• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400120704999
  • خبرنگار : 50453

در نشست بررسی بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان مطرح شد؛

خشم، اضطراب و رفتار پر خطر عوارض تخلیه نشدن هیجانات نوجوانان

خشم، اضطراب و رفتار پر خطر عوارض تخلیه نشدن هیجانات نوجوانان

ایسنا/همدان یک مشاور کودک و نوجوان در همدان تخلیه نشدن هیجانات نوجوانان را عامل افزایش هیجانات منفی از جمله خشم، اضطراب و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان برشمرد.

به گزارش ایسنا، پریسا قدمگاهی در نشست بررسی بلوغ اجتماعی دانش آموزان در دوران کرونا اظهار کرد: فرزندان با توجه به رشد عاطفی نیاز به رشد اجتماعی داشته و مهم‌ترین گروه آموزشی مرتبط با نوجوان خانواده است.

وی دوران نوجوانی را دوران طلایی زندگی هر فرد خواند و افزود: در این دوران دانش‌آموزان نوجوان با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند که با همیاری والدین و مشاوره صحیح می‌توانند به سلامت از آن دوره عبور کنند.

نوجوانان در دوران پاندمی کرونا منزوی شدند

وی به دوران پاندمی کرونا و آنلاین بودن مدارس اشاره و اضافه کرد: این دوران لطمه زیادی به دانش آموزان و نحوه فعالیت آنها وارد کرده و به نوعی باعث کم شدن تحرک و در نتیجه تخلیه نشدن هیجانات در دانش‌آموزان شده و  با توجه به شرایط و وضعیت کرونا و محدود شدن روابط بین افراد، آموزش مجازی و سایر مصادیق نیز احساس انزوا طلبی بین نوجوانان بیشتر شده است.

قدمگاهی با اشاره به اینکه رفتار والدین با دانش آموزان نوجوان در دوران بلوغ بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما در دانش‌آموزان شاهد بلوغ زودرس از نیمه دوم مقطع ابتدایی هستیم و خانواده‌ها باید از همان موقع روش برخورد درست با فرزند خود را بدانند و آگاهی کامل داشته باشند.

خانواده‌ها در برابر نوجوانان موضع گیری نکنند

وی ادامه داد: والدین نباید در برابر نوجوان خود موضع بگیرند، بلکه به عنوان یک دوست و همیار در کنار نوجوان خود بسیار صمیمی حضور داشته باشند تا بتوانند او را درک کرده و با مسائل و مشکلات وی آشنا شوند.

این روانشناس تصریح کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و به ویژه تغییر آموزش از فضای حقیقی به مجازی، بیش از هر چیزی ضرورت ارتقاء سواد رسانه و آموزش خود مراقبتی به  دانش‌آموزان ضرورت دارد.

وی ادامه داد: مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از دانش آموزان (نوجوانان) باید در زیر مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت اقدامات گسترده‌ای در راستای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان و اولیا برنامه‌ریزی و اجرا کند.

این روانشناس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چگونه والدین می‌توانند دانش‌آموزان را از مشکلات روانی و رفتاری دور نگه‌دارند، بیان کرد: یکی از نکات مهم، برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های مختلف به منظور تخلیه انرژی و جلوگیری از هیجانات منفی در نوجوانان است.

وی در ادامه گفت: صحبت و مشورت با مشاور برای آموزش به والدین در خصوص آموزش تربیت جنسی و آموزش تربیت مجازی، آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و آموزش نحوه نظارت بر نوجوان در فضای مجازی از راهکارهای اصلی برای بهبود وضعیت نوجوانان در دوران بلوغ جنسی و اجتماعی است.

قدمگاهی گفت: قطع رابطه حضوری دانش‌آموز با معلم و همکلاسی‌ها، همسن‌های خود و تمرکز بر فراگیری آموزش در خانه و انس بیشتر با فضای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی با خود، پیامدهای سوء و آسیب‌هایی به همراه دارد که نباید والدین نسبت به این مهم بی‌توجه باشند.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان در این مدت با استرس و اضطراب شرایط کرونایی و اخبار گسترده درباره آمار بستری و مرگ و میر بیماری مواجه شده و همانند سایر اقشار جامعه از لحاظ روحی و در برخی موارد جسمی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند.

وی گفت: مسئولیت خانواده و مدرسه در شرایط طاقت فرسای کرونایی که بهداشت روان دانش‌آموزان را  تحت تاثیر قرار داده بسیار سخت‌تر از ایام پیش از شیوع این ویروس در جامعه است و باید مدیریت، کنترل و نظارت‌های ویژه برای این مشکل جدید اندیشیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha