• شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400110200979
  • خبرنگار : 71474

عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

در حادثه بهبهان چرا ایربگ‌ها باز نشد؟

در حادثه بهبهان چرا ایربگ‌ها باز نشد؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در حادثه بهبهان و چرایی عمل نکردن ایربگ‌ها باید عوامل مختلفی بررسی شده و نتیجه پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام شود.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اینکه ما به شکل کلی و بدون انجام بررسی‌های دقیق، در یک حادثه اعلام کنیم که تقصیر با فلان دستگاه یا شرکت یا نهاد است، قطعا از واقعیت به دور است. در تصادفی مشابه با حادثه بهبهان باید به شکل دقیق مشخص شود که این حادثه چرا رخ داده و دلیل افزایش تلفات و هزینه‌های جانبی چه بوده است؟ از این رو به نظر می‌رسد تصمیم گیران و کارشناسان برای ارائه یک صحبت دقیق باید در انتظار مشخص شدن نتایج کار باشند.

وی با بیان اینکه هر شرکت، نهاد یا فردی که مسئول این حادثه شناسایی شد، باید تبعات آن را بپذیرد، بیان کرد: اینکه خودروهای حاضر در تصادف چه بوده‌اند، چند سال از عمر آنها می‌گذشته، شرایط فنی و ایمنی آنها چگونه بوده است و فرایند تولید آنها چطور طی شده، مسائلی است که باید به شکل دقیق به آنها پرداخت.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در پاسخ به این سوال که آیا باز نشدن ایربگ خودروها عامل تشدید تبعات این تصادف بوده، توضیح داد: در بحث درباره ایربگ ما باید سه محور مقدماتی را مدنظر قرار دهیم. نخست آنکه باید مشخص شود، اساسا چه تعداد از خودروهای حاضر در صحنه تصادف به ایربگ مجهز بوده‌اند و چه تعداد ایربگ نداشته‌اند. موضوع دوم این است که نوع تصادف چگونه بوده؟ ایربگ به این شکل تعریف می‌شود که اگر تصادفی از جلو رخ داد باز شود و بعضا به ضرباتی از عقب وارد می‌شود حساس نیست و این فن آوری است که در خودروهای جدید به آنها توجه می‌شود. موضوع سوم نیز این است که با توجه به اینکه باز شدن ایربگ برای صاحبان خودرو هزینه‌هایی دارد، برخی افراد به شکل عمدی میزان حساسیت آن را پایین می‌آورند و همین موضوع باعث می‌شود در حوادث این چنینی ایربگ کار نکند.

نجفی منش ادامه داد: با در کنار هم قرار دادن تمام این مقدمات باید بررسی صحنه تصادف به شکل دقیق نهایی شود و اگر مشخص شد هر بخشی در این حادثه مقصر بوده قطعا باید تبعات کامل آن را بپذیرد. بحث درباره مقصر بودن خودروسازان و قطعات کار رفته در محصولات آنها نیز منوط به تکمیل بررسی‌ها و مشخص شدن نظرات کارشناسی خواهد بود.

وی درباره مبدا تولید ایربگ‌های به کار رفته در خودروهای ایرانی نیز گفت: ایربگ‌ها در ایران به سه شکل تامین می‌شود. برخی به طور کامل وارداتی هستند و محصول کامل به کشور می‌رسد و خودروسازان تنها آن را بر روی خودرو سوار می‌کنند. یک مدل مواد اولیه از خارج تامین می‌شود و در داخل از سوی شرکت‌های داخلی مونتاژ شده و از این طریق در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و در نهایت شرکت‌هایی نیز در ایران هستند که ایربگ را به طور کامل تولید می‌کنند که این نوع نیز در برخی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بحث درباره تصادف بیش از آنکه مبدا تولید ایربگ اهمیت داشته باشد، باید بحث درباره چرایی این حادثه، میزان مجهز بودن خودروها به ایربگ‌ها و چرایی باز نشدن آنها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۲ ۱۵:۲۵

طبق معمول ایشان کلی گوئی و سرهم بندی میفرمایند و از منافع خودرو سازان که خودشان عضوی از این گروه و دار درسته است، دفاع میکنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۲ ۱۵:۳۶

شاید خوب باشه درباره این که «آیا اصلا تصادفی رخ داده یا نه» هم بررسی دقیق و موشکافانه انجام بشه