• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400122419031
  • خبرنگار : 71129

اسپانیا هم چین را به اعمال نفوذ بر روسیه فراخواند/ پکن: تحت تاثیر تحریم‌های روسیه نیستیم

اسپانیا هم چین را به اعمال نفوذ بر روسیه فراخواند/ پکن: تحت تاثیر تحریم‌های روسیه نیستیم

وزیر امور خارجه اسپانیا در تماسی تلفنی با همتای چینی خود از وی خواست تا پکن از نفوذ و تاثیرش برای پایان جنگ در اوکراین استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا به همتای چینی خود «وانگ یی» گفت:‌ ما با لحظه‌ای تاریخی روبرو هستیم و از تمامی رهبران جهانی می‌خواهیم تا حس مسئولیت پذیری و دیدگاهی رو به آینده داشته باشند.

وزیر امور خارجه اسپانیا همچنین در این تماس تلفنی اذعان داشت که تحریم‌ها برای هیچکس خوب نیست اما دولت مادرید آماده پذیرش پیامدهای آن است.

آلبارس همچنین بار دیگر بر محکومیت حمله روسیه به اوکراین از سوی دولت مادرید تاکید کرد و افزود:‌ روسیه اصول صلح و ثبات در اروپا را که تهدیدی علیه تمامی جامعه جهانی است، تضعیف کرده است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین می‌گوید کشورش تاثیرپذیری از تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه را رد می‌کند.

 وی در جریان گفتگوی تلفنی با همتای اسپانیایی خود اظهار داشت: «چین در بحران اوکراین جانبدار نیست و نمی‌خواهد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گیرد.»  

این گفت‌وگو در میانه افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین صورت گرفته است.

روز دوشنبه «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز دولت واشنگتن را به اشاعه و گسترش اخبار و اطلاعات «نادرست» برای بدنام کردن چین متهم کرد.

این اتهام زنی در پی انتشار اخباری از سوی رسانه‌های غربی درباره این مساله مطرح شد که روسیه از چین تجهیزات و پشتیبانی نظامی برای جنگ در اوکراین درخواست کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری سی.ان.ان گفته بود که پکن بابت تلاش‌هایش در دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه یا حمایت از مسکو در حمله به اوکراین باید هزینه بپردازد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاکید بر اهداف گفت‌وگوهای روسیه اعلام کرد که آمریکا باید گزارش کاملی از فعالیت‌های بیولوژیکی خود در اوکراین ارائه دهد و همچنین هرگونه فروش تسلیحات ایالات متحده به تایوان را محکوم کرد.

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت گرفته که اسپانیا یک قایق تفریحی متعلق به یک الیگارش روس را در بارسلون توقیف کرده است.
دو منبع مطلع اسپانیا همچنین اعلام کردند که این کشور به صورت موقت این قایق تفریحی به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار را در بارسلون توقیف کرده است و گفته می شود که این قایق به رئیس کمپانی دولتی "روس‌تک" متحد ولادیمیر پوتین تعلق دارد.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت: ما این قایق تفریحی را به صورت موقت توقیف کرده‌ایم. ما درباره قایقی به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار صحبت می‌کنیم.
این دو منبع آگاه همچنین اعلام کردند: این قایق ۸۵ متری به نام "والری" به سرگئی چمزف"، افسر سابق کا.گ.ب و رئیس کنونی کمپانی روس‌تک متحد نزدیک به پوتین تعلق دارد.
بر اساس اسناد فاش شده پاندورا در ۲۰۲۱، این قایق تفریحی با پرچم سنت وینسنت و گرنادین‌ها به نام دخترخوانده چمزف ثبت شده است.
همچنین یک منبع دولتی مادرید گفت: این قایق تفریحی همچنان در توقیف باقی خواهد ماند تا زمانی که مقام‌های اسپانیایی مالکیت آن و اینکه آیا آنها در فهرست اهداف تحریمی قرار دارند یا خیر، تایید کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha