاری، برای تنظیم برنامه‌ای منظم و دقیق برای آبیاری قطره ای گیاهان، عوامل مختلفی از جمله سن درختان و گیاهان، شرایط آب و هوایی، خاک آنها و نوع گیاه در نظر گرفته می‌شود.

ابزارهای اصلی تایمرهای آبیاری

یک تایمر آبیاری از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. قسمت ورودی آب، قسمت خروجی آب، صفحه نمایش، دکمه‌های عملگر و محل نصب باتری از جمله بخش‌های مختلف یک تایمر آبیاری قطره ای است. استفاده از تایمر آبیاری به عنوان یکی از لوازم مه پاش که از مهم‌ترین اجزای تایمرهای آبیاری، صفحه نمایش آنها است. مواردی مانند مقدار باتری باقی مانده، زمان شروع آبیاری، مدت زمان آبیاری، فاصله بین دوره‌های آبیاری و زمان اتمام آبیاری در صفحه نمایش تایمر نشان داده می‌شود.

نکات مهم استفاده از تایمر آبیاری قطره ای

صفحه نمایش تایمرهای آبیاری

ویژگی‌ها و مزایای تایمر آبیاری قطره ای

استفاده از تایمر آبیاری مزایای بسیار زیادی دارد. در حالت کلی تایمرها به دو نوع تک خروجی و دو خروجی تقسیم می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان برای تنظیم دو برنامه برای آبیاری قطره ای دو نوع گیاه مختلف، از تایمرهای آبیاری دو خروجی استفاده کرد. نصب آسان، کنترل آسان، قابلیت برنامه ریزی، قابلیت مشاهده انواع مختلف پارامترهای مهم آبیاری، جلوگیری از هدررفت آب در آبیاری، آبرسانی به ریشه گیاهان در زمان‌های معین و مشخص، جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان و افزایش رشد گیاه در مدت زمان کوتاه، از مزایای استفاده از تایمر آبیاری قطره ای هستند.   

نکات مهم استفاده از تایمر آبیاری قطره ای

با استفاده از تایمر آبیاری، نه تنها میزان آبیاری بلکه فشار و شدت آب تزریق شده به گیاهان نیز قابل تنظیم است. به همین دلیل در استفاده از انواع تایمرها باید به فشار آب ورودی به ریشه گیاهان نیز توجه کرد.

برندهای مختلف، تایمرهای آبیاری متفاوتی تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. برخی از این نوع تایمرها خانگی بوده و برای آبیاری گلدان‌ها و گیاهان خانگی تعبیه شده است. اما برخی دیگر از تایمرها برای مزارع کاشت محصولات کشاورزی یا گلخانه‌ها تولید می‌شوند و برای آبیاری گیاهان زیادی قابل برنامه‌ریزی هستند. به همین دلیل نیز قبل از تهیه تایمر آبیاری قطره ای، در ابتدا باید زمینه مصرفی آن مشخص گردد. برای انجام مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با بازرگانی آب نیرو تماس بگیرید

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha