• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112015925
  • خبرنگار : 71415

با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه چین؛ غرب صحرای آفریقا را هم از دست می‌دهد

با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه چین؛ غرب صحرای آفریقا را هم از دست می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان داد که بانک های توسعه چین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰، ۲۳ میلیارد دلار بودجه را برای پروژه های زیرساختی در حوزه جنوب منطقه "صحرا" در قاره آفریقا صرف کرده اند که بیش از دو برابر مبلغ وامهایی است که بانک های مشابه در آمریکا، آلمان، ژاپن و فرانسه در مجموع اعطا کرده اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اندیشکده موسوم به مرکز توسعه جهانی گفت که بررسی ۵۳۵ قرارداد زیرساختی دولتی-خصوصی که در آن سال ها در این منطقه تامین مالی شدند، نشان داد که سرمایه گذاری های چین به شکل چشمگیری فراتر از سرمایه گذاری های سایر دولت ها و بانک های توسعه چندجانبه بوده اند.

نانسی لی، نویسنده اصلی این مقاله و یکی از کارشناسان ارشد سیاستگذاری در مرکز مذکور گفت که کلیت بودجه عمومی پروژه‌ها در حوزه جنوب منطقه صحرا در آفریقا در حدود رقم ۹ میلیارد دلار باقی مانده است که بسیار کمتر از میزان مورد نیاز این منطقه برای جاده‌ها، سدها و پل‌هاست.

او گفت: انتقادات زیادی از چین وجود داشته اما اگر دولت‌های غربی می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های مولد و پایدار را به سطوح معنادار افزایش دهند، باید بانک‌های توسعه‌ خود را به کار گرفته و در عین حال به بانک‌های توسعه چندجانبه فشار وارد کنند تا این سرمایه‌گذاری‌ها را در اولویت قرار دهند.

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۲۰، "اگزیم بانک" چین و "بانک توسعه چین" ۲۳ میلیارد دلار خط تامین مالی را برای این پروژه ها به کار گرفتند، در حالی که سایر مؤسسات مالی بزرگ حوزه توسعه مجموعاً ۹.۱ میلیارد دلار تأمین مالی کردند.

گزارش مذکور خاطرنشان کرد که آژانس اصلی مالی توسعه در آمریکا که اکنون تحت عنوان شرکت فایننس توسعه بین المللی ایالات متحده شناخته می شود، در آن دوره تنها ۱.۹ میلیارد دلار برای زیرساخت ها در این منطقه وام داده است که کمتر از یک دهم آن چیزی است که چین ارائه کرده است.

این گزارش نشان می دهد که بانک های توسعه چندجانبه مانند بانک جهانی به طور متوسط ​​سالانه ۱.۴ میلیارد دلار برای پروژه های زیرساختی دولتی-خصوصی در جنوب منطقه صحرا در آفریقا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ارائه کرده اند.

وام‌دهی چین به آفریقا در سال‌های اخیر به دلیل عدم شفافیت و استفاده از وام‌های دارای وثیقه، با حساسیت شدید مواجه شده و اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هشدار داده‌اند که بسیاری از کشورهای کم‌درآمد با مشکل بدهی مواجه هستند یا از قبل گرفتار مشکل بدهی شده اند.

لی گفت، اما کشورهای غربی با وجود "لفاظی های زیاد" در افزایش سرمایه گذاری هایشان کُند عمل کرده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha