• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400111611653
  • خبرنگار : 50428

معاون انجمن سینمای جوانان استان اردبیل:

نبود اعتبار مالی اصلی‌ترین دلیل عدم تولید فیلم سینمایی در اردبیل است

نبود اعتبار مالی اصلی‌ترین دلیل عدم تولید فیلم سینمایی در اردبیل است

ایسنا/اردبیل معاون انجمن سینمای جوانان استان اردبیل گفت: نبود اعتبار مالی بزرگ‌ترین دلیل عدم تولید فیلم سینمایی در شهرهایی مثل اردبیل است.

سعیده عدلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه تولید فیلم سینمایی نیاز به اعتبار میلیاردی دارد و این از عهده مراکز دولتی و متولیان فرهنگی برنمی‌آید و نیاز به حمایت بخش خصوصی دارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در اردبیل خود با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند برای همین در زمینه تولید فیلم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، تصریح کرد: استان اردبیل به‌اندازه کافی استعداد جوان و جوانان مستعد و توانمند دارد که تا به امروز نیز با درخشش خود در سطوح ملی و بین‌المللی و بالابردن پرچم ایران و اردبیل خود را اثبات کرده‌اند.

وی تشریح کرد: شکوفاشدن استعدادهای یک جوان شهرستانی با شرایط امروز جامعه بسیار راحت‌تر از دهه های قبلی است.

عدلی ادامه داد: در دهه های ۶۰ و ۷۰ در دوران نگاتیو و آنالوگ، یک فیلمساز برای ظهور و تدوین فیلمش باید چندین بار به تهران می‌رفت و در نوبت لابراتوار قرار می‌گرفت یا برای کرایه کردن یک دوربین بتاکم از چند ماه قبل نوبت می‌گرفت.

به گفته این مسئول، در آن زمان، دوربین را یک مسئول فنی به اردبیل می‌آورد و علاوه بر کرایه دوربین، هزینه ایاب‌وذهاب، اسکان و پذیرایی از مسئول فنی نیز بر عهده فیلمساز بود و بعد از فیلم‌برداری چون تدوین روی میز بتاکم هزینه بر بود، فیلمساز باید یک‌بار فیلمش را روی کاست VHS می‌زد و بعد از روی راف کات اولیه روی VHS ، کارش را روی میز بتاکم می‌برد تا سریعاً و با پرداخت کمتر کرایه میز بتواند تدوین فیلم را به پایان برساند.

عدلی اضافه کرد: در آن برهه فیلمساز، برای ارائه و معرفی آثارش باید چند نسخه ویدئویی تهیه می‌کرد و یک‌به‌یک به مراکز مختلف، دبیرخانه جشنواره‌ها و ... پست می‌کرد تا بتواند در جشنواره شرکت کند.

معاون انجمن سینمای جوانان استان اردبیل گفت: در دهه های گذشته فیلمساز برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی باید کلی بین اداره پست و اداره ارشاد نامه‌نگاری انجام می‌داد تا یک کاست فیلم به آن‌سوی مرزها ارسال شود و اینکه به‌موقع به دبیرخانه می‌رسید یا نه خودش جای بحث داشت.

عدلی اضافه کرد: الان هر فردی و هر فیلمسازی می‌تواند در ساده‌ترین حالت و بدون داشتن امکانات پیچیده با گوشی همراه خود با بالاترین کیفیت و فرمت فیلم‌برداری کرده و حتی تدوین و صداگذاری هم با گوشی انجام دهد و با بارگذاری اثر در یک سایت و گرفتن لینک، با چند تا کلیک آن را به تمام دنیا ارسال کند و بتواند خود را معرفی کند یا با ایجاد یک صفحه مجازی در فضای اجتماعی به معرفی آثار خود اعم از فیلم، عکس، فیلمنامه، تدوین، موسیقی، پوستر، ترجمه و حتی توانایی بازیگری خود و ... با تهیه‌کنندگان، کارگردانان و امثالهم ارتباط برقرار کرده، سفارش کار بگیرد یا دعوت به کار شود.  

معاون انجمن سینمای جوانان استان اردبیل تشریح کرد: همین مواردی که در خصوص راحتی ارائه آثار و ارتباط با جهان پیرامون گاهی باعث آسیب می‌شود و باتوجه‌به برگزاری جشنواره‌های آنلاین بین‌المللی که دسترسی به آنها آسان ولی فاقد اعتبار هستند، این روزها باعث ایجاد شخصیت کاذب در بین عده‌ای از هنرمندان و چالش بین آنها شده است که بهتر است خود هنرمندان با تحقیق بیشتر اقدام به ارائه آثارشان کنند تا رزومه‌ای را هم که برای خود جمع می‌کنند، رزومه‌ای پربار و باعث افتخار باشد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha