• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400112015994
  • خبرنگار : 71415

سخنان ماکرون درباره روسیه زنگ‌های خطر را برای متحدانش به صدا درآورد؟

سخنان ماکرون درباره روسیه زنگ‌های خطر را برای متحدانش به صدا درآورد؟

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوهایش با ولادیمیر پوتین بر سر اوکراین باید ائتلاف ناتو را نگران کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، منتقدان داخلی امانوئل ماکارون، رئیس جمهوری فرانسه، تندروها در ناتو و رهبران اوکراین با سوءظن اظهارات رهبر کاخ الیزه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در مسکو را با هدف تشخیص نشانه هایی از خویش فرمایی بررسی خواهند کرد.

از یک جنبه ماکرون، سه ماه مانده تا شروع مبارزاتش برای پیروزی مجدد در انتخابات، کاملاً وفادارانه به دستور کاری که پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین، با شرکایش در ناتو مورد توافق قرار داده بود، پایبند بود، اما از یک جنبه دیگر دیدگاه خاص به عنوان یک کشور اروپایی به روسیه و صحبت های بلندپروازانه اش درباره مساله تضمین های امنیتی جدید، زنگ خطر را به صدا درآورده اند.

در کنفرانس مطبوعاتی، جزئیات پنج ساعت گفتگوی بین رهبران فرانسه و روسیه و نقاط همگرایی آنها از جهان پنهان ماند، اما این امر مانع از اشاره ماکرون به تغییر در دیدگاه ناتو نشد، در حالی که به گفته برخی از اعضا هرگز چنین چیزی در پاسخ به ارعاب نظامی مطرح نشد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر حضور غیر قابل قبول نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین از نظر تاریخی سخنش را آغاز کرد. وی همچنین صادقانه پیشنهادهای ناتو و آمریکا در مورد محدود کردن متقابل استقرار قوای نظامی، شفافیت بیشتر فعالیت‌های نظامی یا حتی محدود کردن استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را تکرار کرد. او گفت در این حوزه ها مسکو و غرب خواسته های یکسانی دارند. مسکو قبلاً اعلام کرده بود که آماده بحث در مورد این موارد است، اما تعهد ناتو برای متوقف کردن همه اقدامات برای گسترشش را خواسته اصلی خود می‌داند.

در اینجا ماکرون به لزوم تصدیق کردن نگرانی های روسیه اشاره کرد. او می‌گوید: "اگر برای روسیه امنیت وجود نداشته باشد، برای اروپایی‌ها هم امنیت وجود ندارد"، فرمولاسیونی برای ادای احترام و در عین حال در راستای مشروعیت بخشی به درخواست‌های مسکو برای یک ساختار امنیتی جدید بر اساس مفهوم روسی "امنیت غیرقابل تفکیک." با این حال مشخص نبود که منظور ماکرون چیست.

او گفت که قاطعانه با تکرار "اشتباهات گذشته در مورد حوزه های نفوذ" مخالف است، اما سپس گفت: "روسیه اروپایی است. هر کسی که به اروپا اعتقاد دارد باید بداند که چگونه با روسیه کار کند و راه ها و ابزارهایی را برای ساختن آینده اروپا در میان اروپایی ها بیابد."

مقامات فرانسوی حاضر در جلسات صحبت از "معادل فنلاند ساختن" اوکراین صحبت کردند؛ یعنی داشتن نوعی بی طرفی، ایده ای که قبلا هم مطرح شده بود. ماکرون روز سه‌شنبه در سخنانی در اوکراین این که چنین کلمه ای را خطاب به خبرنگاران یا رهبران سیاسی بر زبان آورده باشد، رد کرد.

در عین حال پیشنهاد نهایی ماکرون اجرای دقیق و کامل توافق مینسک (توافقنامه ای مربوط به سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۵ که شامل زمینه سازی برای حل و فصل نهایی وضعیت در منطقه دونباس در شرق اوکراین است) بود. از آنجایی که جدایی‌طلبان شرق اوکراین و کی یف در خصوص موارد الزامی شده در توافق مینسک اختلاف نظر دارند، صحبت از "اجرای دقیق" تنها با صراحتی محدود این پیام را میدهد که قدرت‌های جهانی قرار است مجدداً بر هر دو طرف فشار وارد کنند تا به توافقی در مورد مسائل عقب بردن نیروها، انتخابات آزاد و وضعیت مناطق شورشی در قانون اساسی دست یابند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، هفته گذشته موضوع اعطای وضعیت ویژه به این مناطق را رد کرد. در مقابل، روسیه مایل است که وضعیت ویژه این مناطق شامل حق وتو در قبال سیاست خارجی ملی باشد، چیزی که از نظر کی یف تنها به مثابه تایید تجزیه کشورش با زور از سوی غرب است. اما ماکرون حداقل ممکن است تلاش کند دولت اوکراین را مقید به مجموعه‌ای از گام‌ها در مورد چگونگی برگزاری انتخابات محلی در دونباس و چگونگی اجرای روند عقب بردن نیروها کند. اما این موضوعی است که از سال ۲۰۱۵ تا کنون دیپلمات ها را ناامید کرده است.

ماکرون، همانطور که خودش اذعان دارد، ممکن است متوجه شود که تنها میز بزرگ پوتین نیست که غرب و روسیه را تا این حد از هم دور نگه می دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۱۸:۰۹

بدبخت.مکرون.ترسیده.هان.باروسیه.طرفی.بدون

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۱۹:۳۱

چی نوشتید . یک بار خودتون از اول بخونید ببینید میفهمید چی نوشتید؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۱۹:۵۳

روسیه هرچند خیلی دیر اما دیگر بیدار شده وغرب خصوصا اروپا باید بداند ازاین به بعد پاسخ روسیه به حرکات آنها کاملا فرق خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۲۰:۳۸

وقتی بلوک شرق ورشو از بین رفت چه الزامی دارد ناتو روز به روز بزرگتر شود آنها کی را می خواهند نابود کنند اروپا باید خود را از بردگی آمریکا برهاندخودشان برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند. اگر به جای بلوک بندی روی تفاهم کار کنند دشمنی از بین میرود تمام اروپا باید یکپارچه برای سرنوشتخود گام بردارند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۲۰:۵۷

هیچ جنگی اتفاق نخواهد افتاد.قدرت های بزرگ بیش از اینکه به فکر جنگ باشند به فکر تضمین منافع خود هستند.نه آمریکا، نه اروپای بی عرضه، نه روسیه و نه چین هیچکدام در جنگی با یک قدرت وارد نمی شوند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۲۱:۵۴

به نظرمن باید یارانه مکرون روقطع کنن وبه اوکراینیها هم معیشتی بدن.با ماهی ۳۰لیتربنزین.بدمیگم؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۱ ۲۳:۳۷

فعلا که دوری این میز پر کشور مارو هم گرفت

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۰:۳۳

مکرون فهمید جریان میز بزرگ را پس چرا ما متوجه نشدیم

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۱:۲۵

فرانسه مارموز‌ ، اروپا و آمریکا زبان روسیه را خوب می‌فهمند یعنی هر جا زبان زور باشد شش دانگ حواس اینها جمع است و درست حسابی می‌فهمند که باید بفهمند!!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۱:۴۳

پول نداشت مواد بخره رفته بود از پوتین قرض بگیره.او هم دیگر کرونا را بهانه کرده باج نمیده.خمار ماند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۵:۴۲

ما کرون رییس جمهور فرانسه بایدبا روسیه تفا هم کند ولی فکر نکنم همچین اتفا قی بیا فتد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۵:۴۲

ایسنای عزیز کیفیت ترجمه خبر ها و قلم ها بسیار ضعیف است و این در حالیست که ما نام های همیشگی را در انتهای خبر ها میبینیم! کمی خونه تکونی نمیکنید؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۶:۲۵

سلام- ماکرون دیوانه ایی است که همت خود را جزم کرده است تا خود را با وقار نشان دهد، باید از امثال او پرهیز کرد اما فقط بخاطر اینکه طبل رسوایی مغز کثیفش مدتها پیش با جسارت به ساحت پاک برگزیده ابلاغ پیام وحی نواخته شد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۸:۰۵

روسیه ابر قدرت شرق است واین را اروپا باید بفهمه وگردن نهد چون دوران تک قطبی تمام شده وآمریکا برای اروپا هزینه نمیکنه پس باید واقع بین باشند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۸:۴۶

فرانسه مکار است و نقاب دارد و نقش فوندانت کیک را دارد و روکشی است و به طور خیلی خیلی زیاد غیرقابل اعتماد و مثل دادن پفک نمکی به بچه صحبت میکند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۲۰:۱۷

امام با چند سخنرانی ارزشمند و ارزشمند شوروی را تبدیل به روسیه کرد هنوز راه امام داده دارد....ولی ما گوش به فرمان رهبریم

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۳۰ ۱۳:۱۴

ای مکرون حیله گر این بابا یکی به نعل کوبیده یکی به میخ هر دو جانب را با حقه بازی لحاظ کرده............