• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400102216650
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود:

معنویت نقطه تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باالگوهای توسعه غربی است

معنویت نقطه تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باالگوهای توسعه غربی است

استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: یکی از تفاوت‌های بنیادین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با الگوهای توسعه غربی، استوار شدن سند الگو بر معنویت است. معنویتی حقیقی که در توحید و اعتقاد به جهان غیب ریشه دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیدحسین سیدی در گفت‌وگویی گفت: یکی از آرمان‌های سند الگو، تربیت معنوی و خودسازی درونی است. از این رو، در مبانی انسان‌شناختی سند آمده است: «انسان، آمادگی دستیابی به کمال و سعادت اختیاری را دارد و با انتخاب‌های صحیح و در چارچوب هدایت الهی و رشد عقلانی و پای‌بندی به شریعت اسلامی و کسب فضیلت‌های اخلاقی و معنوی، می‌تواند به جایگاه عالی دست یابد».

وی ادامه داد: یکی از راهبردهای اساسی تربیت معنوی، مدیریت بر خویشتن است به شرطی که این خود مدیریتی بر اساس آموزه‌های ارزشمند اسلام باشد. تربیتی که نه‌تنها هدف الگوی پیشرفت است ، بلکه مقدمه آن نیز هست .به گونه‌ای که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مرحله اجرا، چه در رده مسئولان و چه در رده عموم، به حرکتِ خودانگیخته، درونی و مداوم جامعه در مسیر دستیابی به اهدافش نیاز دارد. امام علی (ع)  در نهج‌البلاغه، رهنمودهای ارزشمندی برای مدیریت بر خویشتن عرضه می‌کنند که تمسک جامعه امروز به آنها، نه‌تنها تربیت معنوی را ممکن می‌کند، بلکه نیل به اهداف الگوی پیشرفت را تسهیل می‌نماید.

استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود ادامه داد: از نظر ایشان، مدیریت بر خویشتن، دارای سه بخش اساسی کنترل نفس، تربیت نفس و رفتار و اخلاق عملی است که هر یک از این سه، به یکدیگر وابسته است و در یکدیگر اثرگذار است. کنترل نفس، ناظر به سه عامل اصلی مؤثر در نفس انسان یعنی قوای شهوت، قوای غضب و آرزوها و خیال‌هاست که هر سه مورد باید تحت تسلط انسان قرار گیرد و خروج آنها از تسلط انسان باعث سقوط وی خواهد شد. در اینجا با توجه به اصل تقدم دوری از گناهان بر فعل خیر، کنترل نفس بر تربیت نفس، تقدم دارد.

وی خاطرنشان کرد : بخش دوم، تربیت نفس انسان است که شامل دو بخش تربیت درونی و بیرونی است. تربیت درونی، ناظر به ابعاد نامشهود انسان همانند عقاید، افکار، احساسات، ارزش‌هاست از این رو، راهکارهای آن نیز متناسب با ابعاد درونی انسان همچون خداترسی، عبادت، کسب دانش و ... است.

سیدی ادامه داد: تربیت بیرونی، ناظر به ابعاد مشهود و رفتاری انسان است. در سخنان امام علی (ع) برای تربیت رفتاری انسان، راهکارهایی همچون تنبیه نفس، شوق پاداش و ترس از کیفر الهی آمده است. در نهایت، کنترل و تربیت نفس، نتایج خود را بر رفتار و اخلاق انسان خواهد گذاشت به عبارت دیگر تغییر درونی، پیامدهای بیرونی خواهد داشت که این پیامدها در رفتار و اخلاق انسان به صورت فردی مانند اعتدال در پوشش، آراستگی و نشاط نمودار می‌شود. این پیامدها در رفتار با دیگران نیز به صورت تواضع، صداقت، میانه‌روی و ... نمودار می‌شود.

وی تصریح کرد: همان طور که گفته شد این سه بخش، نه‌تنها هدف الگوست، بلکه در آغاز اجرا نیز بدان نیاز است اما کاربست این راهکارها در کارگزاران جامعه اسلامی حائز اهمیت بیشتری است، زیرا همان‌گونه که حضرت علی (ع) می‌فرمایند «انسان قبل از رهبری دیگران باید خود را تعلیم دهد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۳

معنویت حلقه گمشده تمدن غرب است که در بستر الگوهای توسعه آنها عینیت یافته است. از این رو، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را می توان واکنشی به الگوهای رایج توسعه دنیا تلقی نمود که خروجی و روح آن بر معنویت دینی استوار است . در این یادداشت این موضوع به خوبی واکاوی شده است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۲ ۱۷:۳۶

مبانی فکری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر اخلاق و معنویت موجب پیشرفت همه جانبه جامعه ایران خواهد شد. بنابراین تاکید بر اخلاق و معنویت در این الگو یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۲ ۱۸:۵۴

اگر معنویت حقیقی اسلامی به دست مردم دنیا برسد می‌بینند که قرن‌ها از سرچشمه‌ها گل‌آلود و متعفن، سیرابی می‌جسته‌اند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۳ ۱۴:۱۰

تربیت معنوی و خودسازی از معارف بسیاری از دیگر ادیان الهی و غیر الهی است؛ چه تفاوتی بین این ریاضیت و پرهیزگاری با سایر ادیان هست و چطور با رفاه و مصرف که شعار دنیای مدرن هست می تواند مقابله کند؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۳:۱۲

مدیریت بر خویشتن مفهوم دارای اهمیتی است. البته به نظر میرسد بیشتر دارای ابعاد شخصی و فردی است. آیا این مفهوم میتواند در عرصه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و صنعتی نیز موثر باشد؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۷:۰۲

بسیار دقیق به نقش معنویت اشاره نمودند. دلیل ضعف برنامه های کنونی کمرنگ شدن معنویت می باشد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۰۹:۴۰

بسیار عالی بود. اگر الگو بتواند چنین نگاهی و چنین انسانهایی را تربیت کند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد بسیاری از مباحث روانشناسی غربی را ما میتوانیم در آموزه های دینی خودمان پیدا کنیم که قرنها قبل بیان شده و هنوز کاربرد دارد