• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112418758
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

در یک توافق خوب، ایران باید بتواند به سمت اهدافش حرکت کند

در یک توافق خوب، ایران باید بتواند به سمت اهدافش حرکت کند

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه گفت: در یک توافق خوب باید زمینه‌هایی فراهم شود تا ایران در سایه بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم، بتواند به سمت اهداف خود به پیش رود.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های توافق خوب، اظهار کرد: توافق خوب از منظر ایران، توافقی است که در آن شروط رهبر انقلاب به عنوان تصمیم‌گیر نهایی عرصه سیاست خارجی، لحاظ شده باشد. یعنی ما باید شاهد لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی ایران، تعهد تمامی طرفین به عدم خروج از توافق و تبدیل توافق‌ به یک تعهد بین‌المللی باشیم.

وی افزود: بدین ترتیب تمامی تحریم‌های ایران در پرونده‌های گوناگون باید برداشته شود و زمینه‌هایی فراهم شود تا ایران در سایه بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم، بتواند به سمت اهداف خود به پیش رود.  این‌ها پیش‌شرط‌های ایران برای انجام مذاکره است و اگر کمتر از آن به دست آید، ممکن است این سوال مطرح شود که چرا اصلا ایران اقدام به انجام مذاکره کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نشانه‌های شکل‌گیری توافق خوب از دید هر کدام از طرفین متفاوت است، عنوان کرد: از منظر ایران، یکی از نشانه‌های شکل‌گیری یک توافق خوب، تلاش طرف مقابل برای ایجاد توافق و عملیاتی شدن آن است. اگر آمریکا از محاصره اقتصادی ایران و وارد کردن فشارهای رسانه‌ای بر تهران عقب‌نشینی کند، این یک سیگنال مثبت محسوب خواهد شد.

مطهرنیا ادامه داد: از طرفی دیگر از منظر آمریکا، توافق خوب زمانی شکل می‌گیرد که ایران به عنوان یک بازیگر معمولی در عرصه بین‌الملل ظاهر شود و در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری‌هایی را با ایالات متحده داشته باشد.

وی در خصوص ضرب‌الاجل‌هایی که از طرف آمریکا برای مذاکرات تعیین می‌شود، بیان کرد: آمریکا هیچ گاه زمان خاصی را به عنوان ضرب‌الاجل مطرح نکرده است و این بار در دولت بایدن، برای اولین دفعه است که آمریکا زمان خاصی را به عنوان آخرین موعد ممکن برای انعقاد توافق، اعلام کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: دو تن از سناتورهای آمریکایی تاسیس بانک غنی‌سازی اورانیوم در خاورمیانه را مطرح کرده‌اند تا زمینه‌های تامین نیازهای همه کشورهای منطقه به اورانیوم غنی‌شده از طریق یک بانک جهانی را فراهم کنند و این می‌تواند نشانه‌هایی از یک حرکت جدی برای خلع سلاح در منطقه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha