به گزارش ایسنا، علی لاریجانی طی سخنانی در همایش الهیات عملی در ارتباطی ویدیوئی با بیان اینکه یکی از پدیدههای که در سطح جهان اسلام با آن مواجهیم کاهش تاثیر نفوذ روحانیت در میان مردم است، اظهار کرد: در بررسی چرایی آن باید توجه داشت که پس از جنگ جهانی دوم دو مسئله ظهور پیدا کرد یکی با تقسیمات مرزی جدید کشورهای تازهای در منطقه غرب آسیا ایجاد کردند و در این تقسیمبندی مسائلی از لحاظ تعارض قومی، دینی و مذهبی را بنا کردند تا درگیریهای این ملتها فرصتهای استعماری برای آنان فراهم کند.
وی یادآور شد: چند سال پیش که سفری به نیویورک داشتم به درخواست هنری کسینجر ملاقاتی با وی داشتم که میگفت کشورهای منطقه شما را ما خودمان روی نقشه خط کشیدیم و درست کردیم به جز دو کشور که یکی ایران و دیگری مصر بود که از سابقه تمدنی برخوردارند.
لاریجانی ادامه داد: نکته دوم این است که بیشتر حکومتهایی که باقی گذاشتهاند خصلتهای دیکتاتوری و وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرتهای بزرگ دارند و بیعدالتی در وجوه مختلف حکومتشان وجود دارد. بهویژه منصرفکردن مسلمانان از روحیه همبستگی و توجه به مسائل مهم و سرنوشتساز اسلامی جزء وظایف این حکومتهاست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از علل این وضعیت را باید در ساختار روحانیت در جوامع اسلام جستوجو کرد، تصریح کرد: مردم در بیشتر این کشورها از روحانیت این مناطق برای پیشبرد امور دینی و دنیوی بهره میگیرند اما این سازمان مهم در بیشتر موارد نه تنها به مسائل اصلی مسلمانان توجه نداشتهاند و ندارد بلکه در منصرفکردن اذهان آنان از مسائل اصلی و سوقدادن آنان به درگیریهای فرعی مذهبی نقش داشتند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایجاد خصومت میان طرفداران دو مذهب شیعه و سنی گرچه غالباً با هدایت کشورهای بزرگ و سرویسهای آنان پایهگذاری شد، اما برخی عالمان دینی توجیهگر و ساماندهنده فکری این بحران اهریمنی بودند؛ چه در تشکیل داعش و چه در تشکیل طالبان.
وی افزود: اینگونه جریانهای تندروانه جز با توجیه عالمان دینی صورت عملی پیدا نمیکند. البته این وضع عمومی نامطلوب روحانیت کشورهای اسلامی چه در گذشته و چه امروز استثنائاتی هم دارد.
لاریجانی با بیان اینکه علت اصلی این اعوجاج در سازمان روحانیت وابستگی آنها به حکومتهاست، تصریح کرد: تقریباً در تمامی کشورهای منطقه سازمان روحانیت زیرمجموعه حکومت و تحت اشراف آن است اما به تعبیر شهید مطهری روحانیت اهل سنت سخنان اصلاحی زیادی داشتهاند ولی در مقام حرف بود و نتوانست حرکتی عملی به همراه داشته باشد ولی روحانیت شیعه همیشه با قدرتهای حاکمه در تضاد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: راز بسیاری از نابسامانیهای فکری دهههای اخیر در همین وابستگی سازمان روحانیت به دولتها نهفته است. در عالم تشیع روحانیت از اساس یک نهاد مستقل از قدرتهای حاکم و اقتصادی بود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به شرایط جدید ارتباطات و برخی نابسامانیها و عدم توفیق برخی دولتها در جمهوری اسلامی در برخی امور و خلط کار روحانیت با دولت فضای عمومی مناسبی برای پذیرش تفکرات دینی برای جوانان ایجاد نمیکند. ارزیابیهای مکرر دستگاههای فرهنگی در این زمینه افول علاقمندی در این بعد را نشان میدهد که صرفا همین عامل هم در آن مدخلیت ندارد.
لاریجانی ادامه داد: به جهت فراگیری حیرتآور وسایل ارتباط جمعی مردم از روشهای مختلف در معرض آرا و نقد نظریات قرار میگیرند. باید توجه کرد که پدیده هوشیاری سیاسی و اجتماعی مردم به خصوص جوانان در این دوره امری است که در آن نباید تردید کرد که یکی از عوامل آن رسانههای جدید ارتباط جمعی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: قدرت و نفوذ روحانیان وابسته به حکومتها چنانچه متکی بر آرا و تمایلات مردم نباشند و به خواسته آنان به صورت سنجیده پاسخ ندهد دچار افول جایگاه شده و میشوند. نهاد روحانیت وقتی دارای استراتژی همیشگی دفاع از حقوق مردم و بودن در کنار آنان باشد در فرازونشیب دولتها از مکانیت مستقل و قوی و تاثیرگذار برخوردار خواهد بود.
وی یادآور شد: موضوع عدالت اجتماعی و جایگاه این امر در توسعه کشور مدون نشده است. مثل آزادی که آزادی هم با این که از ارکان قانون اساسی است اما در مقام اجرا حتی برخی بخشهای حکومت پایبندی لازم به این امر ندارند و توجه نمیکنند که نمیتوانند دم از عدالت بزنند اما در بعد آزادی بیتوجهی داشته باشند؛ چرا که آزادی امری ضروری برای تحقق عدالت اجتماعی است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: حتی در زمینه تئوری توسعه جمهوری اسلامی نقص وجود دارد و جدای از موضوع عدالت و آزادی این که وظیفه ذاتی حکومت چیست هم کمبود وجود دارد. نقص این امور باعث میشود که کشور از یک مسیر معین برخوردار نشود و در هر دولت به یک شکل برخورد شود.
لاریجانی تاکید کرد: گاهی برخی فکر میکنند اگر بتوانند به شدت رفتار سیاسیون حاکم را محکوم کنند و گاه با ادبیات و گاه هم با اطلاعات مغلوط میتوانند جذب مخاطب کنند که به نظرم این امر نتیجهای جز یأس عمیقتر از تفکر دینی نخواهد داشت. ترویج امر دینی احتیاج به امیدواری دارد و اگر یأس پمپاژ شود امر دینی با مشکلات بیشتری میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: عدم وجاهت عقلانی برخی گفتهها و رفتارها در بخشهایی از حکومت که در دهههای اخیر با آن بیشتر مواجه بودهایم. سیاستمدارانی که حرفهای خلاف عرف و عقل میزنند از پدیدههای شگفتآور دوران ماست. هر چه وجه عقلانی در میان سیاستمداران بیشتر باشد رشد اجتماعی بهتر خواهد بود و مردم از فریب فریبکاران مصون خواهند بود.
وی در پایان تاکید کرد: اما وقتی برخی از بخشهای حکومت یا روحانیون که در حکومت وظیفهمند هستند در کلام خود از فکر عمیق بهره نبرند زمینه را برای رشد فرصتطلبانی که از نظر عقلانیت جایگاه پایینتری هم دارند ایجاد میکند. وظیفه روحانیت این است که دلیل عدم درستی گفتارهای این چنینی را توضیح دهند تا مردم آن را به پای سستی تفکر دینی نگذارند.
انتهای پیام
نظرات