• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121511456
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«مرجعیت علمی کشور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

«مرجعیت علمی کشور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «مرجعیت علمی کشور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» عنوان کرد: توجه به حل مسائل اساسی جامعه از جمله وظایف اصلی مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور است.

به گزارش ایسنا،‌ متن یادداشت دکتر محمدرضا محمدی‌زاده بدین شرح است:

بر اساس پیش بینی افق الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، تا سال ۱۴۵۰‌، ایران به عنوان مرجعی معتبر در سطح بین‌المللی شناخته خواهد شد و در میان پنج کشور پیشرو در تولید اندیشه، علم و فناوری جای خواهد گرفت.

تدبیر ۱۱ الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت که یکی از الزامات تحقق این افق است، به این شرح تدوین شده است:

«پشتیبانی فزاینده و مطالبه متناسب از مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور برای گسترش مرزهای دانش و مطالعات و پژوهش‌های چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای نوآورانه، با هدف برآوردن نیازها و حل مسائل اساسی جامعه و بهره‌گیری دستگاه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی و نظارتی از ظرفیت علمی کشور».

حمایت از جذب نخبگان با تخصص علوم پایه و میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و حمایت از همکاری نزدیک دانشکده‌های متفاوت و تأسیس رشته‌های‌ جدید، از جمله راهکارهای این تدبیر است.

 همچنین، توجه به حل مسائل اساسی جامعه از جمله وظایف اصلی مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور است.

به منظور تشویق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور و نیز دانشمندان به تولید علم ، برای رفع نیازهای جامعه، باید متناسب با این مأموریت، امکانات لازم را در اختیار آنها قرار داد و متناسب با این امکانات، از آنها مطالبه صحیح و جدی کرد.

مطالعات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای ‌ای به معنای تلفیق دانش، روش و تجارب دو یا چند حوزه علمی و تخصصی برای شناخت پدیده‌ای چندوجهی و یا حل مسائل پیچیده علمی است. در اینجا، نگرش‌های متفاوت چندین رشته و روش‌های آن‌ها هم‌افزایی می‌کند و شناخت و درک عمیق تر و دقیق تری از موضوع را فراهم می‌آوردص.

مطالعات و پژوهش‌های چندرشته‌ای نیز به معنای استخراج دانش با تلفیق و بهره گیری از روش ها، دستاوردها و فهم موجود در چند رشتۀ متفاوت به منظور حل مسئله یا بررسی و تحلیل موضوعی خاص است.

مطالعات چندرشته‌ای غالباً با همکاری و تعامل علمی چند پژوهشگر از حوزه‌های متفاوت برای پرداختن به مسئله‌ای انجام می گیرد. ازآنجاکه مسائل به نوعی راه حل‌های میان رشته‌ای دارند این تدبیر رویکرد حل مسئله‌ای دارد.

مسائل و مشکلاتی که هم‌اکنون جهت اجرای این تدبیر وجود دارد شامل این موارد است: فقدان تولید علم و تفکر اصیل مبتنی بر رویکرد آینده نگرانه، ضعف برنامه ریزی کارآمد جهت جذب نخبگان و کاهش مهاجرت ایشان، کم‌توجهی به دانش‌های مهارتی و آموزش‌های مورد نیاز جامعه، ضعف مشارکت جامعه علمی کشور در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت طرح‌های علمی بین‌المللی و ضعف تفکر و زیرساخت اجتماعی علم.

الزامات اجرایی این تدبیر هم به شرح ذیل است: الزام دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی به استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور با استفاده از شاخص‌های قابل ارزیابی، حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران در علوم پایه، میان‌رشته‌ای ‌ای و چندرشته‌ای، سرمایه‌گذاری مالی ملی، دولتی و خصوصی در حوزه علم، توسعه سیاسی و فراهم کردن شرایط سیاسی به منظور ایجاد زیرساخت ارتباطات علمی دائم و پایدار با دنیا، یکپارچه‌سازی قوانین و نهادهای موازی، توجه به آموزش و تربیت نیروی انسانی کیفی به منظور گسترش مرزهای دانش و ساخت زیربناها، استخراج و تعریف مسائل اساسی جامعه و تلاش جهت ایجاد اجماع ملی در این تعاریف، توجه به کیفیت بیش از کمیت، جوان‌گرایی در حوزه تولید علم، کاهش تصدی‌گری دولت و تکیه بر بخش خصوصی، تعیین شاخص‌های کیفی در ارزیابی عملکردها، تفکیک نهادها و مأموریت‌گرا کردن آنها و در اختیار قرار دادن منابع با توجه به مأموریت، همگانی کردن علوم و دیدگاه علمی در جامعه، آموزش در جهت توانمندسازی نیروی انسانی، و تعریف و تدوین شاخص برای مفاهیم کلیدی به منظور افزایش دقت.

پیامدهای اجرای این تدبیر هم به شرح ذیل متصور است:

 کمک به توسعه سریع علمی کشور، حل مؤثر مسائل جامعه، توجه جوامع علمی به حل نیازهای کشور، کاهش تصدیگری دولت و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، تغییر جهت کارهای پژوهشی به سمت حل مسائل و نیازهای اساسی جامعه، و افزایش توان همکاری.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۵:۴۸

در خصوص پیشرفت علمی و مرجعیت آن باید گفت که مهم این است که تا چه اندازه این مسئله به رفاه و ابادانی کشور منجر می شود. متاسفانه در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه چندان در ایران مناسب نیست. علم باید در خدمت پیشرفت ملی قرار بگیرد. باید مثل بسیاری از کشور ها اولویت ها مشخص گردد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۱

هدف الگو در مرجعیت علمی باید به گونه‌ای باشد که زبان فارسی، زبان علمی جهان علم شود.