• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400102517842
  • خبرنگار : 50250

مدیران فراری از خبرنگار/ طی کردن هفت‌خوان رستم برای مصاحبه با برخی مدیران نیاز است

مدیران فراری از خبرنگار/ طی کردن هفت‌خوان رستم برای مصاحبه با برخی مدیران نیاز است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امروزه یکی از چالش‌های کار خبرنگاری مجاب کردن مدیر برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران است، برخی از مسئولان مصاحبه‌گریز هستند و خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و در برابر این مسئله گاهی توجیهاتی مطرح می‌شود که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد، مدیری که در جایگاه مسئولیت قرار می‌گیرد باید خود را پاسخگوی افکار عمومی بداند.

به گزارش ایسنا، عموما دستگاه‌های اجرایی در مناسبت‌های مختلف نشست‌های خبری برگزار می‌کنند و در این نشست‌ها پس از ارائه گزارش از عملکرد یکساله یا شش ماهه خود به سوالات خبرنگاران در حیطه کاری خود نیز پاسخ می‌دهند، گاهی پاسخگویی برخی از این مدیران تنها به نشست‌های خبری و پاسخ‌های کوتاه به سوألات خلاصه می‌شود و در مابقی ایام سال ارتباط‌ گرفتن با آن‌ها نیازمند طی کردن هفت خوان رستم است.

حال نکته جالب داستان ارتباط برخی از مدیران با رسانه‌ها این است که برخی از مدیران در طول ایام مسئولیت خود حتی یک نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار نکرده‌اند و حتی یک خبر از این مدیر بر روی خروجی هیچ رسانه مکتوب و مجازی منتشر نمی‌شود، این مسئله در حالی است که برخی نهادهای امنیتی و نظامی که اطلاعات آن‌ها نیز طبقه‌بندی شده است و نمی‌توانند هر اطلاعاتی را در اختیار اصحاب رسانه قرار بدهند، باز هم خود را ملزم به پاسخگویی و برگزاری نشست خبری می‌دانند.

خبرنگار هراسی می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد، شاید اصلی‌ترین دلیل آن عملکرد ضعیف آن مسئول باشد، مدیری که شجاعانه در برابر خبرنگار حاضر می‌شود، هیچ ابایی در قبول نقاط ضعف خود ندارد و در برابر آماج سوالات ریز و درشت خبرنگاران با صبوری پاسخگو است، تعداد انگشت‌شماری از مدیران در هر موقعیتی جوابگوی خبرنگاران هستند و اگر در آن لحظه نتوانند پاسخگو باشند با یک پیامک به خبرنگار، زمانیکه می‌توانند پاسخگو باشند را اطلاع می‌دهند.

حال یک سوأل اساسی در ذهن خبرنگاران وجود دارد و آن این است که چه کسی باید بر پاسخگو بودن مدیر در برابر اهالی رسانه نظارت کند؟ آیا نهادی می‌تواند این مدیر را ملزم به پاسخگویی کند یا نه؟

گاهی ارتباط برقرار کردن با برخی مسئولان امکانپذیر نیست

نادری- خبرنگار  قرآنی در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گاهی ارتباط برقرار کردن با برخی مسئولان امکانپذیر نیست، اظهار کرد: این افراد به‌هیچ عنوان خود را در برابر خبرنگار پاسخگو نمی‌دانند یا به‌نوعی جایگاه واقعی خبرنگار برای آن‌ها تبیین نشده است.

وی افزود: همچنین برخی مدیران در برابر نقد موضع می‌گیرند، در صورتی به سوالات خبرنگار پاسخ می‌دهند و با او مصاحبه می‌کنند که فقط عملکرد مثبت آن‌ها بیان شود، در غیراینصورت برآشفته می‌شوند و  خبرنگار را مورد شماتت قرار می‌دهند.

نادری با تاکید بر  اینکه باید فرهنگ پاسخگویی در برابر اهالی رسانه در بین بخش زیادی از مسئولان تقویت شود، توضیح داد: خبرنگار واسط بین مردم و مسئولان است، عموما دسترسی مردم به مسئولان برای بیان مطالبات سخت بوده و بنابراین خبرنگاران وظیفه بیان مشکلات و مطالبات مردمی را دارند، اما گاهی مسئولان نقد را بر نمی‌تابند.

این خبرنگار تاکید کرد: این عدم پاسخگویی و نقدپذیر نبودن در بین برخی نهادها بیش‌تر مشهود است، زیرا این افراد معتقد هستند که مصاحبه با خبرنگار لطف است و خبرنگار حق ندارد که آن مسئول را به چالش بکشد.

فرهنگ پاسخگویی مسئولان به خبرنگاران در استان‌های کوچک ضعیف است

سمیه نظری‌زاده- یکی از خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پاسخگو نبودن برخی مدیران به اهالی رسانه، اظهار کرد: اکثر مدیران پاسخگوی سوالات خبرنگاران هستند، این مدیران به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت حضوری سعی می‌کنند که جواب سوالات خبرنگاران را بدهند.

وی افزود: اما در این بین برای برخی مدیران پاسخگویی به خبرنگار به‌عنوان رابط بین مدیر و مردم برایشان تعریف شده نیست و یا به صورت جزیی و گذرا یه به سوال خبرنگار پاسخ می‌دهند و یا اصلا جوابی نمی‌دهند، بعضی از مدیران و نمایندگان مجلس حتی به تلفن خود پاسخ نمی‌دهند که بخواهند پاسخگوی مطالبه خبرنگار باشند.

نظری بیان کرد: عده‌ای از مدیران برای پاسخگویی از روابط عمومی خود کسب اجازه می‌کنند که آیا پاسخ فلان خبرنگار را بدهند یا نه؟ این موضوع هم به‌شدت به رابطه روابط عمومی با یک خبرنگار یا یک رسانه خاص بستگی دارد.

این خبرنگار با بیان اینکه در کل خبرنگاری کار بسیار سخت و پر مشقتی است که برخی مدیران یا نمایندگان مجلس با پاسخگو نبودن خود آن را سخت‌تر هم می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که یک خبرنگار باید در خصوص ماموریت مصاحبه خود به رئیس یا مجموعه بالادستی خود پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: در استان‌های بزرگ‌تر مدیران و نمایندگان مجلس تقریبا پذیرفته‌اند که باید پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند، اما این فرهنگ در استان‌های کوچک مثل چهارمحال و بختیاری کم و بیش از سوی برخی مدیران رعایت نمی‌شود، در حالیکه یک مدیر به عنوان خدمت‌گذار مردم باید در برابر عملکرد خود جوابگو باشد، اما بعضی از آن‌ها آنقدر در سمت خود غرق می‌شوند که از نظر خودشان نیازی به پاسخگویی به خبرنگار، افکار عمومی و مردم نمی‌بینند.

مدیر نباید از پاسخگویی به خبرنگار طفره برود

ابراهیم شریفی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز رسانه و مطبوعات یکی از ارکان دموکراسی در کشورها شناخته می‌شود، اظهار  کرد: این مسئله بر کسی پوشیده نیست، امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم از اتفاقات رخ داده شده حتی در دورترین نقاط جهان در کسری از ثانیه اطلاع پیدا کنیم.

وی افزود: نشر سریع اخبار یکی از قدرت‌های رسانه محسوب می‌شود و این قدرت روز به‌روز در حال افزایش است، مدیران می‌توانند از این ظرفیت و مزیت برای اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و ارائه عملکرد خود استفاده کنند، گاهی برخی از مدیران از پاسخ دادن به سوألات خبرنگاران طفره می‌روند، این مسئله در بلندمدت تبعات منفی بسیاری خواهد داشت.

شریفی با بیان اینکه پاسخگو بودن در مقابل افکار عمومی و خبرنگاران نیازمند فرهنگ‌سازی است، تاکید کرد: برخی از مدیران معتقدند که اگر در مقابل خبرنگار پاسخگو باشد، آن خبرنگار امکان دارد او را به چالش بکشد، اما مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که در این چالش‌ها قدرت مدیر مشخص می‌شود، مدیران باید از این چالش‌ها استقبال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مسئولان باید قدردان خبرنگاران مطالبه‌گر باشند، اما خبرنگاران نیز باید به دور از تخریب و توهین مدیر را به چالش بکشند، خوشبختانه اکثر خبرنگاران استان نیز این گونه هستند، ارتباط مدیر با رسانه بهترین ظرفیت برای ارائه عملکرد آن سازمان است.

وی با اشاره به انتشار برخی از مطالب ناحق و شایعات در فضای مجازی بر علیه برخی مدیران، گفت: این مدیر می‌تواند با استفاده از ظرفیت رسانه‌های مرجع به این شایعات پاسخ بدهد و آن شایعه را خنثی کند و در راستای شفاف‌سازی گام بردارد، مدیران باید به این دیدگاه برسند که فضای رسانه مکانی برای رشد و بالندگی است.

شریفی در ادامه با تاکید بر اینکه روابط‌عمومی‌ها نقش موثری در ارتباط بین رسانه و مدیر دستگاه اجرایی دارند، توضیح داد: گاهی مدیر به‌علت مشغله در آن لحظه امکان پاسخگویی به خبرنگار را ندارد، البته باید دراین موقع با ارسال پیامک این مسئله را به اطلاع خبرنگار برساند، در این لحظه روابط‌عمومی پویا و فعال می‌تواند به خبرنگار پاسخگو باشد، روابط‌عمومی باید اطلاعات به‌روزی داشته باشد تا بتواند  به خبرنگار پاسخ مناسب بدهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی نقش موثری در بحث اطلاع‌رسانی دارند، بنابراین باید مدیران به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

روابط‌عمومی نیازمند تجربه، علم و انگیزه است

جلالی- روابط‌عمومی یکی از دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی برای ارتباط با رسانه دارای یک چارچوب مشخص هستند، مثلا تعیین می‌شود که خبرنگار برای ارتباط به مدیر و معاونان باید از کانال روابط‌عمومی اقدام کند.

وی با بیان اینکه انگیزه، علم و تجربه در موفقیت یک روابط‌عمومی تاثیرگذار است، عنوان کرد: برخی از روابط‌عمومی‌ها بالاجبار در این پست قرار می‌گیرند، بنابراین انگیزه لازم را برای پیشبرد اهداف ندارند و نمی‌دانند باید با اهالی رسانه چگونه برخورد کنند.

جلالی با اشاره به اینکه برخی از روابط‌عمومی‌ها از خبرنگاران فراری هستند، گفت: شاید دلیل اصلی این مسئله این باشد که هرچه اطلاعات کمتری از آن دستگاه در اختیار خبرنگاران قرار بگیرد، نقد نسبت به آن دستگاه نیز کمتر می‌شود، عموما خبرنگاران نسبت به عدم تحقق وعده مطالبه‌ می‌کنند و مدیر را به چالش می‌کشند.

روابط‌عمومی یکی از دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری  در خصوص تاثیر روابط‌عمومی در تبیین جایگاه رسانه برای مدیر، توضیح داد: روابط‌عمومی باید جایگاه رسانه و شیوه کاری خبرنگاران استان را برای مدیر تبیین کند، اما گاهی برخی مدیران تمایل به برقراری ارتباط با خبرنگار را ندارند.

وی افزود: مدیران باید  شِم رسانه‌ای داشته باشند، اگر مدیر این‌گونه نباشد، روابط‌عمومی نمی‌تواند در ارتباط بین اهالی رسانه با آن مدیر موثر باشد، برخی از مدیران تمایل به ارتباط ندارند و این موضوع کار روابط‌عمومی را بسیار سخت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha