• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400112721099
  • خبرنگار : 50046

سایه سنگین کرونا در خراسان شمالی/ ویروس پراکنی واکسن‌گریزها

سایه سنگین کرونا در خراسان شمالی/ ویروس پراکنی واکسن‌گریزها

ایسنا/خراسان شمالی سایه کرونا بیش از هر زمان دیگر در خراسان شمالی سنگین و رنگ هفت شهرستان از هشت شهرستان موجود در این استان قرمز شد، با این وجود واکسن‌گریزها آزادانه ویروس پراکنی می‌کنند.

علاو بر اینکه کمتر از نیمی از جمعیت خراسان شمالی دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند، هنوز پنج درصد از جمیعت گروه هدف دز اول ۱۴ درصد دز دوم و ۵۳ درصد نیز دز دوم واکسن را دریافت نکرده و بهانه تراشی می‌کنند.

واکسن گریزی از یک سو، بی توجهی و عادی انگاری از سوی دیگر موج کرونا را در خراسان شمالی سنگین‌تر کرده است و میزان بستری‌ ها هر روز در حال افزایش است.

این موج از کرونا را که کودکان را نیز بی نصیب نگذاشته و در حال حال حاضر تعداد زیادی از کودکان به این ویروس مبتلا شده اند اما شاهد مادرانی سهل انگار هستیم که با فرزندان خود در مکان های شلوغ حضور پیدا می کنند و نکته جالب آن است که خود آن ها ماسک زده اند و فرزند آن ها بدون ماسک؛ شاید تصور آن ها این است که بچه ها مبتلا به کرونا نمی شوند و یا آن ها ناقلی برای شیوع این ویروس نیستند.

افشین یکی از شهروندان بجنوردی است که مبتلا به کرونا شده و چند شبی است که پشت سر هم به درمانگاه و دکتر می رود و در گفت و گو با ایسنا، گفت: تاکنون هر سه دز واکسن کرونا را دریافت نکرده ام .

وی با اشاره به اینکه تمامی اعضای خانواده آن ها واکسن را دریافت کرده و فقط من به مرکز واکسیناسیون مراجعه نکرده ام، افزود: در حال حاضر خانواده ام من را در یک اتاق قرنطینه کرده اند و آن ها به دلیل اینکه واکسن را تزریق کرده و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند به این ویروس مبتلا نشده اند.

حبیب یکی دیگر از بیماران مبتلا به کووید  ۱۹ است که در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده اما از آنجاییکه هیچ وقت از ماسک استفاده نمی کردم به کرونا مبتلا شدم.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز به کرونا مبتلا شده ام، گفت: تصور می کردم چون واکسن زده ام دیگر به کرونا مبتلا نمی شوم اما متاسفانه به این ویروس مبتلا و دو نفر از اعضای خانواده را نیز گرفتار کردم.

خراسان شمالی در ۲۰ درصد اول پیک ششم کرونا قرار دارد

ت

دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: سرایت پذیری این ویروس به پنج برابر سویه های قبلی رسید و این ویروس به راحتی منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سویه جدید حتی افراد مبتلای بدون علامت نیز قادر هستند این بیماری را به دیگران منتقل کنند، بر لزوم پرهیز از تجمع‌ های خانوادگی و جشن‌ ها تاکید کرد.

دکتر دلشاد افزود: افراد بدون علامت به دلیل اینکه ممکن است ناقل بیماری باشند باید از ماسک استفاده کنند زیرا اکنون جمعیت زیادی در معرض ابتلای به این بیماری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این استان در وضعیت شروع پیک ششم کرونا قرار دارد و روزهای آتی، برای ما روزهای سختی خواهد بود، ادامه داد: تصور ما بر این است که هنوز در ۲۰ درصد اول پیک قرار داریم و ۸۰ درصد از ابتلاها باقی مانده است و وقتی به قله می رسیم باید ببینیم که چقدر در قله باقی می مانیم.

این مقام مسئول گفت: به نظر می رسد یک تا یک و نیم ماه درگیر این پیک خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اما عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی از قبل بیشتر شده است.

ابتلای اطفال؛ دغدغه علوم پزشکی در پیک ششم کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که در پیک ششم چه چیزی شما را بیشتر نگران می کند؟ بیان کرد: ابتلای اطفال در این پیک نگرانی های بیشتری را ایجاد کرده است، ما در پیک های گذشته درگیری کودکان را خیلی زیاد نداشتیم اما در این پیک شاهد ابتلای کودکان به کرونا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تجربه دنیا در ارتباط با کرونای بزرگسالان زیاد است چراکه با آن مواجه بودند اما تجربه زیادی در ارتباط با کرونای کودکان وجود ندارد.

دکتر دلشاد تصریح کرد: از سوی دیگر قدرت سرایت این بیماری ما را بسیار نگران کرده است به رغم اینکه قدرت بیماری ضعیفت تر اما چون حجم مبتلایان بیشتر است ممکن است سیستم بهداشتی و درمانی با حجم زیادی از بیماران مواجه شود.

وی تاکیدکرد: هیچ یک از واکسن ها ویروس زنده نیستند و خطر هیچ کسی را تهدید نمی کند.

فقط ۴۷درصد از افراد مشمول دریافت واکسن کرونا دز سوم را دریافت کرده اند

ل

فیض الله برزگر مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: طی روزهای گذشته در این استان دو جوان مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده که هیچ یک از دزهای واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند.

وی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از جمعیت خراسان شمالی دز اول، ۸۶ درصد دز دوم و ۴۷ درصد از افراد مشمول دریافت واکسن کرونا دز سوم را دریافت کرده اند.

برزگر افزود: علاوه بر آن حدود ۱۲ درصد جمعیت پنج تا ۹ سال و ۳۲ درصد نیز جمعیت ۹ تا ۱۲ سال واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی تاکیدکرد: افراد به هردچه سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و اقدام به تزریق واکسن کنند و از سوی دیگر باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی به خصوص ماسک را جدی بگیرند.

سویه جدید امیکرون سن و سال نمی شناسد

دکتر پورنقی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: طی روز گذشته چهار نفر و روز قبل از آن نیز نیز پنج نفر از بیماران مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

وی گفت: مجموع بیماران مبتلا به کرونای بستری شده در بیمارستان های این استان تا روز گذشته ۲۹۹ نفر بوده است.

دکتر پورنقی افزود: طی روز گذشته ۸۴ بیمار مبتلا به کرونا به تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های استان افزوده شده بود.

وی تاکیدکرد: سویه جدید اُمیکرون بر خلاف سویه های دیگر سن و سال نمی شناسد که باید برای برون رفت از این چالش خطرناک، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن را در بین گروه سنی کودکان را نیز فراگیر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha