• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400101309917
  • خبرنگار : 50176

عضو مجلس خبرگان رهبری:

سردار سلیمانی فراتر از خطوط می‌اندیشید

سردار سلیمانی فراتر از خطوط می‌اندیشید

ایسنا/لرستان عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سردار سلیمانی فراتر از خطوط می‌اندیشید، گفت: انسان باید نسل‌ها را بشناسد چراکه هر نسل اقتضائات خود را دارد و سردار سلیمانی عمق نسل‌شناسی است.

آیت‌الله احمد مبلغی، امروز، ۱۳ دی‌ماه در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد سردار سلیمانی در لرستان که در مصلی‌الغدیر خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: کسانی‌که می‌خواهند تربیت انقلابی را فهم کنند باید ابعاد و مؤلفه‌های شخصیت سردار سلیمانی را شناخته و الگو قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی شخصیتی دینی و اسلامی است که در مکتب امام حسین(ع) پرورش یافته و به‌ سبب خلوص نیت و تقوا، نمی‌توانیم تحلیل‌های مادی از ابعاد شخصیتی وی را داشته باشیم، ادامه داد: در پهنه شخصیت امام راحل(ره)، شخصیت شهید مطهری و دیگر بزرگان اگر به مؤلفه‌های مادی تکیه کنیم راه به جایی نمی‌بریم و باید رابطه‌ها و مؤلفه‌های معنوی که آسمان و زمین را در یک نظم شخصیت‌ساز قرار دهد، پیدا کنیم.

مبلغی با تأکید بر اینکه از مؤلفه‌های تحلیل معنوی شخصیت‌های معنوی اجتماعی، بهره‌گیری از روایات است، افزود: برای تحلیل شخصیت سردار سلیمانی که برای ما فرصتی بزرگ است می‌توان به روایات امام علی(ع) اشاره کرد چراکه امام در نهج‌البلاغه برخی ویژگی‌های شخصیت‌های الهی و معنوی را بدون نام بردن کسی بیان کرده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از دیدگاه امام علی(ع) شخصیت معنوی کسی است که او خود را برای خدا خالص کند، خلوص نیت را ویژگی، شخصیت‌های معنوی از جمله سردار سلیمانی برشمرد و گفت: از منظر امام علی(ع) ویژگی شخصیت الهی این است که از معادن دین خداست و معدن تمام‌نشدنی برای تمام نسل‌هاست؛ به این معنا که معدن مخصوص یک نسل، نفر و جمعیت نیست بلکه معادن در اختیار همه و قابل بهره‌برداری در گذر زمان است و سردار سلیمانی دارای چنین مشخصه‌ای بود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت الهی در نهج‌البلاغه کسی است که از اوتاد است و خداوند کوه‌ها را اوتاد قرار داد و اگر کوه‌ها نبودند زمین مستقر نمی‌شد، ادامه داد: شخصیت الهی از منظر مولای متقیان کسی است که عدل را همراه همیشگی خود کرده است و سردار سلیمانی آراسته به این صفت بود.

مبلغی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی به‌دنبال خیر بود و هوای نفس را فرو افکنده و محبوب دل‌ها بود، بیان کرد: شهید سلیمانی معدن بود و معدن است، هرچه جلوتر می‌رویم می‌بینیم که مکتب سردار سلیمانی با این هیبت و خطوط مشخص همچنان در برابر استکبار قد برافراشته است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سردار سلیمانی خود را از درون ساخته بود و تغییر انفسی پیدا کرده بود، افزود: با تحلیل شخصیت‌های معنوی از دیدگاه امام علی(ع) می‌توان اوصاف سردار سلیمانی را پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی ملی‌ترین انسان و اهل اخلاص بود، گفت: اخلاص امری ضروری است حیف است انسان اخلاص پیدا نکند و با خدای خود رابطه برقرار نکند.

مبلغی صفت بارز سردار سلیمانی را نفی هوای نفس دانست و اظهار کرد: هوای نفس کشنده است و غرور را در انسان تقویت می‌کند، هوای نفس را آن‌گونه که سردار سلیمانی زیر پا گذاشته بود از بین ببریم.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه وجود سلیمانی قصد خیر بود و قصد خیر چیزی است که از درون انسان می‌جوشد، ادامه داد: دیگر مشخصه سردار سلیمانی این بود که فرع را به اصل برگرداند یا اصلی که فرع را سامان رسانید و این ویژگی از مشخصه‌های شخصیت‌های الهی در نهج‌البلاغه است.

وی با تأکید بر لزوم شناخت شخصیت سردار سلیمانی در ابعاد مختلف و اینکه اصول سردار دل‌ها را باید شناخت چراکه خاطرات ناگفته سردار سلیمانی زیاد است، گفت: در منظر امام علی(ع) بهترین مؤمن کسی است که جایگاهی برای شکل‌گیری الفت و انس باشد، سردار سلیمانی خاستگاه تولید انس و الفت بین مردم بود و ریشه تولید انس و الفت طاعت خداست.

مبلغی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی فروع را به اصول بازگشت داد و فراتر از خطوط می‌اندیشید، ادامه داد: سردار سلیمانی شخصیتی نسل‌شناس بود انسان باید نسل‌ها را بشناسد هر نسلی اقتضائات ویژه دارند و سردار سلیمانی عمق نسل‌شناسی داشت.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شهید قاسم سلیمانی عامل تثبیت انقلاب رهبری و حرکت‌های انقلابی مردم و ارزش‌های اسلامی است، گفت: خوشبختانه با همدلی مسئولان استانی فضای خوبی برای حرکت و توسعه استان فراهم شده است که با اقتدای به راه سردار سلیمانی می‌توان بر مشکلات پیروز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha