• شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400101812916
  • منبع : نمایندگی قزوین

در درمان ناباروری، نسخه دارویی و IUI چه فرقی با هم دارند؟

در درمان ناباروری، نسخه دارویی و IUI چه فرقی با هم دارند؟

ایسنا/قزوین یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: در سیکل اینداکشن یا دارویی در روز دوم یا سوم قاعدگی سونوگرافی انجام و فولیکول‌ها بررسی می‌شوند در صورت وجود فولیکول مطلوب اگر بارداری اتفاق نیفتد روش درمانی IUI انجام می‌شود.

لیلا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از سوالات بیماران این است که درمان دارویی یا همان اینداکشن و درمان IUI چه فرقی با هم دارند؟ در پاسخ باید بگوییم که در درمان ناباروری چند سیکل درمانی مانند اینداکشن، IUI و IVF وجود دارد.

وی ادامه داد: در سیکل اینداکشن برای بیمار در روز دوم یا سوم قاعدگی سونوگرافی انجام و فولیکول‌ها بررسی می‌شوند؛ فولیکول‌های زیر ۱۰ میلی‌متر قابل‌قبول هستند البته فولیکول بالای ۱۰ میلی‌متر را کیست محسوب می‌کنیم و در صورت وجود کیست دارو تجوریز می‌شود.

یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی خاطرنشان کرد: پس از سونوگرافی اگر همه چیز مطلوب بود از روز دوم یا سوم دارو را تجویز می‌کنیم؛ در این سیکل تنها برای بیماران دارو تجویز می‌شود؛ پس از چند روز با توجه به طول دوره قاعدگی در روز ۱۰ یا ۱۱ سونوگرافی می‌شود اگر فولیکول غالب وجود داشته باشد توصیه می‌کنیم زوجین رابطه جنسی داشته باشند تا بارداری اتفاق بیفتد.

وی اشاره کرد: اگر زوجین فولیکول و اسپرموگرام مطلوب داشته باشند و بارداری اتفاق نیفتد، وارد سیکل IUI می‌شوند. در این سیکل، بیمار در روز سوم قاعدگی سونوگرافی می‌شود اگر کیست نداشته باشد درمان دارویی شروع می‌شود؛ روز سوم تا هفتم قاعدگی دارو را مصرف و مجدداً برای سونوگرافی مراجعه می‌کند اگر تخمک خوبی نداشته باشد داروهای گنادوتروپین تزریق و پس از آن برای بررسی فولیکول غالب سونوگرافی می‌شود، وقتی فولیکول غالب رسید آمپول آزادسازی تخمک تزریق و زمان IUI مشخص و تا ۳۶ ساعت پس از آن IUI انجام می‌شود.

رحمانی توضیح داد: IUI سرپایی است و برای انجام آن اسپرم مرد گرفته و پس از شستشو، تقویت و سانتریفیوژ می‌شود، سپس اسپرم خوب را جدا می‌کنیم، بیمار در حالت معاینه زنان قرار می‌گیرد و اسپکلوم قرار داده می‌شود و اسپرم‌های شسته شده را به حفره رحم  تزریق می‌کنیم. پس از آن اسپرم حرکت کرده و وارد لوله رحم می‌شود و در کنار تخمک قرار می‌گیرد و بارداری اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha