• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400102618968
  • خبرنگار : 50126

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام:

«الرجال قوامون علی النساء» به معنای مردسالاری نیست

«الرجال قوامون علی النساء» به معنای مردسالاری نیست

ایسنا/ایلام رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام گفت: برداشت‌های ناروا از متون دینی به زیان زنان ییک از مشکلات اساسی است و نباید بر اساس برداشت‌ها و تفاسیر نادرست، حقوق زنان را محدود کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «شمس‌الله سراج» در نشست معرفت‌افزایی حجاب و عفاف در دانشگاه ایلام،  با بیان اینکه موقعیت اجتماعی زنان در جامعه ما ضعیف است، اظهار داشت: عدم خودباوری یک از نقاط ضعف اصلی بانوان در جامعه ماست، که متأسفانه به توانایی‌های خود باور ندارند و نمی‌توانند تمام حقوق خود را استیفا کنند.

وی با بیان اینکه  باید دختران را از سن خیلی پایین آموزش داد تا اعتماد به نفس یافته و زمینه بالندگی توانایی‌های خود را فراهم آورند، تصریح کرد: عدم شناخت وظایف یکی دیگر از مشکلات بانوان در جامعه است و  زنان باید هنرمندانه محیط خانواده را مدیریت کنند و با کمترین هزینه و بدون اینکه باعث سردی محیط خانوادگی شوند، رویکردهای سنتی را کنار زده و به فراخور دنیای جدید وظایف خود را انجام دهند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام تعصب‌های نابجا را یکی دیگر از مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: بر اساس عرف، باورهای غلطی در ذهن زنان و مردان جامعه شکل گرفته، که مانع رشد زنان می‌شود برای نمونه این باور غلط در ذهن بعضی خانم‌ها وجود دارد، که در یک دعوا و یا بگو مگوی خانوادگی، آقایان باید برای عذرخواهی پیشقدم شوند، که انتظاری اشتباه است، بلکه زن و مرد بنا به شرایط و نقش خود در مباحث مطرح شده باید در عذرخواهی پیشقدم شوند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه مردسالاری با ارجاع اشتباه به آیه «الرجال قوامون علی النساء» به صورت یک عرف در جامعه ما درآمده است، گفت: معنای این آیه مردسالاری نیست، بلکه منظور مدیریت در چارچوبی خاص است.

سراج برداشت‌های ناروا از متون دینی به زیان زنان را یکی دیگر از مشکلات مطرح در این زمینه دانست و گفت: نباید بر اساس برداشت‌ها و تفاسیر نادرست، حقوق زنان را محدود کرد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه در بحث حجاب چند نوع پوشش داریم، گفت: بر اساس آیه 31 سوره نور، زنان و مردان باید حجاب بصری را رعایت کنند و همه باید باید به حجاب شنیداری و گفتاری پایبند باشیم.

سراج  در زمینه حجاب پوششی، گفت: بر اساس آیه 31  سوره نور«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»، زنان باید بدن خود را برای اینکه در معرض دید قرار نگیرند و اذیت نشوند، پوشیده نگه دارند.

وی گفت: در این یات  به نوع و رنگ پوشش در قرآن اشاره نشده و زنان بر اساس سلیقه خود  و عرف معمول جامعه، می‌توانند حجاب خود را انتخاب کنند اما نباید رنگ و لباسی انتخاب کرد، که باعث خیره شدن نگاه دیگران شد، که در آن صورت زمینه اذیت و آزار زنان فراهم می‌گردد.

سراج با تأکید بر اینکه حجاب خود یک عامل زیبایی است، گفت: زیبا بودن و آراسته بودن در چارچوب شرع مورد پذیرش اسلام است و باید حجاب را به عنوان عامل زییایی برای زنان تبیین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha