• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112519806
  • خبرنگار : 50404

یک منتقد سینما:

سینمای دفاع مقدس دچار افول شده است

سینمای دفاع مقدس دچار افول شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک منتقد سینما با اشاره به ضعف فیلمسازی دفاع مقدس در کشور، گفت: ما هیچ‌وقت از ظرفیت سینمای دفاع مقدس استفاده نکرده‌ایم و دچار افول نیز شده‌ایم.

محمدجواد استادی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت ژانر دفاع مقدس در سینمای ایران، اظهار کرد: یکی از ژانرها در سینمای دنیا ژانر جنگ است که همیشه عناصر جذابی برای روایت در سینما دارد. وقتی وارد سینمای ایران می‌شویم با سینمای دفاع مقدس روبه‌رو می‌شویم که تمام مولفه‌های جذاب سینمای جنگ در دنیا را دارد و مولفه‌های بومی نیز به آن اضافه شده است. اگر روزی سینمای ایران بخواهد در سطح جهانی حرف جدیدی ارائه دهد، آن سینمای دفاع مقدس است، اما متاسفانه ما هیچ‌وقت از این ظرفیت استفاده نکردیم و دچار افول نیز شده‌ایم. یعنی پس از آثار مرحوم ملاقلی‌پور و برخی از آثار حاتمی‌کیا واقعا اتفاق جدی در سینمای دفاع مقدس نیفتاده است.

وی با اشاره به فیلم «موقعیت مهدی» که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد به اکران درآمده بود، افزود: اینکه در این شرایط برای یک فیلمساز موضوع دفاع مقدس مهم است و برای تولید فیلم در این حوزه کوشش می‌کند ستودنی است، اما فیلم «موقعیت مهدی» به مراتب دچار ضعف روایت است. در ادبیات نمایشی ساختار اپیزودیک که پرده‌های مختلف را روایت می‌کند دارای منطق و مختصات فنی است، اما در «موقعیت مهدی» کاملاً مشخص است که چون یک سریال بوده و فیلم‌ساز سعی کرده از آن یک نسخه سینمایی هم ارائه دهد، نمی‌تواند آن را تبدیل به یک اثر سینمایی کند به شکلی بگوییم با یک اثر سینمایی روبه‌رو هستیم.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: خرده‌روایت‌هایی که در این فیلم بیان شده انسجام ندارد و حتی در مقام یک فیلم کوتاه نیز نتوانسته‌اند کارکرد داشته باشند. آن‌ها را فیلم‌ساز کنار یکدیگر قرار داده و نتوانسته بین آن‌ها مفصل ایجاد کند تا مخاطب بتواند آن را دنبال کند و قصه و ماجرا را پیگیری کند. همچنین این فیلم نتوانسته شخصیت شهید باکری که ویژگی‌های متعددی دارد را نیز به درستی روایت کند و حتی به اعتقاد من فیلم پایان‌بندی خوبی هم ندارد و با شعار تمام می‌شود.‌

استادی ادامه داد: طعنه‌های سیاسی فیلم نیز خیلی گُنگ است، ممکن است باعث سوتفاهم شود و نتیجه‌ای را حاصل نمی‌کند. در مجموع این فیلم حتی به جذابیت‌های فرمی هم نمی‌رسد و میزانسن به معنای واقعی در این فیلم شکل نمی‌گیرد. به نظرم شاید اگر موقعیت مهدی همان مجموعه تلویزیونی و سریال باقی‌ می‌ماند بهتر بود؛ چراکه مدیوم‌ها متفاوت است و نگارش فیلمنامه برای یک اثر سینمایی با یک سریال متفاوت است که متاسفانه برخی اوقات فیلمسازان به این موضوع توجه نمی‌کنند. در نهایت به نظرم موقعیت مهدی ظرفیت این را دارد که تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی خوب شود.

گفت‌وگوی ایسنا با محمدجواد استادی را در ویدئوی زیر مشاهده کنید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha