• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400122116710
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

نشست بزرگداشت حکیم نظامی گنجه ای در زاهدان برگزار می شود

نشست بزرگداشت حکیم نظامی گنجه ای در زاهدان برگزار می شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۱ اسفند در تقویم رسمی کشور به عنوان بزرگداشت نظامی گنجه ای نامگذاری شده است، به این مناسبت در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان نشست فرهنگی ساعت ۱۸ الی ۲۰ روز شنبه برگزار می شود، در این نشست دکتر محمدرضا بهاری و سرکار خانم دکتر هدی عرب زاده دو تن از اساتید که در زمینه نظامی پژوهی فعالیت داشتند، سخنرانی خواهند کرد.

قاسم سیاسر در گفت وگو با ایسنا افزود: در حاشیه این نشست فرهنگی، نمایشگاهی از نسخه های خطی موجود در مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان برپا می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه نسخه های خطی به نمایش گذاشته می شود که تا کنون در معرض دیدم عموم گذاشته نشده و برای نخستین بار به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این نسخ در زمینه شعر فارسی هستند، بیان کرد: نسخه یوسف و زلیخا اثری از جامی در سال ۹۶۴ هجری قمری کتابت شده و از نسخه های قدیمی محسوب می شود، جامی این نسخه را به اسلوب نظامی سروده است و از این منظر اهمیت دارد و برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می گیرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گفت:نسخه دیگری به نام سراج المنیر به نثر فارسی مسجع و آهنگین که به سبک گلستان سعدی نوشته شده و نسخی شامل سه رساله دو رساله به زبان ترکی با موضوع نجوم و تقویم است و در سال ۱۰۲۲ هجری قمری کتابت شده است.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان تا قبل از شیوع کرونا، فعالیت های فرهنگی گسترده‌ای داشت، تصریح کرد: به صورت هفتگی دو برنامه ثابت شاهنامه خوانی و نشست ادبی شادروان سیاوش پرواز در محل اندیشگاه این مرکز برگزار می شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برنامه های رونمایی و نقد کتاب، جلسات و نشست های فرهنگی به صورت مستمر برگزار می شد.

سیاسر یادآور شد: اگر از نویسندگان استان اثری منتشر می شد سعی می کردیم برای آن کتاب مراسم رونمایی و جلسه نقد برگزار کنیم.

وی گفت: اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان تا قبل از شیوع کرونا بسیار فعال بود اما از زمان شیوع کرونا به خاطر موازین بهداشتی جلسات به حداقل رسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به بهتر شدن شرایط کرونا، تلاش می کنیم جلسات فرهنگی را مشابه گذشته مطابق با شیوه نامه های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا برگزار کنیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha