علی حیاتی، ظهر امروز (یکم دیماه) در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی، اظهار کرد: اداره سوادآموزی سه دوره اصلی برای آموزشهای خود تعیین کرده که شامل دورههای سوادآموزی، انتقال و تحکیم میشود. هر ساله سهمیهای برای این دورهها اعلام میشود و سهمیه استان برای دوره سوادآموزی ۱۹۰۰ نفر، انتقال ۱۲۰۰ نفر و برای دوره تحکیم ۱۴۰۰ نفر است.
وی با اشاره به اینکه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یادگیری و سواد مبتنی بر بافت و نیازهای منطقهای است، عنوان کرد: طبق این سند، سواد باید فرد را برای زندگی مهیا کند و بر اساس آن مدرسه کانون تربیتی محله تعریف شده است. همچنین در سطح استان ۶ مرکز یادگیری محلی در شهرهای ابهر، خرمدره، خدابنده و نواحی یک و دو آموزش و پرورش زنجان راهاندازی شده است و در آنها طرح پیوند سواد با زندگی اجرا میشود.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: نگاه ما در سوادآموزی عدالتمحوری مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهویژه در مناطق محروم است و تلاش داریم در مناطقی مثل ماهنشان که درصد باسوادی در آنها از میانگین استان پایینتر است، افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داده و مرکز یادگیری محلی در آن تاسیس کنیم.
با اشاره به اینکه یکی از آسیبهای اجتماعی بیسوادی است، تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد آمار زندانیان بیسواد درصد بیشتری را به خود اختصاص داده و بیسوادی بیشتر افراد را در معرض آسیبهای اجتماعی قرار میدهد. زمانی تعداد بیسوادان زیاد بود و امکانات برای باسواد کردن آنها کم، اما امروز مفتخریم که آمار بیسوادان آنقدر کم شده که برای یافتن آنها باید با سازمانهای مختلف قرارداد ببندیم.
وی با اشاره به اینکه در معاونت سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله به عنوان جامعه هدف محسوب میشوند، ابراز کرد: در سرشماری سال ۵۵، حدود ۳۰ درصد جمعیت ۶ سال به بالا استان باسواد بودند که در سرشماری سال ۹۵ این رقم به ۸۴.۸۳ درصد رسید و با فعالیتهای انجام شده اکنون جمعیت باسوادان ۱۰ تا ۴۹ ساله استان ۹۵.۱ گزارش شده است.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه اختلاف میزان باسوادی زن و مرد ۱۳.۶ درصد است، عنوان کرد: در سال ۹۵ این اختلاف ۳۳.۵ درصد بود که ۱۹ درصد این از این اختلاف کم شده است. در جمعیت شهری و روستایی نیز این اختلاف به ۱۹.۸۹ درصد رسیده است.
وی یادآور شد: یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی است که یکی از مصادیق عینی این امر، فراهم کردن فرصت دوم آموزشی محسوب میشود. یکی از راهبردهای این اداره در آینده برای اینکه بیسوادی به صفر برسد، استفاده از ظرفیت همه دستگاهها، دانشجومعلمان و بازنشستگان برای آموزش است.
حیاتی ادامه داد: همچنین راهبرد بعدی «سوادآموزی مدرسهمحور» است، به طوریکه مدیران مدارس موظف هستند علاوه بر توجه به امر رسمی آموزش، اولیای بیسواد را شناسایی کنند و آموزش آنها به مدرسه واگذار میشود. البته آموزش و پرورش آمار افراد بیسواد که اولیای دانشآموز نباشند را ندارد، به همین خاطر از ظرفیت ارگانهایی مثل بسیج و مراکز بهداشت استفاده میکند.
نظرات