به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، گروه کشتیرانی "مرسک"(Maersk) در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد در اقدامی برای حمایت از کربن زدایی از صنعت دریایی، در حال راهاندازی نخستین شرکت شارژ فراساحلی موسوم به "استیل استورم"(StillStrom) تا انتشار گازهای گلخانهای بیهوده را حذف کند.
"استیل استورم" یک شرکت جدید متعلق به بخش خدمات دریایی "مرسک"، یک فناوری جدید راه اندازی کرده است که به کشتیها اجازه میدهد در حالی که به یک شناور متصل به خشکی از طریق یک خط انتقال متصل هستند، شارژ شوند.
"مرسک" قصد دارد با نصب صدها ایستگاه شارژ دریایی در مقیاس کامل برای کشتیهای خارج از بنادر که بیحرکت ایستادهاند، انتشار بیهوده گازهای گلخانهای توسط آنها را کاهش دهد تا کشتیها به جای مصرف سوخت در این حالت، از برق موجود در ایستگاههای شارژ استفاده کنند. گفتنی است که کشتیهای کانتینری میتوانند روزانه سه تا پنج تن سوخت در حالت بیحرکت مصرف کنند.
"استیل استورم" بدین منظور، از صندوق توسعه دریایی دانمارک و برنامه توسعه و نمایش فناوری انرژی، حمایت مالی دریافت کرده است.
"سباستین کلاسترر تافت" مدیر برنامه سرمایهگذاری "مرسک" میگوید: چشم انداز ما در "استیل استورم" این است که زیرساختهایی را فراهم کنیم که به کشتیها اجازه میدهد در هنگام غیرفعال بودن در نزدیکی ساحل، با انرژی پاک شارژ شوند و کربنزدایی دریایی را ممکن کند.
وی افزود: ماموریت شرکت ما، حذف ۵.۵ میلیون تن کربن دی اکسید طی پنج سال پس از عرضه تجاری این سیستم است و علاوه بر این، ذرات معلق شامل NOx و SOx را نیز حذف میکند.
کلاستر تافت میگوید که این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ بین سه تا ۱۰ ایستگاه شارژ شناور با ۱۰۰ پورت شارژ نصب کند.
به نظر میرسد احساس نیاز به انرژی پاک پس از محبوبیت خودروهای برقی، حالا به کشتیهای بزرگ و صنعت دریایی رسیده است و احتمالا به زودی، ایستگاههای شارژ دریایی به مانند ایستگاههای شارژ زمینی رایج خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات