• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400120302027
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک سرمایه‌گذاری بدون آینده نگری

یک سرمایه‌گذاری بدون آینده نگری

ایسنا/خراسان جنوبی احداث کارخانه زغالشویی در نزدیکی روستای پیرحاجات شهرستان طبس به سبب آلودگی‌های محیط زیستی که دارد، با گلایه‌هایی از سوی مردم این روستا مواجه شده است و حال مسئولان قول رسیدگی، بررسی و حتی حذف این کارخانه را پس از اثبات گلایه‌ها داده‌اند.

داستان از احداث کارخانه زغال‌شویی در مجاورت روستای پیرحاجات شهرستان طبس شروع می‌شود که به گفته اهالی و شورای روستا پیرحاجات، سرمایه‌گذار بدون اطلاع شورای اسلامی و دهیاری در هزار متری روستای پیرحاجات وارد این روستا شده و شروع به سرمایه گذاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، اهالی روستا اظهار دارند که آلاینده‌های این واحد صنعتی، آلودگی زیست محیطی دارد، با توجه به اینکه محصول شاخص این روستا گل نرگس است علاوه بر اثر مخرب روی گل‌ها بر باغات و بافت تاریخی روستا هم اثرگذار است. همچنین  قرار گیری کارخانه در مسیر باد و نیز آلاینده های تولیدی این واحد صنعتی از دیگر نارضایتی‌های مردم این روستا است.

احداث کارخانه لازم بود

سرمایه گذار کارخانه زغالشویی طبس معتقد است: معدن بالای روستای پیرحاجات سه سال است که فعال بوده و نیاز به احداث یک کارخانه زغالیشویی احساس می‌شد؛ در زغالشویی، زغال با آب شسته شود که زغال یک ماده کربنی است و ضرری ایجاد نمی‌کند؛ علاوه بر اینها مکان زغال شویی با روستا ۲۳۰۰ متر فاصله دارد و از طرفی می‌تواند برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی داشته و درآمد این کار تولیدی برای  اقتصاد کشور مفید است.

وی افزود: در خصوص نگرانی‌های مردم نیز باید گفت که حریم روستا رعایت شده و مشکلی در راستای احداث زغالشویی وجود ندارد، اما همچنان ما تابع دستورات هستیم که مسئولین در این خصوص اتخاذ می‌کنند.

یک سرمایه‌گذاری بدون آینده نگری

بررسی‌ها در حال انجام است 

مرتضی تقی زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس به ایسنا گفت: این واحد صنعتی طبق ضوابط استقرار واحدهای تولیدی صنعتی زیست محیطی در رده ۵ کانی‌های فلزی قرار گرفته و از نظر ضوابط قانونی فاصله تا طرح هادی روستا ۸۰۰ متر کفایت می‌کند اما این فاصله تا روستا پیرحاحات 2300 متر است.

وی افزود: با توجه به این ضوابط برای واحد صنعتی مجوز صادر شده است، اما اولویت ما سلامت مردم و تنوع زیستی گیاهی و جانوری این روستا است و مرحله احداث و بهره برداری این کارخانه صنعتی با نظارت مستقیم اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس انجام می‌شود و در آزمایشگاه‌های معتبر سازمان پالایش خواهد شد؛ چنانچه این موارد رعایت نشود از اقدامات واحد جلوگیری و پرونده قضایی تشکیل و به مراجع ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

تقی زاده بیان کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از بهترین و کامل‌ترین مکان‌های صنعتی کشور بوده که در امر رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی پیشگام هستند، اما در صورت پراکندگی آلودگی‌های زیست محیطی، اثرات گسترده‌ای داشته و پایش و مدیریت آن با مشکل مواجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: با ایجاد شهرک‌های صنعتی و تمرکز صنایع و مدیریت فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی در شهرک‌ها نیل به اهداف توسعه پایدار با کنترل و پایش آلودگی‌ها در اولویت است؛ در صورت وجود سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی، پساب خروجی سیستم تصفیه آنالیز می‌شود و در صورت وجود آلودگی اخطاریه‌های لازم برای رفع آلایندگی به مدیریت شرکت شهرک‌ها صادر شده که برخورد با واحدهای آلاینده با مدیریت شرکت شهرک‌ها است.

چه زمان اخطاریه صادر می‌شود؟ 

وی ادامه داد: در مواردی که شهرک‌ها و نواحی صنعتی، فاقد سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب باشند، مدیران واحد صنعتی آلاینده مکلفند بصورت مجزا نسبت به ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کنند که این واحدها نیز توسط حفاظت محیط زیست پایش می‌شوند.

وی بیان کرد: برطبق قانون، پس از صدور اخطاریه زیست محیطی مدت زمانی مشخص تعیین شده و اگر واحد صنعتی اقدام به رفع نکرد، آن واحد در فهرست صنایع آلاینده تبصره یک ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند و ملزم به پرداخت عوارض سبز به سازمان امور مالیاتی خواهد شد.

آب منطقه‌ای اعلام کرده: هنگامی که هدف این است که یک منبع جدید آبی احداث شود باید مسئله حریم با منابع آبی لحاظ شود که در خصوص روستای پیرحاجات محل تعیین چاه در آبخوان‌های آبرفتی است و از قنات و چاه‌های روستا فاصله مطمئنی دارد و مشکلی برای فعالیت نیست.

بحث دیگری که به میان می‌آید جابجایی این مکان است که همچنان در حال بررسی است و با توجه به اینکه شهرستان طبس ظرفیت‌های معدنی بسیاری دارد و سرمایه‌گذاران بسیاری باید جذب شوند ، مسئولان علاوه بر حمایت از سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های اقتصادی باید دغدغه مردم را نیز در نظر بگیرند و برای رفع آن با ارائه مطالب علمی یا برای صدور مجوزها بررسی بیشتری منظور کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha