• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120302114

یک تحلیلگر مسائل اروپا پیش‌بینی کرد

در روزهای آینده شاهد انعطاف‌ بیشتری از سمت اروپایی‌ها خواهیم بود

در روزهای آینده شاهد انعطاف‌ بیشتری از سمت اروپایی‌ها خواهیم بود

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل اروپا گفت: هرچند تاکنون مذاکرات به نتیجه کامل نرسیده است، اما این نگاه وجود دارد که شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری از سوی کشورهای غربی به خصوص سه کشور اروپایی در مذاکرات وین باشیم.

مهدی فتحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت سفر چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان، اظهار کرد: این سفر به دلیل مذاکرات وین و اظهار نظرهای وزیر امور خارجه ایران، تأثیرگذاری بر مذاکرات، روابط ایران و آلمان و تبیین دیدگاه‌های ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ بسیار حائز اهمیت بود.

وی بیان کرد: با توجه به آنچه تمامی کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد که توافق در دسترس باشد و تمامی طرفین مذاکره‌کننده تمایل دارند به توافقی دست یابند، ولی در روزهای پایانی مذاکرات به نظر می‌رسد که طرف غربی باید مقداری از مواضع غیرقانونی خود عدول کند و امتیازات بیشتری به جمهوری اسلامی ایران بدهد تا مذاکرات به نتیجه خوبی برسد.

این تحلیلگر مسائل اروپا عنوان کرد: هرچند تاکنون مذاکرات به نتیجه کامل نرسیده است، اما این نگاه وجود دارد که شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری از سوی کشورهای غربی به خصوص سه کشور اروپایی در مذاکرات وین باشیم.

فتحی همچنین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان را فرصت خوبی برای تشریح دیدگاه‌های نوین وزارت خارجه ایران درباره روابط با اروپا، مسائل هسته‌ای و دیگر موضوعات مختلف در کنفرانس امنیتی مونیخ دانست و افزود: در گذشته هم مقامات ایرانی در این اجلاس شرکت می‌کردند. این اجلاس مکان مناسبی است برای طرح دیدگاه‌های کشورمان و رایزنی بی‌واسطه با مقامات کشورهای اروپایی و برخی از مقامات دیگر دنیا که به کنفرانس امنیتی مونیخ می‌آیند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در داخل آلمان دولت جدیدی سرکار آمده است که سوسیال دموکرات‌ها در آن قدرت بیشتری دارند و در گذشته نگاهی مثبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، لذا به نظر می‌رسد در روابط دوجانبه فرصت تازه‌ای برای همکاری با ایران فراهم شده است.

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه رایزنی مستقیم با مقامات آلمانی همزمان با مذاکرات برجام می‌تواند آغاز فصل نوینی در روابط تهران و برلین باشد، گفت: اینکه سفر وزیر امور خارجه ایران به آلمان با بحران اوکراین همزمان شده است، نشان می‌دهد که در شرایط کنونی اروپا از نظر انرژی بسیار در مضیقه است، از سویی روابط ناعادلانه‌ای که اتحادیه اروپا با ایران در طی یک دهه گذشته در همکاری با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای داشته است، در حوزه‌های اقتصادی به ضرر اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند آلمان تمام شده و موجب شده است آلمانی‌ها در حوزه انرژی بیشتر به روسیه وابسته شوند.

فتحی با بیان اینکه در حال حاضر به نظر می‌رسد فرصت مساعدی برای طرف آلمان به وجود آمده تا با کشورهای دارای منابع انرژی روابط نزدیک‌تری برقرار کند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات و مسائل اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران نیز گسترش مناسبات با کشورهای صنعتی در شرایط حساس کنونی برای کشور ما بسیار مهم است، به طوری که این سفر و سفرهای بعدی می‌تواند تا حدودی تأمین‌کننده منافع مشترک دو دولت و ملت‌های ایران و آلمان باشد و فصل جدیدی را در روابط دو جانبه پی‌ریزی کند.

وی بیان کرد: از نظر صادرات گاز و نفت و گسترش مناسبات اقتصادی با برخی از کشورهای اروپایی، برجام یا هر نوع توافق جدیدی که بین ایران و کشورهای طرف مذاکرات وین حاصل شود، برای گسترش مناسبات طرفین مهم است. اگرچه کشورهای اروپایی در مذاکرات هسته‌ای با آمریکا همراهی کردند و طرف این کشور بودند، ولی در شرایط عادی به دنبال منافع اقتصادی خودشان هستند. در جریان اوکراین هم دیدیم به رغم اینکه مقامات آمریکایی از ادبیات تندتری استفاده می‌کردند، اما اروپایی‌ها به دلیل نزدیکی جغرافیایی ادبیات مناسب‌تر و آرام‌تری داشتند تا از طریق دیپلماسی اختلافات را رفع کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپا خواهان احیاء روابط سنتی خود با ایران است، خاطرنشان کرد: چون به نوعی از گذشته پیوندهای اقتصادی بین ایران و اروپا و به خصوص با فرانسه باقی مانده است، لذا اروپایی‌ها به دنبال این هستند که پیوندهای اقتصادی بیشتری با ایران داشته باشند. اروپایی‌ها می‌توانند قراردادهای گذشته را با در نظر گرفتن منافع ملی ایران و تصمیم‌هایی برای ادامه همکاری در آینده، احیا کنند.

وی در پاسخ به اینکه تقویت و گسترش روابط ایران با اروپا تا چه اندازه برای کشورمان حائز اهمیت است، گفت: در دنیای کنونی که دنیای تحولات و تغییرات است و هنوز قطب‌های قدرتی مانند آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و کشورهای آسیایی وجود دارند و اروپایی‌ها گاها در قالب اتحادیه یک قدرت بزرگ اقتصادی هستند، برای توازن‌بخشی در سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان، همکاری با سه عضو اتحادیه اروپا یک ضرورت است.

فتحی ادامه داد: این همکاری‌ها می‌تواند به نوعی روابط و مناسبات ایران را در حوزه‌های مختلف با سایر قدرت‌ها متوازن کند، به طوری که در هنگام بحران‌ها، آسیب‌ها و حوادث غیرمترقبه ایران شرکای بیشتری داشته باشد. البته به شرطی که در این دوران جدیدی که قرار است شکل بگیرد، سنگ‌بنای تازه‌ای را بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل طراحی کنند تا کشور و مردم ما در آینده از این روابط منفعت بیشتری ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha