جواد اشکذری در گفتوگو با ایسنا در نقد فیلم سینمایی «هناس» اکران شده در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: فیلم هناس محصول مصلحتطلبیهای دارابی است. فیلم مصلحت سال گذشته توسط حسین دارابی تولید شد، اما متاسفانه به هر دلیلی به اکران عمومی در نیامد و به مشکل خورد. بنا بر همین دلیل کارگردان ترس از اکراننشدن فیلم دوم خود را نیز داشته و به همین دلیل در ساخت این فیلم مصلحتطلبی به خرج داده است.
وی افزود: فیلم هناس با اینکه یک فیلم کاملاً اجتماعی است، اما مایههای سیاسی و اجتماعی خاص خود را دارد. دارابی میداند که برای تجربههای نخست خود نباید به سمت یک قطب سیاسی برود، البته که این امر کار بسیار سختی است و افرادی مانند ابراهیم حاتمیکیا که به این سمت رفتند، پس از ساخت ۲۰ فیلم نمره قبولی زیادی نگرفتند.
این فعال تئاتر و رسانه بیان کرد: حسین دارابی به سمت داستان فردی رفته که قهرمان خانه است، یعنی شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد. فیلم میتوانست از شهره پیرانی به عنوان یک زن کاملاً عاشق به خانواده و اجتماعی یاد کند، اما خیلی به سمت تکرار و ترسهایی که یک زن دارد که همسرش ترور نشود میرود. این اتفاق بارها در طی ۳۰ سال گذشته در فیلم و سریالها دیده شده است. یعنی اینکه داستان به سمت شهره پیرانی میرود نقطه قوت فیلم است، اما اینکه نمیتواند از شروع تا پایان به یک داستان منسجم برسد، باعث میشود این فیلم جزو فیلمهای زیر متوسط قرار گیرد.
اشکذری خاطرنشان کرد: به غیر از مریلا زارعی که به نظر بنده، تمام قوت فیلم را به دوش گرفته، بازیها متوسط و حتی رو به ضعیف است. در سینمای پرتره و شخصیتمحور، شخصیت اصلی خیلی مهم است، اما شخصیت فرعی هم در تعریفها مهم است که در این فیلم به این امر توجه نشده و مشخص است که برخی از بازیگران به خاطر رودربایستی، کمبود بودجه یا موارد دیگری انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در مجموع فیلم نگاههای خوبی دارد، برخی پلانها و قاببندیهای بسیار خوبی دارد و دارای موسیقی خوبی است، اما در حد یک تلهفیلم ۶۰ دقیقهای میماند و نمرهای که از بین ۱ تا ۱۰ برای هناس در نظر گرفتم با ارفاق نمره ۴ است.
انتهای پیام
نظرات