• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400101410656
  • منبع : نمایندگی سمنان

تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و نیاز آبی کم عامل اقبال سرخه‌ای‌ها به زیره

تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و نیاز آبی کم عامل اقبال سرخه‌ای‌ها به زیره

ایسنا/سمنان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه با اشاره به اقبال کشاورزان سرخه‌ای به زیره در سالیان اخیر، از نیاز آبی کم و تحمل بالای زیره در برابر تنش‌های محیطی به عنوان مهمترین عامل موثر در توجه کشاورزان این شهرستان به کشت طلای سبز نام برد.

عباس غفوریان در جمع خبرنگاران با اشاره به میانگین عملکرد حدود هشت دهم تن در هکتار اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۸۰ تن زیره سبز در این شهرستان تولید شود.

وی از کشت زیره سبز در سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد و افزود: جهادکشاورزی از کشت محصولات کم آب‌بر و خصوصا گیاهان دارویی، متناسب با طرح تغییر الگوی کشت در این شهرستان کم آب حمایت می‌کند.

وی با اشاره به بذرپاشی مزارع زیره سرخه در چند هفته اخیر افزود: کشت این گیاه در این منطقه از اواخر پاییز هر سال آغاز می‌شود و در اواسط اردیبهشت و خرداد برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه تصریح کرد: بیشترین سطح کشت در روستاهای صوفی آباد، اسدآباد و روستای تاریخی بیابانک است.

غفوریان با اشاره به برخی از ویژگی‌های محصول زیره گفت: گیاه دارویی زیره به دلیل تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و نیاز کم به منابع آبی و طول دوره رویش کوتاه، گیاهی مناسب برای کشت در شرایط سخت اقلیمی منطقه سرخه است.

وی خاطرنشان کرد: محصول زیره در چند سال اخیر به دلیل اهمیت و خواص دارویی و درمانی مورد استقبال کشاورزان این منطقه قرار گرفته است.

مدیرجهاد کشاورزی سرخه به  برخی از مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول، برداشت سنتی و مشکلات وجین و.. مهمترین مشکلات صاحبان مزارع این محصول در شهرستان سرخه است.

وی اضافه کرد: بدون تردید با رفع چنین مشکلاتی و توسعه کشت محصولاتی از این دست در راستای تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آب‌بر به توسعه صادرات غیرنفتی در کشور کمک شایانی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha