به گزارش ایسنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهدی گلشنی درگفتوگویی اظهار کرد: پیشرفتهایی که در 200 سال گذشته در علوم فیزیکی و زیستی حاصل شده است، شناخت ما را از جهان به نحو بیسابقهای افزایش داد همچنین پیشرفت در ابعاد کاربردی علم، توان زیادی برای استفاده از طبیعت و کنترل اذهان بشری به انسان بخشیده است.
وی ادامه داد: اما نتایج حاصل از علم و فناوری برای بشر، هم سودمند و هم زیانبخش بوده است، برای مثال، دانش علمی و فنی، وسایل رفاه بشری و کیفیت حیات را بهطور چشمگیری بیشتر کرده، اما از سوی دیگر این دانش برای نابودی انسانها و تخریب محیط زیست نیز به کار رفته و سنگینی شرور، آینده بشر را تهدید میکند. بروز این شرور ناشی از جدایی دانش از حکمت است که ریشة آن در حاکمیت جهانبینی سکولار بر جوامع علمی معاصر است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروزه، اولویت تحقیقات علمی بر تأمین امیال جوامع علمی یا قدرتمندان است و جدایی دانش از حکمت باعث ایجاد اضطراب، عدم احساس امنیت، و تضعیف اخلاق و معنویت شده است. عالمان معتقد به این جهانبینی، به نتایج کار خود قانعاند و فراموش میکنند که علم باید در خدمت انسانها باشد نه وسیله استثمار آنها. همچنین از این نکته غافلاند که انسان، موجودی تکبُعدی نیست و سعادت ابدی انسان، مرهون رشد بُعد معنوی اوست اما در زمینه خداباورانه همان طور که قرآن تأکید دارد علم همراه با حکمت است و برای حل مسائل بشری و جوامع انسانی به کار میرود هدفی که رضایت خداوند، سعادت و رفاه بشر در آن است. در این بینش، طبیعت، به منزله ودیعه الهی تلقی میشود که بشر، وظیفه دارد آن را حفظ کند. تربیت دانشمندان متعهد و تشکیل جوامع سالم از اهداف جهان بینی اسلامی است.
گلشنی اظهار کرد: پس باید دانشها به طور کلی و علوم طبیعت و فناوری بهنحو خاص، به گونه ای توسعه یابند که نیازهای معنوی افراد و جوامع انسانی را برآورده سازند، نیازهای مادی اساسی افراد و جوامع انسانی را برطرف کنند، از جوامع در مقابل نیروهای شیطانی محافظت کنند، منافع گستردۀ انسانی را بر منافع کوتاهمدت جوامع علمی ترجیح دهند، به طرق مختلف از کاربردهای خطرناک علم و فناوری جلوگیری نمایند و به طور کلی تمامی برنامههای مربوط به پیشرفتهای علمی و فناورانه باید با نظم خدادادی هماهنگی داشته باشد و نیازهای مشروع افراد بشر و جوامع انسانی را برآورده سازد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: این رویکرد، همانی است که در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به کار رفته است. حکمت با تمامی عمق و در عین حال شمول و وسعت معنایی خود بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه ابعاد از مبانی تا غایات، حاکم است و حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
انتهای پیام
نظرات