• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400122318179
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد فلسفه دانشگاه اصفهان:

نظر رهبری در خصوص جهاد تبیین شهید نشود

نظر رهبری در خصوص جهاد تبیین شهید نشود

ایسنا/اصفهان یک استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: در موضوع جهاد تبیین، جامعه به افرادی نیاز دارد که مانند خورشید و ستاره‌های تابان در یک عرصه تاریکِ ظلمانیِ پیچیده، ایفای نقش کنند و مسئله را به برگزاری چند همایش یا سمینار محدود نکنند.

جعفر شاه‌نظری در گفت‌وگو با ایسنا درباره جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است با بیان اینکه واژه جهاد از ماده جهد به معنای تلاش و تحرک توأم با سختی و مشقت گرفته شده است، اظهار کرد: جهاد گاهی با هدف مبارزه با موانع درونی انجام می‌شود، همان مفهومی که در متون دینی تحت عنوان جهاد اکبر از آن یاد شده است. مبارزه با هوای نفس افضل جهاد است «أفضل الجهاد من جاهد نفسه التی بین جنبیه» و هدف از آن، مبارزه با موانع درونی و امیال نفسانی برای رسیدن به مقصد عالی و متعالی است.

وی جهاد با موانع بیرونی را شکل دیگری از جهاد عنوان و خاطرنشان کرد: جهاد با موانع بیرونی عمدتاً در عرصه اجتماعی رخ می‌دهد، مانند مبارزه با موانع اقتصادی فرهنگی و سیاسی و مجاهد کسی است که بتواند با این موانع مبارزه کند تا به هدف خود برسد.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: در هر جهادی انسان به نیازهای اولیه‌ای برای رسیدن به اهداف خود نیازمند است. این نیازهای اولیه عبارت هستند از استقامت و گذشت و صبر و تحمل و فعالیت خستگی‌ناپذیر که جزء ضرورت‌های هر جهادی محسوب می‌شوند و موفقیت نهایی حاصل نمی‌شود مگر با ایمان کامل به هدف، اخلاصِ در کار، اطاعت کامل از فرماندهی موضوعی که در آیات و روایت‌های بسیاری نیز به آن اشاره شده و اساساً زمانی یک جامعه زنده، پویا و پیروزمند است که بتواند با همان روحیه جهادگری و از خود گذشتگی اهداف را تا رسیدن به نتیجه دنبال کند.

شاه نظری مبارزه با دشمن را مصداقی از جهاد با عامل بیرونی عنوان و خاطرنشان کرد: جهادِ دفاعی علیه دشمن، از صدر اسلام تا همین امروز ادامه داشته است، انسان در برابر دشمن از کیان و خانه و اموال و کشور خود دفاع می‌کند، اما امروز در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که علیه جنگ‌های پیچیده و مرموزِ روحی و روانی دشمن که افکار و اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها را هدف گرفته، جهاد تبلیغاتی و فرهنگی مورد نیاز است و اهمیت این جهاد به ویژه زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم دشمن با شایعه‌سازی و سوءاستفاده از مقدسات ترفندهای گوناگونی را علیه مسلمانان به کار گرفته است.

وی افزود: کارآیی جهاد تبیین همان‌گونه که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند در مبارزه علیه جنگ روانی دشمن از طریق رسانه مشخص می‌شود و آگاهی، اولین ابزار لازم برای این جهاد است. باید رسانه را شناخت تا با سبک‌ها و روش‌های نوین مبارزه علیه جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن آشنا شد. آن هم دشمنی که گاه فریاد از صلح می‌زند تا ما را تسلیم کند و بعد اهداف خود را پیاده‌سازی کند.

سواد رسانه‌ای؛ مهم‌ترین ابزار برای جهاد تبیین 

این استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌ای مهم‌ترین ابزار برای جهاد تبیین است، تصریح کرد: نقش فرهنگی و نقش روشنگری و به‌روز سازی جامعه در جهاد تبیین بسیار حائز اهمیت است. جامعه باید علاوه بر شرایط خود و شرایط دنیایی که در آن زندگی می‌کند نسبت به موقعیت پیش روی خود نیز آگاه باشد.

شاه نظری به نقش دیدبانی مقام معظم رهبری در برهه‌های حساس نسبت به موضوعات بسیار مهم اشاره کرد و افزود: رهبری با درایت و بصیرت شرایط را پیش‌بینی می‌کنند، اما گاهی ما با افرادی مواجهیم که با صرف هزینه‌های کذایی یا برگزاری همایش‌های کذایی قصد دارند موارد مورد اهمیت رهبری را پیش ببرند و به اهدافی برسند غافل از اینکه کار این گونه پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: جهاد تبیین نوعی جهاد تبلیغ و روشنگری است و همه دانشگاهیان، حوزویان، سیاسیون فرهیختگان، صاحبان قلم و رسانه باید رسالت خود را در تحقق و به نتیجه رسیدن آن قرار دهند چون در این جهاد اول تبیین هدف و انگیزه‌ها، دوم تبیین روش‌ها و متدها و سوم آشنایی با موانع و چالش‌ها و در عین حال فرصت‌های مورد اهمیت است.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه عدم آشنایی صحیح با ابزارها منجر به هدر رفت سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: مثلاً برای مبارزه با مواد مخدر گاهی تا میلیاردها تومان هزینه می‌شود، اما می‌بینیم بی‌نتیجه است، جهاد تبیین نیز همین‌گونه است، برای موفقیت در این جهاد باید روش‌های لطیف، بسیار ظریف و هوشمندانه را در اتاق‌های فکر قوی مورد بررسی و برنامه‌ریزی عالمانه قرار داد و برای بیست تا پنجاه سال دیگر نقشه راه را تعیین کرد.

شاه نظری با تأکید بر اینکه نظر رهبری در خصوص جهاد تبیین نباید شهید شود، گفت: عدم موفقیت در برنامه‌ریزی‌های مهمی مانند این به دلیل سطحی‌نگری در سطح جامعه نخبگانی شکل می‌گیرد، باید هدف‌گذاری در این خصوص در اتاق‌های فکر کارشناسی شده و با حضور افراد آگاه اتفاق بیفتد، نه کسانی که نسبت به مسئله آگاهی درستی نداشته باشند.

وی ادامه داد: کارشناسان اتاق فکر جهاد تبیین باید آشنا با زبان رسانه و مطلع از تمام متدها و روش‌های به روز فضای مجازی باشند تا مواد لازم برای تبلیغ را در اختیار سربازان میدانی این جهاد در جامعه قرار دهند. در موضوع جهاد تبیین جامعه به افرادی نیاز دارد که مانند خورشید و ستاره‌های تابان در یک عرصه تاریکِ ظلمانیِ پیچیده، ایفای نقش کنند و مسئله را به برگزاری چند همایش یا سمینار محدود نبینند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha