• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400093023425
  • خبرنگار : 71588

اتحادیه اروپا: انتخابات شفاف گامی مهم در روند سیاسی لیبی است/آمریکا: با تمام قدرت حمایت می‌کنیم

اتحادیه اروپا: انتخابات شفاف گامی مهم در روند سیاسی لیبی است/آمریکا: با تمام قدرت حمایت می‌کنیم

سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی بروکسل به حمایت از انتخابات لیبی در هر زمانی که برگزار شود، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل خاطرنشان کرد: این موضوع به ما مربوط نمی‌شود که در خصوص احتمال به تعویق افتادن انتخابات لیبی اظهارنظر کنیم.

وی در ادامه افزود، اتحادیه اروپا از برگزاری انتخابات آزاد و شفاف به عنوان گامی مهم در روند سیاسی حمایت می‌کند که باید منجر به حل بحران لیبی شود.

این سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: ما از تمامی موسسات لیبیایی که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سپس انتخابات پارلمانی تلاش و فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

وی همچنین اظهار داشت، اتحادیه اروپا تیم کوچکی از کارشناسان را اعزام کرده که در طرابلس مستقر شده‌اند.

از سوی دیگر، ریچارد نورلاند، فرستاده ویژه آمریکا در لیبی در جریان کنفرانس مطبوعاتی طی سفر یک روزه خود به طرابلس تاکید کرد، هیچگونه مانع فنی در مقابل برگزاری انتخابات لیبی در موعد مقرر خود وجود ندارد اما موانع «سیاسی و قانونی» وجود دارد.

نورلاند همچنین تصریح کرد، هدف از سفرش به طرابلس ارزیابی وضعیت مربوط به انتخابات و روند مقدمه‌چینی آن است.

وی ادامه داد، مشخص است بُعد فنی برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود حاضر و آماده است اما موانع دیگری وجود دارد که مربوط به بُعد قانونی و حقوقی و دیگری مربوط به بُعد سیاسی است.

نورلاند گفت، دولت آمریکا از روند انتخابات با تمام قدرت و توان خود حمایت می‌کند تا لیبی را به سمت برگزاری انتخابات سوق دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال اعمال تحریم‌ها برای ممانعت از برگزاری انتخابات خاطرنشان کرد، هر شخص یا طرفی که ممکن است از خشونت یا هر روش خشونت‌آمیز استفاده کند و بر موفقیت‌آمیز بودن یا برگزاری صحیح انتخابات تأثیر بگذارد، بدون شک مشمول تحریم‌ها می‌شود.

نورلاند درمورد موضعشان نسبت به ابتکار عمل‌ها برای به تعویق افتادن انتخابات، گفت، بهترین سناریو، آن است که همه طرف‌های ذی‌ربط در لیبی بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

شورای عالی دولت لیبی به دلیل اختلافات فزاینده موجود بر سر موضوعات انتخاباتی، خواستار به عقب انداختن انتخابات ریاست جمهوری، از دسامبر به فوریه سال آینده شده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری لیبی ۲۴ دسامبر (سوم دی) برگزار شود.

اگرچه اکثر شخصیت‌های لیبیایی و خارجی درگیر در این روند علناً خواستار برگزاری انتخابات در زمان مقرر شده‌اند، سیاستمداران و ناظران می‌گویند که دستیابی به این امر بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha