• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400092418995

استادیار علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان:

رعایت نکردن اخلاق پژوهش از پیامدهای سرقت علمی است

رعایت نکردن اخلاق پژوهش از پیامدهای سرقت علمی است

ایسنا/کرمان استادیار علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص پیامدهای سرقت علمی عنوان کرد: عدم رعایت اخلاق پژوهش، فربه کردن هویت کاذب، به حاشیه رفتن آموزش، ارتقای مرتبه سریع و کاذب دانشگاه، داده‌سازی، استثمار دانشجو و غیره از جمله این پیامدها هستند.

مراد یاری دهنوی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باهنر در رابطه با معنا و مفهوم پژوهش بیان کرد: پدیدارنگاری نوعی از پژوهش است که در آن فهم و تجربه متفاوت افراد از یک پدیده به تصویر کشیده می‌شود.

وی با اشاره به مقاله "راه‌های تجربه پژوهشگر دانشگاهی بودن" گفت: در این مقاله به صحبت ۲۸ پژوهشگر صحبت شده و درک آن‌ها از پژوهش در جدول نتایج این مقاله آورده شده است.

یاری دهنوی ادامه داد: طبق این مقاله هدف بیشتر پژوهشگران از پژوهش ایفای کامل نقش دانشگاهی، مشهور شدن، حل یک معما و مشارکت در اجتماع است؛ همچنین هدف از نشر نتایج از نظر این پژوهشگران برآوردن انتظارات جامعه، شناختن پژوهش، کسب بازخورد از پژوهش و تشویق تغییرها است.

وی در رابطه با نتایج به دست آمده در خصوص چیستی فرایند پژوهش از این مقاله اظهار کرد: تشخیص و حل یک مسئله، کشف چیزهای جدید، تحقیق یک علاقه کنجکاوانه و بیان مسائل متعدد به اجتماع از جمله موارد چیستی پژوهش طبق این مقاله است.

وی در ادامه در خصوص ماهیت پژوهش با استناد به این مقاله گفت: محصولات عینی دانشگاهی، کسب اعتبار، درک فردی و مزایایی برای اجتماع از جمله ماهیت‌های پژوهش است؛ همچنین احساس بنیادینی که این پژوهشگران در حین پژوهش داشتند چهار مورد اشباع از رضایت شغلی، سرشاری از لذت، علاقه و اشتیاق و درگیری پر شور به دست آمده است.

وی با بیان اینکه نمونه این پژوهش را در سال ۹۳ با شرکت‌ پژوهشگران استان کرمان انجام داده است ، گفت: در این پژوهش از ۱۲ پژوهشگر در حوزه‌های مختلف سوال شده است. عمده نتایج با نمونه خارجی مقاله یکسان بود و تنها به یک مورد جدید به واسطه دین پژوهشگران دست یافتیم.

استاد دانشگاه شهید باهنرکرمان ادامه داد: در نمونه مقاله خارجی در انتها نویسنده به چهار مقوله پژوهشگری به منزله وظیفه دانشگاهی، رشد فردی، درک فردی و مشارکت در تغییر و بهبود جامعه دست‌ یافته است که در نمونه ایرانی آن به یک مقوله دیگر با عنوان "پژوهشگری به منزله رسیدن به حقیقت و خدا" رسیدیم که این نتیجه به واسطه دین‌گرایی پژوهشگران ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از گونه‌های زیبای پژوهش داخلی، پژوهشگری به منزله یک حق و مسئولیت انسانی است، گفت: این‌گونه پژوهشگران اهدافی همچون تربیت هر چه بیشتر پژوهشگر، دغدغه‌مند کردن مردم و شناخت و رسیدن به خداوند دارند.

استاد دانشگاه باهنر اظهار کرد: در کل سه نوع نگاه می‌توان به پژوهش داشت؛ نگاه درونی و بیرونی، نگاه اجتماعی و نگاه معنوی. متأسفانه به نظر می‌آید پژوهشگری به منزله وظیفه دانشگاهی مهم‌ترین نوع پژوهشگری در جامعه است که این موضوع سبب سرقت‌های علمی می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha