حجت الاسلام دکتر ایزدهی در نشست علمی تربیت سیاسی در مکتب شهید سلیمانی که به همت گروه سیاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه، خبرگزاری حوزه و دانشگاه آزاد اسلامی بافت برگزار شد، عنوان کرد: خطبه ۳۵ نهج البلاغه پس از ماجرای حکمیت و توقف جنگ بیان شده است و ابن ابی الحدید ماجراهای مستند مرتبط به این خطبه را بیان میکند.
وی ادامه داد: نقل میشود در لیلة الهریر که سختترین شب جنگ با ۷۰ هزار نفر تلفات بود شخصی با چهرهای پوشیده و پر از اسلحه به سمت دشمن رفت و برگشت؛ اما پیش از رفتن رو به سپاه خود، خداوند را سپاس گفت که امام علی(ع) ولی جامعه است و در مقابل چه دشمنی قرار داریم و گفت من به سمت دشمن حرکت میکنم و شما نیز در سایه سلاح من بیایید و نگران نباشید.
وی با بیان اینکه این شخص مالک اشتر بود و در ادامه در آن مقطع سپاه امام به پیروزی رسید ولی با حیله دشمن ماجرای حکمیت شکل گرفت، گفت: جایگاه مالک اشتر نسبت به حضرت امیرالمومنین (ع) مشخص است و پس از شهادت مالک اشتر، حضرت علی(ع) در غم مالک تعابیر جالبی مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه حاکمیت دینی یک سری جذبها و دفعها دارد، بیان کرد: مالک اشتر، از ورودیهای جامعه اسلامی در زمان امام علی(ع) بود؛ اما مالک اشتر در ابتدا در مرکزیت حاکمیت وجود نداشت و برای اعتراض به ظلمهای خلیفه سوم آمد و در سپاه امام جای گرفت.
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم جایگاه مالک اشتر را در زمان حاضر مقایسه کنیم باید بگوییم که مالک اشترهای زیادی از سوی جامعه اسلامی تربیت شدند که در ذیل حاکمیت ولایت، افرادی حوزه جنگ و پس از جنگ آمدند و خدمات شایستهای کردند.
وی تصریح کرد: نکته زیبا، عجیب و غیرقابل باور آن است که یک شخصیت نظامی و سپهبد، همیشه دارای یک هراس و رعب است و معمولا به سمت این افراد محبتی روانه نمیشود ولی بزرگترین تشییع تاریخ برای این شخصیت نظامی رقم میخورد که ربطی به دولت و حکومت نداشت.
حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: چگونه می شود که یک شخصیت نظامی با این جایگاه به یک مکتب و الگو مبدل میشود و امروز پس از دو سال همچنان داغ ایشان تازه است.
وی با اشاره به اینکه جلوههای بسیاری از انسانهای بزرگ پس از رحلت آنها مشخص می شود، گفت: شهید سلیمانی در دست نوشته خود بیان میکنند که مشتاقانه دنبال قاتلم میگردم که مرا به قله سعادت ببرد و مرا از این زندان رها کند.
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی عمیقا آماده شهادت بودند، اظهار کرد: حضرت علی(ع) در موقع شهادت، بیان کردند که به خدای کعبه رستگار شدم. این مسایل از چنین مکتبی بر میآید.
وی افزود: در نظام تربیتی اسلام، زمانی که از یک امیر و حاکم صحبت میشود، مردم نیز باید این فرد را پیشگام و راهبر بدانند نه حکامی که در قصر خود بنشیند.
وی با اشاره به اینکه در نظام مدیریت اسلامی پیشگامی بسیار مهم است، بیان کرد: مالک اشتر در لیله الهریر در سختترین معرکه به جنگ میرفت و میگفت که در پناه سلاح من بیایید؛ اگر امیر سپاه پیشگام نباشند شاید مردم نیز حرکت نکنند و ویژگی امام و رهبری معظم، پیشگامی بوده است.
وی بابیان اینکه سردار سلیمانی دشمن اصلی را میشناخت و میگفت که دشمن اصلی ما سلاح داعش نیست بلکه مکتب داعش است، عنوان کرد: نام ایشان با قدس، عجین شده است و در کرمان محوریت قرارگاه قدس را داشتند و از ابتدا در همان حوزه فعالیت کردند چون دشمن اصلی را میشناختند.
حجتالاسلام ایزدهی اظهار کرد: ویژگی مالک آن است که اگر دشمن به او شماتت میکند از جایگاهش برای ضربه زدن به هتاک استفاده نمیکند بلکه به مسجد میرود و برای این فرد دعا میکند.
وی ادامه داد: شهید سلیمانی همیشه حامی فرزندان شهدا و خانواده آنها بود همچنین همیشه دلتنگ شهدا بود و از مرگ نمیترسید؛ چون به همه عوالم آگاه هستند. چهره اخم آلود ایشان نسبت به دشمن و چشمان اشکبارش نسبت به فرزندان شهدا یک الگو و مکتب است.
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی نماد تبدیل تهدید به فرصت بود، گفت: شاید ولاییتر از سردار سلیمانی در جامعه پیدا نشود که ستون انقلاب را با ولایت معنی میکرد.
وی اشاره به اینکه ایشان سردار است ولی با مردم زندگی میکرد و پیشگام مردم حرکت میکرد، یادآور شد: ارتباط الهی ایشان باعث شد که چنین عزتی پیدا کنند به همین دلیل دلها به سمت ایشان متمایل شد.
انتهای پیام
نظرات