• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400111914914
  • خبرنگار : 50247

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد خبر داد

تعطیلی و ابطال پروانه کسب کافه‌بازی‌های مشهد

تعطیلی و ابطال پروانه کسب کافه‌بازی‌های مشهد
عکس تزئینی است.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد با اشاره به وضعیت این روزهای کافه‌بازی‌های مشهد، گفت: از میان ۴۰ کافه بازی مشهد حدود ۱۰ مجموعه در حال حاضر فعال هستند و دیگر کسب‌وکارها تعطیل شده‌ و پنج مجموعه نیز پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند. اشتغال کافه‌بازی‌های مشهد در مجموع به ۳۰۰ نفر خانم و آقا می‌رسید که اکنون حدود ۷۰ درصد این شغل‌ها از دست رفته‌ است.

مردادماه ۱۳۹۷ بود که بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت رسته‌ای تحت عنوان بازی‌های تفریحی غیر رایانه‌ای به اتحادیه محصولات فرهنگی ملحق شد که بخشی از آن رسته شامل کافه‌بازی‌ها بود. مجموعه‌هایی با شکل و شمایل کافی‌شاپ‌ها که نکته افزون‌شان این بود که انواع مختلفی از بازی‌های فکری و گروهی را هم داشتند و مشتریان می‌توانستند با برداشتن بازی‌های مختلف، ساعتی را به تفریح گروهی بپردازند.

کافه‌بازی‌ها به سرعت توانستند به محلی برای اجتماع خانواده‌ها و دوستان تبدیل شوند و جایگاه محبوبی را در جامعه به دست آوردند؛ به نوعی که از نوجوان ۱۵ ساله تا افراد مسن ۸۰ ساله در این کافه‌بازی حضور پیدا می‌کردند. مشهد نیز از این محبوبیت مستثنی نبود و حدود ۴۰ کافه‌بازی در مشهد تاسیس شدند که درهای اکثرشان این روزها بسته است.

اواخر دی‌ماه بود که خبرهایی مبنی بر تفکیک جنسیتی کافه‌بازی‌ها شنیده می‌شد؛ خبری که در نهایت در نهم بهمن ماه‌ تایید شد. اطلاعیه‌ای کوتاه که تاثیرات بزرگی بر زندگی صدها نفر و جوانان و خانواده‌های بسیاری داشت. در این اطلاعیه آمده بود «حسب دستور معاونت محترم دادستان عمومی و انقلاب مشهد برگزاری هرگونه بازی به صورت مختلط در کافه‌بازی‌ها ممنوع می‌باشد. در صورت عدم رعایت، واحد صنفی پلمب و متصدی واحد صنفی می‌بایست شخصاً پاسخگو باشد». بر این اساس بسیاری از کافه‌بازی‌ها تعطیل شدند؛ چراکه اعمال تفکیک جنسیتی در این محیط‌ها عملا آن‌ها را به تعطیلی می‌کشاند. دستوری که بنا به بررسی‌های روزنامه خراسان تنها در مشهد اتفاق افتاده است و در هیچ استان دیگری از کشور این تفکیک جنسیتی اجرا نشده است.

مرتضی اسکافی، رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت کافه‌بازی‌های مشهد پس از تفکیکی جنسیتی، اظهار کرد: از میان ۴۰ کافه بازی مشهد حدود ۱۰ مجموعه در حال حاضر فعال هستند و دیگر کسب‌وکارها تعطیل شده‌ و پنج مجموعه نیز پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اشتغال کافه‌بازی‌های مشهد در مجموع به ۳۰۰ نفر خانم و آقا می‌رسید که اکنون حدود ۷۰ درصد این شغل‌ها از دست رفته‌ است.

اسکافی با اشاره به اینکه احتمالا تعطیلی مکان‌های مجوزدار تفریح و سرگرمی باعث سوق دادن جوانان به اماکن زیر زمینی خواهد شد، عنوان کرد: مشابه چنین رفتارهایی تا کنون در کشور و مشهد انجام شده که نتیجه آن را هم دیده‌ایم. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند که چنین دستورهایی باعث بهتر یا بدتر شدن جامعه خواهد شد.

وی درباره فضاهای تفریح و سرگرمی برای جوانان که در شهر مشهد وجود دارد، اظهار کرد: حتماً کمبود فضا داریم و چطور می‌توان گفت که کمبود فضای تفریح برای جوانان نداریم. شاید در حوزه فضاهای سبز و پارک‌ها وضعیت ما نسبت به شهرهای دیگر بهتر باشد اما فضاهای بسیار محدودی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان داریم.

رئیس این اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد ضمن بیان این مطلب که از قبل راهکارهایی را به نهادهای نظارتی ارائه کرده بودیم، گفت: چندین راهکار و پیشنهاد را ارائه کردیم تا از وضعیت فعلی جلوگیری نماییم و اگر میسر است که این راهکارها توسط نهادهای مربوطه کارشناسی شود، در غیر این صورت تفکیک جنسیتی را انجام دهند. به‌عنوان مثال به دلیل دوربین‌های موجود در مجموعه‌ها و سیستم نرم‌افزاری که پیاده‌سازی شده است، دادگستری، اماکن و صنف قابلیت رصد را دارند تا از نظر حجاب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با یک استارتاپ و اپلیکیشن هم صحبت کردیم که تمام زمان‌های برگزاری بازی مافیا از این طریق برگزار شود. در حوزه سناریوهای مختلف بازی مافیا هم ورود کردیم تا اگر احتمالا سناریو و نقشی وجود دارد که با آداب و فرهنگ اسلامی در تضاد است اصلاح شود و اصلاح هم شدند. بسیاری از نقش‌ها را هم با فرهنگ کشور بومی‌سازی کردیم. به کافه‌ها هم اطلاع دادیم تا اگر قرار است نقشی در بازی وجود داشته باشد، بر روی اطلاعیه‌ای که نصب شده است بنویسند که وجود داشتن چنین نقش‌هایی در بازی به معنای تایید و ترویج اشخاص یا موضوعات نیست. در حوزه جنسیتی هم گفتیم که خانم‌ها در یک ردیف و آقایان در ردیف دیگر بنشینند. بنا بود معاونت پیشگیری دادستانی موضوع را بررسی کرده و به ما اطلاع دهند اما کماکان ما منتظر خبر دوستان هستیم اما اعلام کردند که فعلا همان ابلاغ تفکیک جنسیتی اجرا شود و از همه تعهد گرفته شود که چنانچه این مساله توسط کسی رعایت نشد، واحد مربوطه پلمب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha