• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400120806088
  • منبع : نمایندگی اردبیل

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل خبر داد:

جایگاه 31 اردبیل در فضای کسب و کار

جایگاه 31 اردبیل در فضای کسب و کار

ایسنا/اردبیل استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: استان اردبیل در بین 31 استان کشور در آخرین ارزیابی بهبود مستمر فضای کسب و کار جایگاه 31 را به دست آورده است.

محمد حسن‌زاده در نشست با کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی و در بررسی آخرین وضعیت محیط کسب و کار در کشور و استان اردبیل اظهار کرد: ایران در بین 190 کشور دنیا در بهبود فضای کسب و کار جایگاه 127 را به دست آورده که هم ردیف با کشورهای آفریقایی و جنگ‌زده دنیاست.


وی تصریح کرد: در پایش محیط کسب و کار که به صورت فصلی توسط اتاق بازرگانی انجام می‌شود، بر مبنای 28 مؤلفه پیمایشی و 44 مؤلفه آماری استان اردبیل در بین 31 استان کشور در جایگاه آخر قرار گرفته که این نشان می‌دهد ما در این استان فضای کسب و کار نامطلوب و نامناسبی را داریم.


استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: عوامل مؤثر در این شرایط نامطلوب به صورت کامل و شفاف بیان شده که از جمله این عوامل می‌توان به رویه نامناسب ممیزی دریافت مالیات، فقدان شفافیت آمار در فعالیت‌های اقتصادی، ضعف زیرساخت حمل و نقل و ضعف نظام توزیع را در عرصه فروش محصولات بیان کرد.


حسن‌زاده افزود: در 5 شاخص بررسی شده محیط کسب و کار استان اردبیل با بیشترین چالش و نگرانی روبه‌روست که در این بین بروکراسی زاید اداری، نبود شفافیت قوانین، بی‌ثباتی در برنامه‌ریزی اقتصادی و صنعتی، وجود مراکز موازی و بی‌ثباتی در قوانین و مقررات از جمله این عوامل به حساب می‌آید.


مسئول محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در برخی از استان‌ها در حل مشکلات قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی دادگاه ویژه راه‌اندازی شده و تقسیط مالیات نیز برای حمایت از تولید مد نظر قرار گرفته است.


در این جلسه دیگر استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه اقتصادی اضافه کرد: ما نه تنها در بهبود فضای کسب و کار شرایط نامناسبی داریم بلکه روند امیدبخشی نیز در این حوزه به چشم نمی‌خورد.


رسولی بیان کرد: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا استان اردبیل جایگاه نامناسبی را در بهبود فضای کسب و کار داشته باشد که در ارزیابی اتاق بازرگانی در پاییز 1400 اردبیل در بین 9 استان آخر کشور در شرایط نامناسب فضای کسب و کار قرار گرفته در حالی که استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و فارس بهترین فضا را برای کسب و کار مهیا کرده‌اند.


وی ادامه داد: امیدواریم با حل مشکلات و نارسایی‌هایی که توسط فعالان بخش صنعت بیان شده بهبود فضای کسب و کار را در استان شاهد باشیم که از جمله این مطالبات رفع محدودیت‌ها در معاهدات جهانی، همچنین موضوع حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی در قیمت‌گذاری واقعی، الکترونیکی شدن فرآیند اداری در صدور مجوزها و همچنین کاهش قیمت حامل‌های انرژی و اصلاح نظام بانکی است.


استاد دانشگاه‌های اردبیل اظهار کرد: متأسفانه در کشورمان نظام بانکی به جای آن که شبکه‌ای و مشاوره‌ای عمل کند بیشتر به تولید ثروت تمایل دارد که این امر دغدغه‌ها و نگرانی‌های بیشتری را به وجود آورده است.


رسولی مشکل ساختاری قانون کار را با انگاری امنیتی شغل به جای حمایت از اشتغال کارگر اعلام کرد و گفت: در این زمینه نیز امیدواریم راهکار مناسب در پیش گرفته شده تا 242 واحد غیرفعال در استان اردبیل به چرخه تولید مؤثر باز گردند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha