• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400100805377
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

هر آنچه باید در مورد امیکرون بدانید

هر آنچه باید در مورد امیکرون بدانید

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: بیماری کرونا از نوع امیکرون قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت به دلتا دارد ولی قدرت بیماری زایی آن خفیف تر است.

مسعود ضیائی، امروز چهارشنبه ۸ دی به رسانه‌های گروهی گفت:  طی یک ماه گذشته، سویه امیکرون در جهان در حال گسترش و درحال تبدیل شدن به سوش قالب است؛ به طور متوسط بین ۱۷ تا ۲۱ روز طول می کشد تا امیکرون در یک منطقه سوش قالب شود.

به گزارش ایسنا، رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در خصوص تفاوت های امیکرون با دلتا گفت: امیکرون قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت یه دلتا دارد ولی خوشبختانه قدرت بیماری زایی آن خفیف تر است و موارد بستری بسیار کمتر است، افزود: از طرفی متاسفانه به دلیل جهش هایی که داشته، واکسن گریزی بیشتری دارد ولی تحقیقات نشان داده که دز سوم واکسن تا حد خیلی زیادی توانسته به افراد ایمنی زایی دهد و از ابتلا پیشگیری کند؛ خوشبختانه داروهای معمول همانطور که روی دلتا اثر می کنند روی امیکرون هم تاثیر دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دو داروی خوراکی تایید  FDA را گرفته که اگر در سه روز اول مصرف شود، می‌تواند تا حد بسیار زیادی مانع بستری و پیشگیری از موارد شدید بیماری شود؛ اگر مجوز این دارو ها در کمیته علمی ستاد کرونا تصویب شود، ایران هم اقدام به تولید آن می کند که بعد از چند هفته شاید بتوانیم این داروها را در دسترس داشته باشیم.

ضیائی در خصوص قدرت سرایت پذیری امیکرون گفت: با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری امیکرون، اگر نکات لازم برای کنترل آن رعایت نشود، حتی همان موارد کم بستری نیز زیاد شده و برای بیماران و کادر درمان مشکل جدی ایجاد می کند در نتیجه لازم است تمام تلاشمان را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهیم و نوبت سوم واکسنمان را تزریق و اگر واکسن هم نزدیم واکسیناسیونمان را کامل کنیم.

وی بیان کرد: جهت پیشگیری از چرخش ویروس، استفاده از ماسک بسیار مهم است و حتما در کنار واکسن از ماسک استفاده و  در مکان‌های شلوغ از دو ماسک با جنس مختلف استفاده شود، دوری از اجتماعات و پرهیز از حضور در تجمعات ضروری است.

وجود سویه دمیکرون علمی نیست

ضیائی ادامه داد: تعداد زیادی بیمار داشتیم که در شب یلدا به کرونا مبتلا شدند، افرادی که علائم خفیف دارند در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و باعث همه گیری ویروس می‌شوند؛ گسترش ویروس هم باعث جهش می‌شود این جهش‌هایی که شاهد هستیم و از آفریقا شروع می‌شود به دلیل این بود که سطح واکسیناسیون آنجا کم بود.

وی تصریح کرد: بحثی که زیاد علمی نیست دمیکرون است که یک پزشک هندی مطرح کرده که سرایت پذیری را از امیکرون و بیماری زایی را از دلتا بگیرد و باعث شود که با فاجعه‌ای رو به رو شویم این مورد استناد علمی ندارد و یک نظریه بوده ولی اتفاقی است که ممکن است روی دهد؛ خوشبختانه جهش‌ها همیشه پایدار نیستند ولی اگر این چرخش‌ها زیاد شوند و ملاحظه نکنیم این اتفاق می‌افتد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در خصوص علائم امیکرون گفت: علائم شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، گلودرد، سردرد بیشتر دیده می شود. خیلی از علائم آنفلوآنزا و امیکرون مشترک است ولی ویژگی آنفلونزا این است که بسیار شروع ناگهانی دارد حتی ساعت شروع علائم را بیمار به یاد می‌آورد و با تب و لرز شروع می‌شود ولی کوفتگی، سردرد و گلو درد که در آنفلوآنزا است، در امیکرون هم دیده می‌شود.

وی بیان کرد: از طرفی آبریزش بینی، عطسه در سرماخوردگی دیده می شود و یک چیزی بین این دو است فقط بویایی و چشایی که در دلتا بیشتر دیده می شد که از بین می رود در امیکرون شاهد نیستیم و بسیار کمتر است و در آنفلوآنزا هم نداریم؛ آنفلوآنزا در کسانی که نقص سیستم ایمنی، دارای بیماری زمینه ای و سن بالایی دارند شدید است.

ضیائی خاطرنشان کرد: بعضی به غلط می‌گویند اگر کسی به امیکرون مبتلا شود تست‌های PCR تشخیص نمی‌دهند که این مطلب غلط است کیت‌های PCR  تشخیص کرونا را می‌دهند ولی نوع آن را مشخص نمی‌کند؛ برای تفکیک نوع کرونا تست اضافه باید انجام شود که خوشبختانه کیت آن را هم داریم و مواردی که مشکوک هستیم را برای امیکرون چک می‌کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی در استان نداشتیم ولی در کشور موارد آن زیاد شده و حداقل ۳۸ مورد امیکرون تایید شده که در سطح شهرهای مختلف دیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha