• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121612215
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشتهای تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

"اصول آمایش بنیادین در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"

"اصول آمایش بنیادین در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"

عضو اندیشکده آمایش بنیادین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یادداشتی را با عنوان "اصول آمایش بنیادین در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت مهندس حسین آرامی بدین شرح است:

اصول آمایش بنیادین سرزمین، مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در سازماندهی فضای توسعه ملی و در هر گونه مداخله بخشی در سرزمین باید مد نظر قرار گیرد. در اسناد مختلف و از نظر صاحب‌نظران، دسته‌بندیها و فهرست‌های متفاوتی از اصول آمایش ارائه شده است؛ اما اندیشکده آمایش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پس از بحث و بررسی‌های فراوان، هفت گزاره را به عنوان اصول آمایش شناخته است:

1- نیل به تعادل فضایی: تعادل فضایی، ترجمان مفهوم عدالت اجتماعی در آمایش بنیادین است که رکن ارزشی در تقویت وحدت و یکپارچگی ملی، پاسداشت میراث تاریخی و فرهنگی، مکانگزینی مراکز جمعیتی (با رعایت ملاحظات امنیتی و دفاعی) جهت بهرهمندی عادلانه از منابع و ظرفیتهای محیطی است.

2- حفظ وحدت و یکپارچگی ایران: وحدت و یکپارچگی، ستون فقرات قدرت و اقتدار ملی و عامل بقای هر ملت است؛ به‌ویژه کشوری مانند ایران با وسعت زیاد، تنوع اقلیمی، قومی و فرهنگی.

3- حفظ هویت اسلامی-ایرانی و حراست از میراث فرهنگی: ایران از جمله معدود کشورهای عضو سازمان ملل است که تاریخ استقلال ندارد. هویت فرهنگی ما از دو آبشخور زلال و جوشان اسلامیت و ایرانی بودن، سرچشمه گرفته و شکل یافته است و محرک ایران در مسیر تمدن بشری، همین هویت درخشان است. سازماندهی فضای توسعه در پهنه سرزمین ایران هم از این ظرفیت و مزیت باید سود جوید و هم از آن، مراقبت و نگاهبانی نماید.

4- به رسمیت شناختن الزامات و قواعد تاریخی، فرهنگی و طبیعی سرزمین ایران (قاعده پخشیدگی): دستگاه جغرافیایی ایران، مشتمل بر سازمندی‌های محیطی-اجتماعی، به عنوان منظومه‌ای واحد از چشم‌اندازهای هویت‌دار متفاوت و گوناگون است که تنوع و افتراق از جمله ویژگی‌های آن است. فرهنگ ملی ایران مشتمل بر خرده‌فرهنگ‌هایی است که هر کدام برای خود جایگاه، شأن و هویت دارند. به این ماهیت و پیشینه باید احترام گذاشت؛ یعنی در سیاست، برنامه و اقدام، این ملاحظات را در نظر گرفت و به آنها ارج نهاد.

5- توجه عمیق به راز مانایی و ماندگاری ایران: راز مانایی و ماندگاری ایران در بستر تاریخ در مفهوم هویت آیینه‌ای تجلی یافته و بر این موضوع تأکید دارد که تنوع سرزمینی و وجود رنگین‌کمان اقوام و ادیان الهی، عامل وحدت و پایداری سرزمین ایران در ادوار و اعصار بوده است.

6- توجه به آستانه‌های تغییر محیط زیست و مرزهای شکنندگی: تغییرات محیطی در ایران در آستانه و مرز شکنندگی است. هر گونه فعالیت در این فضا باید حافظ آستانه‌های تغییر محیط زیست، تاب‌آوری، حقوق زیستی و خطرپذیری باشد.

7- توجه توأم به ظرفیت‌های خشکی و آبی ایران: موقعیت استثنایی سرزمین ایران، زمینه‌ساز شرایط مطلوب تبلور تمدن دریاپایه و قاره‌پایه به منزله قطب ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی است. توجه صرف به یک وجه از قابلیت‌ها، جنبه قاره‌پایگی آن، باعث شده هم بخش مهمی از قابلیت‌ها و مزیت‌های سرزمینی بلااستفاده بماند فلذا اقتصاد ملی، کارایی مناسب را نداشته باشد و هم شکاف توسعه‌ای و عدم تعادل شدید در پهنه سرزمین ایجاد شود که پیامدهای سیاسی اجتماعی منفی با خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۵:۴۳

وحدت اقوام ایرانی همیشه وجود داشته است. نقشه ایران همیشه بزرگتر از وضعیت فعلی بوده است. این به این معنی است که هیچ وقت سرزمینی را تسخیر نکرده ایم بلکه گاهی بخشی از سرزمین را هم از دست داده ایم. بنابراین انسجام ملی و فرهنگی ایران عامل مهمی در تقویت وحدت ملی است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۶

آفرین، چقدر جالب تا حالا نمی دونستم