• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110301405
  • خبرنگار : 71477

هشدار آمریکا به صرب‌های بوسنی: دست از تفرقه‌افکنی بردارید

هشدار آمریکا به صرب‌های بوسنی: دست از تفرقه‌افکنی بردارید

آمریکا ضمن هشدار نسبت به افزایش تحریم‌ها،‌ از رهبران قومی رقیب در بوسنی خواست تا از لفاظی‌های تفرقه‌آمیزی که آینده سیاسی و اقتصادی این کشور را تهدید می‌کند، دست بردارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در جریان کنفرانس خبری خود در سارایوو این باره گفت: صحبت از جنگ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد اقتصادی قوی و پایدار را بسیار دشوار می‌کند.

بحران سیاسی اخیر بوسنی که به یکی از شدیدترین درگیری‌ها در این کشور از زمان جنگ آن در سال ۱۹۹۵ تبدیل شده است پس از آن آغاز شد که صرب‌های این کشور در نصمیم‌گیری نهادهای ملی آن ممانعت ایجاد و روندی را برای خروج از نیروهای مسلح، سیستم مالیاتی و قضایی بوسنی شروع کردند.

سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در ادامه کنفرانس خبری‌اش خاطرنشان کرد: آمریکا پیگیر تحولات بوسنی بوده و به شدت نگران بحران و انسداد سیاسی و مانع‌تراشی‌هایی‌ است که رخ داده‌اند.

پاور اولین مقام آمریکایی است که پس از اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و متهم کردن او به فساد و تهدیدی علیه ثبات و تمامیت ارضی بوسنی به این کشور سفر کرده است.

پاور در ادامه از سیاستمداران بوسنیایی خواست تا با لفاظی‌های تفرقه‌افکنانه، صلح ۲۶ ساله را در این کشور تهدید نکنند: "دودیک به شخصه باعث فضای متشنج کنونی است؛ فضایی که در معرض خطای محاسباتی و تشدید خطرها قرار دارد."

این مقام آمریکایی اظهار کرد که خارج کردن جمهوری صربستان از نهادهای ملی آنچنان که دودیک تهدید به انجام کرده است، فقط از نظر اقتصادی به این منطقه آسیب خواهد رساند.

توافقنامه صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ با میانجیگری آمریکا به جنگ بوسنی پابان داد و این کشور را به دو منطقه خودمختار تقسیم کرد؛ جمهوری صرب‌های ارتدوکس تحت تسلط صرب‌ها و فدراسیونی تحت سلطه کروات‌های کاتولیک و بوسنیایی‌های مسلمان.

دودیک مدت‌هاست که از جدایی منطقه خودمختار صرب‌ها و پیوستن به جمهوری صربستان حمایت می‌کند.

پاور در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد که واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه مقاماتی است که در بی‌ثبات کردن بوسنی نقش دارند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha