• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400120705380
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۷ اسفند

تاثیر جنگ بر مذاکرات وین/تصمیم حاشیه‌ساز درباره سیگار/تایید طرح انتقال آب

تاثیر جنگ بر مذاکرات وین/تصمیم حاشیه‌ساز درباره سیگار/تایید طرح انتقال آب

تحولات اوکراین/ انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان/ افزایش قیمت سیگار و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ اوج گیری تنش ها در اوکراین و اخبار مربوط به آن و همچنین احتمال تاثیر حمله روسیه به اوکراین در روند مذاکرات وین، محور خبرهای پربازدید امروز را به خود اختصاص داد.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا  در نشست خبری هفتگی خود موضع واشنگتن در خصوص تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین را توضیح داد.

ند پرایس با بیان اینکه حمله بی دلیل روسیه به اوکراین روابط دوجانبه ما (با روسیه) را تغییر داده استْ، گفت: با این حال ما مسئله ای را که به نفع امنیت ملی مان باشد دنبال می کنیم. اینکه روسیه به اوکراین حمله کرده است سبب نمی شود ما دست از پیگیری امنیت ملی و محافظت از امنیت شهروندان آمریکایی برداریم و علی رغم حمله روسیه به اوکراین به تعامل با مسکو درخصوص برجام ادامه می‌دهیم.

به اعتقاد رضا نصری کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل هم، تاثیر جنگ اوکراین بر مذاکرات وین را وابسته به دو عامل می داند و می گوید: اول باید دید" مذاکرات وین" هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و دوم اینکه بحران اوکراین به چه میزان عمق و شدت پیدا می کند.

رحمان قهرمان‌پور کارشناس دیگر مسایل بین الملل اما معتقد است که روند مذکرات وین نشان می دهد که بحران اوکراین تاثیر زیادی بر این مساله نداشته است. از زمانی که مذاکرات احیای برجام در وین شروع شده است، توقف غیر عادی در روند کار با توجه به تحولات بین المللی نمی بینیم که اکنون بگوییم به خاطر بحران اوکراین این مذاکرات تاثیر پذیرفته است.

در پی تشدید درگیری ها در اوکراین،‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد: ‏خوشبختانه با پیگیری سفارت در ‎اوکراین، تلاش همکاران وزارت خارجه، همراهی صمیمانه سفرای محترم در ورشو، بوداپست و بخارست و حمایت وزیر محترم امور خارجه امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم گردید. امیدوارم هم وطنان عزیز بسلامت به دامان میهن برگردند. 

منوچهر مرادی با انتشار ویدئویی از شهر کی‌یف ابراز امیدواری کرد که بتوانند دانشجویان را به سمت مرز لهستان برای انتقال به ایران بفرستند. 

همچنین سفارت کشورمان در رومانی طی اطلاعیه‌ای مسیرهایی که شهروندان ایرانی می‌توانند به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم وارد خاک رومانی شوند را اعلام کرد.

خبر تایید انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان از سوی شورای نگهبان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان بود.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان هم گفت: دومین مورد، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان است که با بررسی‌های صورت گرفته ابهامات آن رفع شد و تایید شد. امیدواریم با اجرای این قانون شاهد کاهش مشکلات مردم این منطقه باشیم. 

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، امروز هم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا کرد و نمایندگان در جریان این جلسه پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص حذف بندی از لایحه بودجه که به تعیین عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار در سال آینده بازمی گشت را  مورد بررسی قرار دادند و در نهایت با حذف این بند موافقت کردند.

بر این اساس نمایندگان با افزایش چندین برابری عوارض سیگار در سال ۱۴۰۱ مخالفت کردند.

در همین رابطه فاطمه محمدبیگی در تذکری شفاهی با انتقاد از مدافعان پایین ماندن عوارض سیگار، تاکید کرد:ما بر اساس قانون اساسی موظف به ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و تقوا و مبارزه با مباحث فساد و تباهی هستیم. امروز بچه ۸ ساله با پول توجیبی خود سیگار می خرد. مطالعات نشان داده افزایش قیمت سیگار در جلوگیری و کاهش مصرف آن موثر است.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت سیگار در سال آینده باعث اعتراض عده ای از نمایندگان شد تا جایی که برخی اطلاعات بیان شده از سوی نماینده دولت را عامل این تصمیم مجلس دانستند.

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیات رییسه تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کردند. عده ای هم فریاد می زدند که «اطلاعات دروغ به نمایندگان داده اند» و «بحث تعارض منافع وجود دارد».

گزارش کامل ایسنا از دهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) هفتم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha