به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: در این میان سه دسته از افراد در این پیش فروش ها ثبت نام می کنند. دسته اول افرادی هستند که واقعا به خودرو نیاز دارند و برای این که بتوانند ارزان تر از بازار، خودرو تهیه کنند در این پیش فروش ها ثبت نام می کنند تا شانس خود را امتحان کنند. دسته دوم کسانی هستند که به دلیل اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برای دلالی اقدام به ثبت نام می کنند اما دسته سوم نه به خودرو نیاز دارند و نه پولی که بتوانند خودروی ثبت نامی را تحویل بگیرند و در بازار به فروش برسانند. این دسته به این دلیل ثبت نام می کنند که با فروش حواله خودرو درآمدی کسب کنند. در این گزارش درباره این دسته سوم بیشتر نوشتهایم.
شانس برندهشدن زیر یک درصد!
تقریباً اواخر بهار سال ۱۳۹۹ بود که قرعه کشی ایران خودرو و سایپا برای خرید خودرو مطرح شد و طرفداران این خودروها نیز به ثبتنام در این قرعهکشیها روی آوردند، اما همان طور که گفته شد با توجه به تولیدات کم و همچنین تقاضای بیش از اندازه مردم، متاسفانه شانس پیروزی در این قرعهکشیها گاهی تا زیر یک درصد هم می رسید و همین هجوم مردم برای ثبت نام و استفاده از رانت چند ده میلیونی که این ثبت نام ها داشت، باعث شد گاهی برای پیش فروش چند ده هزار خودرو بیش از ۵ میلیون نفر ثبت نام کنند. در آخرین ثبت نام پیش فروش ایران خودرو که ۱۱ دی ماه نتایج آن اعلام شد، برای ۱۲ هزار خودرو بیش از یک میلیون و ۱۹ هزار نفر ثبت نام کردند یعنی برای هر خودرو هشت نفر ثبت نام کرده بودند.
ثبت نام به امید فروش حواله
بد نیست بدانید تعداد زیادی از این افراد در قرعهکشی ثبت نام کرده و در آن برنده هم شدهاند اما متاسفانه پول کافی برای تکمیل وجه آن را ندارند و از آن سو تعداد زیادی که پول نقد و آماده برای خرید خودرو داشته اند ، یا شرایط لازم برای ثبت نام در قرعه کشی را ندارند یا در قرعه کشی شانس با آن ها یاری نکرده است! ظاهراً این اتفاق یعنی امکان خرید و فروش حواله خودرو هم برای فروشنده و هم برای خریدار خوشایند به نظر میرسد، زیرا هر دو میتوانند این گونه به اهداف خود یعنی فروش خودرو و به دست آوردن پول زیادی نسبت به خرید خود و همچنین خرید خودروی صفر از جانب خریدار برسند، اما بهتر است بدانید که خرید و فروش حواله خودرو شرایط و قواعد خاص مربوط به خود را دارد و طی این رویداد دردسرها و موانع بسیاری برای خریدار و فروشنده به وجود خواهد آمد به طوری که گاهی این اتفاق سخت و حتی غیرممکن میشود.
تجربه یک فروشنده حواله
یکی از افرادی که به تازگی حواله پژو ۲۰۷ تحویل آذر ۱۴۰۱ را فروخته، می گوید: «به دلیل این که نتوانستم برای تکمیل وجه خودرو که ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود،اقدام کنم، بی خیال دریافت خودرو شده بودم که در فضای مجازی آگهی خرید حواله به چشمم خورد.» او که حواله ۲۰۷ خود را ۱۷ میلیون تومان فروخته است می گوید: «به این دلیل که تنها چند ساعت تا پایان مهلت مقرر تکمیل وجه باقی مانده بود مجبور شدم ارزان تر از بازار حواله را بفروشم وگرنه حواله ۲۰۷ تا ۲۰ میلیون تومان هم در بازار خریدار دارد.» او که نمی خواست نامش فاش شود درباره چگونگی فروش حواله خودرو به خریدار هم گفت: «خریدار حواله در شیراز بود و بعد از هماهنگی با یک محضر اسناد رسمی که به نظر می رسید پیش از این هم کار خرید و فروش حواله خودرو در آن انجام شده، اقدام به تنظیم یک قولنامه فروش حواله خودرو کرد و یک وکالت برای انجام کارهای خودرو از من گرفت و بعد اقدام به تکمیل و واریز وجه حواله کرد.»
قیمت حواله بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان
نگاهی به بخش حواله ها در سایت های خرید و فروش خودرو نشان می دهد پژو ۲۰۷ ایران خودرو و دنا پلاس توربوشارژ اتومات در ردیف خودروهای پرطرفدار قرار دارند و حواله این خودروها نیز جزو حواله های پرفروش است. با این حال قیمت حواله بستگی به زمان تحویل خودرو، موعد پیشپرداخت و نوع خودرو دارد. بسته به این عوامل قیمت حوالههای خودرو متفاوت است. برخی حواله خودروی خود را ۲۰ میلیون میفروشند و برخی ۳۰ میلیون. با این حال حواله برخی خودروها هم تا ۵۰ میلیون خرید و فروش می شود. گران ترین حواله خودرو به دنا پلاس توربوشارژ اتومات تعلق دارد که حواله تحویل تیر ۱۴۰۱ آن تا ۵۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می شود.
آیا خرید و فروش حواله خودرو قانونی است؟
این روزها خرید خودروی صفر از خودروسازها تنها با قبولی در قرعهکشی امکانپذیر است و طبق قوانین آن ها خرید و فروش حواله قانونی نیست و در صورتی که این اتفاق رخ دهد خودروساز اجازه ابطال قرارداد فروش را دارد. با این حال، بازار فروش حواله حسابی در فضای مجازی داغ است و دفترخانه های اسناد رسمی برای خرید و فروش این حواله ها وکالت نامه صادر می کنند اما شایان ذکر است که این اقدام غیرقانونی است و قطعاً با این دسته از افراد نیز برخورد خواهد شد. در همین زمینه معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این که دفاتر اسناد رسمی اجازه خرید و فروش خودروهای حواله ای را ندارند، افزود: «اگر دفترخانه ای اقدام به این خرید و فروش کند، با آن طبق قانون برخورد می شود. »
توزیع رانت ۱۰۰ میلیونی!
خرید و فروش حواله خودرو نشان میدهد خودرو همچنان به مصرفکننده واقعی نمیرسد. در این میان برخی افراد با ثبتنام و شرکت در قرعهکشی، بدون پرداخت هیچ وجهی، درآمد چند میلیونی کسب میکنند. این بازار، ناشی از اختلاف عجیب قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد است. قیمت خودرو در پیشفروش و فروش فوقالعاده تفاوت قابل ملاحظهای با بازار آزاد دارد مثلا در آخرین طرح فروش فوقالعاده ایران خودرو بین قیمت های تحویل کارخانه تا بازار بین ۵۸ تا ۱۵۵ میلیون تومان اختلاف وجود دارد و این یعنی کسی که در این لاتاری به راه افتاده برنده شود، از حدود ۱۰۰ میلیون تومان رانت برخوردار می شود که به هیچ عنوان عادلانه به نظر نمی رسد. این موضوع برای خودروهای پیش فروش سایپا هم صدق می کند و در این خودروسازی قیمت کارخانه تا بازار بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون اختلاف دارد.
انتهای پیام
نظرات