به گزارش ایسنا، فرایند صدور و تمدید گواهینامههای شغلی از ۲۲ بهمن ماه به ادارات کار استانها در سراسر کشور انتقال یافت.
بر این اساس صدور و تمدید گواهینامههای شغلی، دیگر توسط ستاد وزارت کار انجام نمیشود و متقاضیان باید هنگام ثبتنام در سامانه بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج، نزدیکترین استان جهت تحویل و دریافت گواهینامه شغلی خود را انتخاب کنند.
کلیه کاربران استانی با مراجعه به سامانه تمدید و صدور گواهینامه شغلی، بر اساس نام کاربری و رمز عبور اعلام شده، ضمن مطالعه دقیق فرایند مذکور نسبت به صدور، تمدید و تحویل گواهینامههای شغلی به متقاضیان اقدام خواهند کرد.
موضوع صدور گواهینامه شغلی برای کارگران و نیروهای کار ایرانی شاغل در خارج، در راستای ایجاد بستر مناسب برای برخورداری آنها از حمایت ها و مزایای مصوبات قانونی اواخر سال ۱۳۹۲ و با موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری شد.
به منظور اجرای تکالیف صریح قانونی و بهره مندی ایرانیان شاغل در خارج از کشور از مزایای قانونی، بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور به نشانی https://shgovahi.mcls.gov.ir/Forms/frmMain.aspx راه اندازی و شروع به فعالیت کرد.
ایرانیان شاغل در خارج از کشور که فاقد گواهی نامه شغلی هستند و یا تاریخ اعتبار گواهی نامه شغلی آنان به پایان رسیده می توانند با مراجعه به سایت مذکور به ثبت درخواست خود به همراه ارائه مدارک لازم اقدام کنند.
بر اساس اطلاعیه وزارت کار، کلیه کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور که به صورت مستقل و یا از طریق دفاتر کاریابی غیردولتی خارجی به خارج از کشور عزیمت کرده و در گذرنامه آنان نام کشوری که در آن شاغل هستند به عنوان کشور محل اقامت درج شده است، می توانند از بخش " ثبت نام فردی " به سامانه وارد و نسبت به ثبت اطلاعات اقدام و گواهینامه شغلی دریافت کنند.
متقاضیان فردی به استثناء کارگران ایرانی شاغل در کشورهای استرالیا، کانادا، ترکیه، عمان، آلمان و دانمارک لازم است قبل از بارگذاری مدارک و مستندات اشتغال در خارج از کشور در سامانه، به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اشتغال جهت به تایید رساندن مدارک اشتغال خویش مراجعه کنند. بر اساس اعلام وزارت کار، نیروهای ایرانی شاغل در کشور کویت و قطر جهت صدور و تمدید گواهینامه شغلی خود به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت مراجعه کنند.
لازم به ذکر است جهت تمدید گواهینامه شغلی افراد حتماً باید دفترچه شغلی را به همراه داشته باشند.
داشتن گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج مزایایی دارد که معافیت از پرداخت وجوه و عوارض خروج از کشور برای دارنده گواهینامه شغلی و معافیت ورود ابزار کار به کشور توسط دارنده گواهینامه شغلی از جمله آنها است.
به گزارش ایسنا، در راستای سیاست تمرکز زدایی و رفاه حال متقاضیان، فرایند صدور و تمدید گواهینامه شغلی به ادارات کار استانها واگذار شده و متقاضیان واجد شرایط اخذ گواهینامههای شغلی، از تاریخ ۲۲ بهمن ماه باید به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مربوط مراجعه کنند. این فرایند تا پیش از این در دفتر هدایت نیروی کار و کاریابیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشد.
انتهای پیام
نظرات