• شنبه / ۴ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400100401854
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک مسئول:

استان قزوین برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آمادگی کامل دارد

استان قزوین برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آمادگی کامل دارد

ایسنا/قزوین مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: استان قزوین برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آمادگی کامل دارد و اگر حادثه در سطح استانی باشد و امکانات جوابگو نباشد این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت سایر استان‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آمادگی استان قزوین در برابر حوادث غیرمترقبه، تصریح کرد: در حوزه مدیریت بحران برخی از دستگاه‌ها مانند هلال‌احمر، راهداری، اورژانس و پلیس‌راه با همین امکانات اندک که در استان وجود دارد به‌صورت ۲۴ ساعته آمادگی دارند که اگر اتفاقی حادث شود خدمت‌رسانی کنند.

وی افزود: اگر حادثه در سطح استانی باشد و امکانات جوابگو نباشد این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت سایر استان‌ها بتوانیم استفاده کنیم، در همین راستا با مدیریت بحران استان‌های همدان، زنجان و دستگاه‌های خدمت‌رسان شورای هماهنگی مدیریت بحران جلساتی برگزار کردیم که در صورت لزوم از ظرفیت خدمت‌رسانی آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهار کرد: در سایر حوزه‌ها جلسات طرح زمستانی با تأکید بر آمادگی دستگاه‌ها برای ایام زمستان برگزار و رزمایش انجام‌شده است، با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم و استان ما در کریدور استان‌های شمالی قرار دارد و ۹ استان از استان ما تردد دارند ما باید آمادگی بالایی داشته باشیم.

وی یادآور شد: به دلیل موقعیت جغرافیایی حاکم در سطح استان کمترین بارندگی منجر به بروز کولاک می‌شود و برای خودروهای درراه مانده مجبور به اسکان هستیم؛ فضا برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده است که بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افراد درراه مانده را اسکان دهیم، در این حوزه نیز دستگاه‌هایی مانند فرمانداری، شهرداری، فوریت‌های پزشکی، اوقاف، سازمان تبلیغات نیز به‌عنوان پشتیبان با ما همکاری می‌کنند.

مهدیخانی بیان کرد: در فصل زمستان معمولاً در استان قزوین سیل نداریم اما اوایل فروردین‌ماه با توجه به تغییر اقلیمی که در کشور اتفاق افتاده است می‌توانیم بگوییم هرلحظه باید شاهد حوادث غیرمترقبه باشیم، در این حوزه نیز آمادگی خوبی در استان وجود دارد، امیدواریم حادثه‌ای اتفاق نیفتد اما اگر حادثه‌ای رخ دهد دستگاه‌ها آمادگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ضلع مقابله با حوادث مردم هستند، وقتی ما می‌گوییم استان ما حادثه‌خیز است، مردم باید تمهیدات لازم را بیندیشند، برای مثال کشاورزان لازم است که محصولات، احشام، بنایی که در اختیارشان است را بیمه کنند، سالیانه مبالغ زیادی از اعتبارات سازمان مدیریت بحران در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد که اگر اتفاقی افتاد بدون دغدغه پرداخت خسارت به افرادی که بیمه را انجام دادند داشته باشیم، سیاست دولت این است که حوزه کشاورزی خسارتی را پرداخت نکند چون اعتبارات در قالب کمک به صندوق کشاورزی و بیمه تخصیص پیدا می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: در حوزه سیل قبل از سال ۹۸ اتفاقی در استان رخ نداده بود، چند روز قبل از سیل، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودیم و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم، از شهرستان‌های مختلف بازدید کردیم در برخی از شهرستان‌ها مانند آبیک زیر پل‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال لایروبی نشده بود و ما توانستیم طی ۲ روز باقی‌مانده در بعضی از قسمت‌های شهر مسیر انحرافی ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: بعد از وقوع سیل خوشبختانه خسارت جانی زیادی در استان نداشتیم، با محوریت مدیریت بحران توسط راه و شهرسازی، سازمان برنامه‌وبودجه، شرکت آب منطقه‌ای، محیط‌زیست، راهداری و سایر دستگاه‌هایی که لازم بود از کلیه رودخانه‌های استان بازدید صورت گرفت و ۲۲۴ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شد که می‌توانست در سیل‌های بعدی آسیب برساند.

مهدیخانی بیان کرد: نقاط پراهمیت که نیاز به لایروبی، دیواره سازی یا رفع تصرف داشت شناسایی شد و توسط شرکت آب منطقه‌ای اقدامات خوبی صورت گرفت.

مهدیخانی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت جاده‌های استان قزوین در اولین بارش‌ها شاهد تصادفات زنجیره‌ای هستیم که عمده‌ترین دلیل اصلی آن چرب بودن آسفالت است، همچنین در مواردی عدم آشنایی رانندگان با مسیر باعث بروز حوادثی مانند واژگونی تانکر حمل مواد شیمیایی می‌شود که مواد خطرناکی است، اغلب رانندگان غیربومی که با مسیر آشنایی ندارند به‌منظور میانبر یا حرکت در جاده فرعی مشکلاتی برای خودشان و دستگاه‌های امدادی به وجود می‌آورند، برای مقابله با این حوادث نیز آمادگی کامل داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha