• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120302415
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

گستره باغات در مناطق متکی به قنوات و آب‌های سطحی خراسان رضوی رو به افول است

گستره باغات در مناطق متکی به قنوات و آب‌های سطحی خراسان رضوی رو به افول است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متأسفانه به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها سطح باغات در مناطقی که کشت دیم دارد و متکی به قنوات و آب‌های سطحی است، رو به افول است. به همین جهت ضروری است در باغات دیم شهرهایی مانند کوهسرخ و کاشمر سامانه‌های آبگیر اجرا شود.

محمد میری در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی کشمش پاک‌کنی در کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا سطح باغات خراسان رضوی را ۳۷۲ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: خراسان رضوی از نظر سطح باغات رتبه اول و به لحاظ میزان تولید رتبه دوم را در کشور دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۹۱ هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات باغبانی خراسان رضوی را زعفران به خود تخصیص داده است. به دلیل اینکه در کشت زعفران معیار تولید کیلوگرم و در سایر محصولات مبنای عملکردی تن است، خراسان رضوی رتبه دوم کشور از نظر تولید این محصول را در اختیار دارد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: تنوع اقلیمی در پهنه خراسان رضوی موجب شده گونه‌های باغی از تنوع بالایی در آن برخوردار باشد. در شمال خراسان محصولات خاص اقلیم سردسیر و باغات سردسیری دانه‌دار، هسته‌دار و محصولات اقلیم جنوب استان محصولات گرمسیری مانند انار، پسته، زعفران و گیاهان دارویی هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل برخورداری الگوی کشت برخی از محصولات با ارزآوری بالا و کارایی بهتر در مصرف آب مانند پسته، زعفران و گیاهان دارویی که از یک ارزش اقتصادی بالاتری برخوردار است، موجب شده این بخش کاملا متمایز نسبت به سایر بخش‌های تولید استان باشد.

میری با اشاره به اینکه ۴۳ درصد ارزش ناخالص بخش کشاورزی خراسان رضوی به بخش باغبانی اختصاص دارد، به مهم‌ترین برنامه‌های امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: بخش باغبانی خراسان رضوی یکی از بخش‌های پرظرفیت حوزه تولید محصولات کشاورزی است.

وی گفت: در افق ۱۴۰۱ برنامه‌هایی برای توسعه بخش باغبانی استان پیش‌بینی شده که اصلاح، نوسازی و جایگزینی باغات یکی از سیاست‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

۷۰ درصد باغات خراسان رضوی خرده‌مالک است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد باغات در خراسان رضوی خرده‌مالک است، تصریح کرد: باغداران به لحاظ مالکیت از معیشت پائین‌تری برخوردارند و باغ آنان از آن کارایی اقتصادی لازم برخوردار نیست. به همین دلیل برای پایین آوردن هزینه‌ها، بالا بردن بهره‌وری، بهبود عملکرد و برای اینکه تولید اقتصادی باشد، باید نسبت به عملیات اصلاح، نوسازی و جایگزینی باغات اقدام شود.

وی بیان کرد: در این زمینه تاکنون اتفاقات خوبی افتاده که سرشاخه‌کاری و آموزش دوره‌های هرس تخصصی محصولات باغی از آن جمله بوده و در راستای انتقال یافته‌های نوین به باغداران با هماهنگی مدیریت ترویج و همکاری مدیریت باغبانی استان و مدیران شهرستان‌ها در حال انجام است.

میری گفت: تلاش می‌شود بتوانیم کشاورزان را متکی، خودکفا و نیروهای ماهری را در این خصوص تربیت کنیم. همچنین توسعه گیاهان دارویی از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

وی با اشاره به یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب خراسان رضوی در حوزه کشاورزی آن را سازگاری اقلیمی عنوان کرد و افزود: به دلیل همین سازگاری اقلیمی امکان کشت گیاهان دارویی با تنوع بالا در استان قابل انجام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در این زمینه تسهیلات بسیار خوبی به خراسان رضوی اختصاص یافته، به طوری که در فاز اول اعطای این تسهیلات به کشاورزان امسال ۲۲ میلیارد تومان با نرخ چهار درصد و بازپرداخت سه الی پنج سال اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: متناسب با دوره بهره‌وری گیاه تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کرده و پرونده مصوب داریم. تاکنون حدود ۵۰ درصد از تسهیلات مربوطه جذب و به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

میری شاه‌بیت بخش کشاورزی را آب دانست و بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و به دلیل اینکه نمی‌شود مانند سابق نسبت به حرفه باغداری پرداخت، باید از ارقامی که پرمحصول و با تنش‌های روز سازگار و از مخاطرات اقلیمی برخوردار است، استفاده شود که در همین راستا توسعه باغات مدرن متراکم در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در صورت استفاده از این روش فاصله کشت نهال‌ها نسبت به ارقام قدیمی کمتر است، به طوری که در یک هکتار به روش سنتی و یا استفاده از ارقام رایج قدیمی حداکثر ۵۰۰ اصله ولی با شیوه‌های جدید سه تا ۴۰۰۰ اصله نهال را در هکتار می‌توان کشت کرد.

میری بر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در باغات با تأکید بر آبیاری زیرسطحی تأکید کرد و افزود: حدود ۳۰ هزار هکتار از باغات خراسان رضوی مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است. همچنین توسعه سایبان‌ها در باغات با هدف پیشگیری از مخاطرات جوی اقلیمی و صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش کمی و کیفی میوه در دستور کار مدیریت باغبانی سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha