• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400120705073
  • خبرنگار : 30054

معرفی تمامی حلال‌های چاپ

معرفی تمامی حلال‌های چاپ

بسیاری از جوهرهای چاپ که امروزه برای چاپ محصولات مختلف از مجلات گرفته تا بسته بندی مواد غذایی و برچسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند برای اعمال مطلوب روی سطح، پایدار ماندن و ایجاد رنگ مورد نظر، به حلال ها متکی هستند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایمن سبز، در جوهرهای چاپ امروزی، با استفاده از حلال چاپ مناسب می‌توان سرعت خشک شدن بهینه‌ی محصول چاپی را به نسبت دستگاه چاپ و سرعت آن تنظیم کرد.

حلال‌های مهم در صنعت چاپ کدامند؟

متوکسی پروپانول

از این حلال در جوهرهای چاپ گراور و فلکسوگرافی استفاده می‌شود. ویسکوزیته‌ی پایین حلال باعث می‌شود که انتخاب بسیار مناسبی برای چاپ گراور باشد.

متوکسی پروپانول بسیار آتش‌گیر است و با یک جرقه‌ی کوچک در محیط کار مشتعل می‌شود. همچنین این حلال بسیار سمی است و تماس با آن و حتی تنفس بخارات آن می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند.

اتیل استات

از اتیل استات به عنوان حلال در جوهر چاپ فلکسوگرافی و گراور استفاده می ­شود. وظیفه‌ی اصلی اتیل‌استات، حل کردن رزین جوهر و تنظیم سرعت خشک شدن آن است. این حلال عموما با حلال‌هاب دیگر مخلوط می‌شود؛ زیرا به تنهایی نرخ تبخیر بسیار بالایی دارد. این حلال برای تنظیم ویسکوزیته‌ی جوهر چاپ نیز بسیار استفاده می‌شود.

اتیل استات در اثر جرقه، به راحتی آتش می‌گیرد. همچنین این حلال قابلیت تخریب ارگان‌های داخلی بدن را دارد.

ایزوپروپیل الکل

این حلال اکثرا به عنوان حلال کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا نمی‌تواند تمام رزین‌ها از جمله پلی آمیدها را به طور کامل حل کند. این حلال، نرخ تبخیر متوسطی دارد و در ترکیب با دیگر حلال‌ها می‌تواند سرعت خشک شدن جوهر را تنظیم کند.

ایزوپروپیل الکل نرخ سمیت پایینی دارد و خوردن آن اکثرا باعث مرگ نمی‌شود. همچنین این حلال اشتعال‌پذیر است و با یک جرقه‌ی کوچک مشتعل می‌شود.

متیل اتیل کتون

متیل اتیل کتون در جوهرهای گراور مصرف می‌شود. نرخ تبخیر نسبتا بالایی دارد و می‌تواند برای تنظیم سرعت خشک شدن جوهر چاپ مورد استفاده قرار گیرد. از متیل اتیل کتون برای تمیز کردن غلطک‌ها چاپ نیز استتفاده می‌شود.

متیل اتیل کتون حلالیست بسیار سمی. همچنین به علت اثر نامطلوب بر غلطک‌های پلاستیکی چاپ و بوی نامطبوع، مصرف این حلال رو به کاهش است.

اتیل گلایکول

اتیل گلایکول نرخ تبخیر بسیار پایینی دارد و برای کاهش سرعت خشک شدن به جوهر اضافه می‌شود. کاهش نرخ تبخیر، باعث می‌شود تا جوهر فرصت جریان یافتن داشته باشد. همچنین ویسکوزیته‌ی پایین این حلال نیز به نوبه‌ی خود به جریان یافتن بهتر جوهر کمک می‌کند.

 اتیل گلایکول اشتعال­پذیر نیست ولی حلالی بسیار سمی است که می‌تواند آسیب‌های جدی به ارگان‌های داخلی بدن وارد کند. از این حلال به عنوان حلالی کمکی در جوهرهای چاپ استفاده می‌شود.

سیکلوهگزانون

سیکلوهگزانون که در صنعت چاپ به عنوان ریتاردر شناخته می‌شود، به علت نرخ تبخیر پایین، به عنوان حلال کمکی برای ایجاد تاخیر در خشک شدن جوهر استفاده می‌شود.

 این حلال با بسیاری از حلال‌های شیمیایی سازگار است. همچنین نرخ سمیت بالایی نداشته و تماس پوستی با آن و یا تنفس آن صرفا سوزش خفیف ایجاد می‌کند.

سیکلوهگزانون بسیار آتش‌گیر است و با کوچکترین جرقه سریعا مشتعل می‌شود.

معرفی تمامی حلال‌های چاپ

معرفی تمامی حلال‌های چاپ

جوهرهای چاپ چه ویژگی‌های مهمی دارند؟

از مهم­ترین ویژگی­های حلال های مورد استفاده در جوهرهای چاپ می‌توان به ویسکوزیته، نرخ تبخیر، نقطه‌ی جوش، سمیت، بوی باقیمانده،آتش‌گیری و قیمت اشاره کرد.

خرید حلال چاپ

برای خرید حلال مناسب برای ساخت جوهر چاپ، باید به ویسکوزیته‌ی مناسب برای هر جوهر چاپ، نرخ تبخیر حلال، میزان سمیت و بوی باقیمانده‌ی حلال و اثر آن بر زیرآیند و محصول داخل بسته‌بندی چاپ شده و سازگاری حلال با تمام مواد موجود در فرمولاسیون جوهر و عدم تاثیر نامطلوب بر رنگ و دیگر خواص جوهر توجه کرد.

تولیدکنندگان در صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌بایست حلال‌های مورد نیاز خود را از تامین کنندگان مواد شیمیایی معتبر تهیه کنند تا کیفیت محصول نهایی آن‌ها قابل قبول باشد.

شرکت ایمن سبز به عنوان یکی از باسابقه‌ترین واردکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی، آماده است تا با تولیدکنندگان صنایع پوشش و جوهر چاپ در زمینه‌ی تامین حلال‌ چاپ با کیفیت همکاری نماید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha