عباس معدندار، امروز(شنبه،۲ بهمنماه) در وبینار «بررسی چشمانداز آموزش و پرورش ایران با توجه به تحولات جهانی»، اظهار کرد: در دنیای پیشرفته امروز نگاه و تعریف جدیدی از مفهوم «امنیت ملی» تجلی یافته که عنصر اصلی آن، آموزش است.
وی افزود: قدرت نظام آموزشی به شکل دهنده اصلی «قدرت و امنیت ملی» و همه ابعاد دیگر آن یعنی قدرت اقتصادی، نظامی و فرهنگی تبدیل شده و بنابراین، امنیت و قدرت ملی کشورها مشروط به قدرت نظام آموزشی در مقابله با چالشها و بحرانهای نوظهور است.
به گزارش ایسنا، این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا و چالشهای آن در شیوه و کیفیت آموزش، تصریح کرد: وقتی یک بحران اجتماعی فراگیر رخ میدهد، افکار، ایدهها و سیاستهای جدید فرصت ظهور و بروز مییابند. بروز کرونا بهعنوان یک چالش جهانی، قدرت و امنیت ملی و نظامهای اجتماعی از جمله نظام آموزشی کشورها را به شدت تحتتأثیر خود قرار داد.
وی تاکید کرد: در حوزه تعلیم و تربیت، کیفیت آموزش به شدت تحتتاثیر قرار گرفته و دچار تنزل شد. نظام آموزشی ایران هم مثل سایر کشورهای جهان، نسبت به آموزش حضوری و دوره قبل از کرونا در سطح مدارس و دانشگاهها دچار چالشهای قابل تأملی شده و انتظارات فراگیران را برآورده نکرده است.
معدندار گفت: اجبار خانوادهها برای مداخله آموزشی، بخشی از پیامدهای شیوع کرونا است که باعث آشنایی آنها با سختیهای آموزش و کار معلم شد، اگرچه به نظر میرسد با گذشت زمان، والدین دچار خستگی روانی شدند.
این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش تطبیقی، افزود: توام با بروز کرونا کاهش انگیزه معلمان، عدم برنامهریزی اقتصادی و روزمرگی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه طرحهای خلاقانه، بررسی چشمانداز پیش روی نظام آموزشی ایران، بهعنوان مؤلفه اصلی «امنیت ملی» را اجتنابناپذیر ساخته است.
معدندار تصریح کرد: برای تعریف وضع مطلوب و چشمانداز پیشرو، توجه به برنامه سایر کشورها و بررسیهای تطبیقی حائز اهمیت است که باید مورد توجه برنامهریزان نظام آموزشی قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: سیاستها و برنامههای اصلاحی نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته برای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت، کیفیت بخشی و توسعه حرفهای معلمان در دو سال اخیر متمرکز بر سه بخش ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس، تأمین امکانات رفاهی و آموزشی معلمان و توسعه حرفهای معلمان و مدیران بوده است.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه لرستان تأکید کرد: همزمان با شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، دولت انگلیس بنا به گزارش استانداردهای جدید برای رهبران ملی تعلیم و تربیت، علاوه بر افزایش حقوق معلم، مبلغ یک میلیارد پوند برای بازسازی مدارس در یک برنامه دهساله و ۷۶۰ میلیون پوند برای تجهیز مدارس اختصاص داد.
وی گفت: کابینه دولت انگلیس با توجه به اهمیت تأمین بهداشت روانی در مدارس، مبلغ ۳۷ میلیون پوند برای آموزش کودکان معلول و کمک به خانوادههای ضعیف و هفت میلیون پوند برای حضور مددکاران اجتماعی در مدارس اختصاص داد.
معدندار، اظهار کرد: دولت فنلاند نیز در سال ۲۰۲۱، نسبت به بهداشت روانی مدارس در دوران کرونا توجه خاصی داشته است به نحوی که مبلغ ۲۹ میلیون یورو برای استخدام روانشناس و ۱۰ میلیون یورو برای به کارگیری مددکاران اجتماعی مدارس اختصاص داده است تا ارتباط سالم روانی در فضای آموزشی شکل بگیرد.
وی گفت: دولتمردان فنلاند علاوه بر تغذیه رایگان در مدارس، اعتبار ۵۰۰ هزار یورویی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در حوزه بهداشت روان اختصاص دادند تا معلم به شیوه حرفهای درگیر تدریس شود .
معدندار تأکید کرد: دولت فرانسه نیز در دوران کرونا به مدارس توجه خاص داشته و با تأکید بر رشد شغلی و حرفهای فرهنگیان، ۵۲۰ میلیون یورو برای ارتقا حرفهای معلمان و ۵۰۰ میلیون یورو برای پذیرش مسئولیتهای جدید مدیران اختصاص داده است.
این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش افزود: بهبود روشهای ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی با تأکید بر ارتقا مهارتهای اجتماعی و بهداشتی و سواد علمی، توسعه تجهیزات برای گسترش آموزش مجازی و افزایش سلامت روان معلمان و دانش آموزان از دیگر برنامههای کشورهای پیشرفته در دوران کرونا بوده است.
معدندار تأکید کرد: انتظار حداکثری از وزارت آموزش و پرورش و مدیران و معلمان برای اجرای سند تحول بنیادین، نیازمند توجه دولتمردان به تجارب جهانی در تبدیل تهدیدهای اجتماعی به فرصتهای مناسب برای حمایت از مدارس و همچنین توجه مناسب به تغییر در ابعاد و مؤلفههای «امنیت ملی» است.
وبینار بررسی چشمانداز آموزش و پرورش ایران با توجه به تحولات جهانی، در قالب کارگاهها توسط مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان با شرکت بیش از ۵۰۰ نفر از فرهنگیان و پژوهشگران کشور برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات