• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400100100397
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدرس انجمن خوشنویسان ایران:

انجمن خوشنویسان ایران ردیف بودجه دولتی ندارد

انجمن خوشنویسان ایران ردیف بودجه دولتی ندارد

ایسنا/اصفهان مدرس انجمن خوشنویسان ایران گفت: انجمن خوشنویسان ایران با پیشینه بیش از هفت دهه فعالیت هنوز دچار مشکلات مالی است و ردیف بودجه دولتی ندارد.

احمد خوش‌حساب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ثبت پرونده به‌عنوان برنامه‌های خود پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران در فهرست آثار جهانی اتفاقی خجسته است که حتی شنیدن و گفتن آن نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

وی افزود: ایرانیان در تاریخ و تمدن خود صاحب خط بودند که نمونه آن‌ها در قالب لوح‌های میخی، پهلوی، اوستایی و کلدانی در هر گوشه از میهن عزیزمان دیده می‌شود.

مدرس انجمن خوشنویسان ایران افزود: نستعلیق هنر ایرانی - اسلامی است که هنرمندان ایرانی آن را به جهان معرفی کرده و همچنان پرچم‌داران در جهان هستند و با وجود بی‌توجهی ما کشورهایی مثل ترکیه با جذب هنرمندان ایرانی به دنبال ثبت آن به نام خود بوده و هستند.

وی در مورد تاریخچه خوشنویسی تصریح کرد: با ظهور اسلام خط کوفی ایجاد شد که به اصطلاح خوشنویسان خشک بود، زیرا دور کمتری داشت و خیلی قابل استفاده نبود تا اینکه ابوالاسود دوئلی آن را اعراب‌گذاری کرد. 

خوش‌حساب گفت: خط کوفی با آن که دچار تحول شد، اما به واسطه آنکه نگارش آن بدون نقطه بود به سختی قابل خواندن بود که نمونه ضعف خوانش آن را می‌توان در نگارش تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دید.

رئیس انجمن خوشنویسان کاشان افزود: دوره حکومت عباسیان «ابن مقله بیضاوی شیرازی» خطوط شش‌گانه نسخ ثلث، ریحان، رقاع، توقیع و محقق را از خط کوفی استخراج کرد که بر پایه اصول ترکیب، کرسی، صعود و نزول نوشته می‌شد.

 وی تصریح کرد: میرعلی تبریزی در قرن هشتم از ترکیب تعلیق و نسخ، خطی را خلق کرد که امروز به نام نستعلیق شناخته می‌شود که سطح و دور آن تحول بزرگ در هنر خوشنویسی ایرانی شد.

خوش‌حساب تأکید کرد: میرعماد الحسنی در قرن دهم خط نستعلیق را به اوج زیبایی رساند و پس از یک دوره رکود، میرزا غلامرضا اصفهانی و میرزا محمدرضا کلهر در دوره قاجاریه این هنر را احیا کردند.

این پیشکسوت فرهنگی گفت: دوره زندیه خط شکسته نستعلیق توسط مرتضی قلی خان شاملو به‌عنوان سومین خط ایرانی خلق شد که در رأس هرم آن معجزه قلم درویش عبدالمجید طالقانی دیده می‌شود. 

وی گفت: هنر خوشنویسی با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق در جهان شناسنامه‌دار شده است و هنرمندان ایرانی باعث شکوفایی آن شدند و هیچ هنرمندی یارای برابری با آنها نیست هرچند که هنرمندان ترکیه در خط ثلث و خطوط عربی صاحب ادعا هستند.

 خوش حساب تأکید کرد: با وجود بی‌توجهی ما به خوشنویسان، اما کشورهای عربی و ترکیه، هنرمندان را ارج نهاده و بر صدر می‌نشانند و مثل صاحب‌نظران رشته‌های علمی به دنبال جلب نظر هنرمندان خوشنویسی هستند.

وی افزود: انجمن خوشنویسان ایران با پیشینه بیش از هفت دهه فعالیت هنوز دچار مشکلات مالی است و ردیف بودجه دولتی ندارد.

 وی گفت: امیدواریم که ثبت هنر خوشنویسی ایران در فهرست میراث جهانی باعث جلب‌توجه مسئولان در مجلس و دولت شده و برنامه جامعی برای معرفی این هنر به جهانیان و نگهداری از آن با استفاده از خرد جمعی تدوین شود.

رئیس انجمن خوشنویسان کاشان، تأکید کرد: استمرار بی‌توجهی به گونه‌ای است که انجمن خوشنویسان کاشان هنوز یک مکان مشخص نداشته و هنرمندان آن در خانه‌های خود به ترویج و تعلیم آن می‌پردازند و آبروداری می‌کنند.

خوش‌حساب تصریح کرد: ثبت هنر خوشنویسی در فهرست میراث جهانی فرصتی است که مجلس و دولت، قانونی را تصویب کنند که اداره‌های دولتی بخشی از بودجه خود را برای خرید آثار خوشنویسان منطقه خود برای هدیه یا نصب در اداره‌ها اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که به صورت مجازی از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ در پاریس، مقر یونسکو  برگزار شد، ضمن ثبت هنر سنتی خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران، دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی را به‌عنوان پرونده مشترک کشورهای عربستان، الجزایر، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، سودان، تونس، امارات متحده عربی و یمن به عنوان میراث ناملموس بشری یونسکو ثبت جهانی شد و ترکیه نیز پرونده «خوشنویسی سنتی در هنر اسلامی» را به نام خود در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی ثبت کرد.

تاکنون ۱۶ اثر میراث فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی ثبت شده که شامل ردیف موسیقی سنتی ایرانی، نمایش آیینی تعزیه، آیین پهلوانی و زورخانه‌ای، موسیقی بخشی‌های خراسان شمالی، مهارت فرش‌بافی فارس و کاشان، دانش ساخت لنج و دریانوردی با لنج در خلیج فارس، نقالی، آیین قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان، فرهنگ پخت نان لواش، چوگان، هنر ساختن و نواختن کمانچه و دوتار، نگارگری ایرانی و آیین زیارت کلیسای تادئوس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha