• سه‌شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400102115382
  • خبرنگار : 30054

آسیب‌های سوختگی و پیشگیری از سوختگی را جدی بگیریم

آسیب‌های سوختگی و پیشگیری از سوختگی را جدی بگیریم

دکتر علی احمدآبادی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سوختگی و ترمیمی از دانشگاه ایران و عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جراحی دانشگاه مشهد و در حال حاضر در دپارتمان سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دکتر احمدآبادی، با توجه به گستردگی و پراکندگی بیماران سوختگی و همچنین نبود اطلاع‌رسانی مناسب در مورد پیشگیری و درمان سوختگی در این مصاحبه سعی شده است پاسخ بعضی سوالات در مورد سوختگی پوشش داده شود.

آسیب‌های سوختگی و پیشگیری از سوختگی را جدی بگیریم

سالانه چند نفر در کشور ما دچار سوختگی می‌شوند؟

متاسفانه آمار دقیقی در کشور ما وجود ندارد، البته چند مطالعه‌ای انجام شده است و بر اساس آن‌ها پیش‌بینی می‌کنیم در ایران سالانه چیزی حدود ۵۰۰-۴۰۰ هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند.

کشورها تقریبا در وضعیت متوسطی قرار دارد و میزان سوختگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی به مراتب از ما کمتر است کشورهای دیگر وضعیت بدتری در مقایسه با ما دارند؛ ما تقریبا در وضعیت میانگین قرار داریم.

در طول ده سال اخیر با توجه بیشتری که به بحث سوختگی و بخصوص درمان سوختگی معطوف شده، که نتایج درمان روز به روز درخشان‌تر شده و آمار مرگ و میرها کاهش پیدا کرده است.

چه کار باید کرد که مردم کمتر دچار سوختگی بشوند؟

پیشگیری از سوختگی نیاز به همت همگانی دارد؛ کاری نیست که توسط یک فرد یا یک سازمان یا وزارتخانه قابل انجام باشد؛ به این دلیل که سوختگی مقدماتی دارد؛ وقوع هر حادثه‌ای ناشی از یک سری مقدمات است.

 مردم باید در تمامی سطوح آموزش ببینید و نهادها و وزارت خانه‌هایی که می‌توانند کمک کنند باید وارد کارزار شوند تا موارد سوختگی کاهش یابد.

بیشترین آسیب‌های سوختگی ناشی از چه عواملی است؟

بیش از ۹۰% سوختگی‌ها در تمام کشورهای دنیا سوختگی‌های حرارتی هستند. چیزی حدود ۳-۲% سوختگی‌ها الکتریکی ، ۳-۲% شیمیایی و کمتر از یک درصد ناشی از عوامل متفرقه‌اند که برای مثال می‌توان از صاعقه، پرتوها، سوختگی‌های ناشی از اصطکاک و ... نام برد.

آسیب‌های سوختگی کودکان بیشتر از کدام نوع است؟

بیشتر آسیب‌های سوختگی در کودکان سوختگی ناشی از مایعات داغ است. در واقع تا موقعی که بچه برای بازی یا مدرسه رفتن به فضای بیرون منزل نمی‌رود یعنی تا قبل از ۶ سالگی، تقریبا اکثر این سوختگی‌ها، سوختگی با مایعات داغ هستند و بیشتر این موارد هم در منزل یا در حین مراسم اتفاق می‌افتند.

آیا سوختگی در سالمندان هم شایع است؟

بله متاسفانه سوختگی در سالمندان هم نسبتا زیاد است. جامعه سالمند در کشور ما روبه افزایش است و امروزه سالمندان به تدریج درصد بیشتری از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

 ما در سوختگی دو شاخص خیلی اصلی داریم که تعیین‌کننده مرگ و میر بیماران مبتلا به سوختگی هستند.

 این دو شاخص عبارتند از:

۱) درصد سوختگی  و  ۲) سن بیمار

 سوختگی در سالمندان یک بیماری کاملا مهلک و کشنده است و باید در بحث پیشگیری از سوختگی در سالمندان توجه بسیار جدی داشت.  موضوع مهم دیگر اینکه سالمندان معمولا به بیماری‌های دیگری نیز دچارند و این موضوع درمان را مشکل می‌سازد؛ لذا احتمال مرگ و میر افزایش می‌یابد.

به همین خاطر باید به سالمندان توجه ویژه‌ای مبذول شود؛ از طرفی ممکن است سالمندان دچار معلولیت یا محدودیت حرکتی باشند و نتوانند خودشان را به راحتی از حادثه دور کنند و این‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن هرچه بیشتر سالمندان شود.

در بزرگسالان حوادث سوختگی بیشتر به چه صورت اتفاق می‌افتد؟

در مجموع سوختگی با آتش شایع‌ترین مکانیسم سوختگی در افراد بزرگسال و جوانان است و متاسفانه عمیق‌ترین سوختگی‌ها را هم ایجاد می‌کند.

 درصد قابل توجهی از سوختگی‌های بزرگسالان در بیرون از منزل و در محل کار رخ می‌دهد.

 در کنار سوختگی‌های حرارتی، سوختگی‌های شیمیایی و الکتریکی هم در برزگسالان فعال بسیار شایع است و متاسفانه آسیب‌های خیلی جدی ایجاد می‌کند و خیلی از موارد در حین کار اتفاق می‌افتد.

در برخورد با بیماری که دچار سوختگی شده است، چکار کنیم؟

کسانی که در این شرایط دچار استرس و دست پاچگی زیاد می‌شوند معمولا تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند و نه تنها نمی‌توانند به افراد مصدوم کمک کنند بلکه با این استرس و اضطراب شدید قدرت تفکر منطقی خود را از دست می‌دهند و به خودشان نیز آسیب می‌رسانند.

 پس اولین اصل حفظ خونسردی و تسلط است.

 اصل دوم این است که اگر ابعاد حادثه بزرگ است سعی کنیم با مراکز خدمت‌رسانی مانند پلیس ۱۱۰ و آتش‌نشانی یا هلال‌احمر، درخواست کمک کنیم.

 نکته سوم این است که قبل از ورود به محل حادثه حتما ایمنی محل را بررسی کنیم.

بعد از انتقال فرد به محل امن اولین اقدامی که باید انجام شود، احیاست.

سپس اگر امکان آن وجود داشته باشد یک جراح و متخصص سوختگی مصدوم را معاینه کند.

ابتدا باید قبل از اینکه به فکر سوختگی بیمار باشیم مطمئن شویم که او صدمه جدی دیگری ندیده، هوشیار است، به خوبی نفس می‌کشد، راه‌های هوایی او مشکلی ندارد، خونریزی فعال داخلی یا خارجی ندارد و بعد از اطمینان از تمام این موارد به موضوع سوختگی بیمار بپردازیم.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha